Strømøy i F1
Marit Strømøy får nå prøve seg i F1 som er rundbanesportens største klasse og har deltagere fra hele verden. Marit skal kjøre for et svensk team. Det har lenge vært en drøm for henne å kunne konkurrere i F1.
Marit skal delta i de siste fire løpene av F1 World Championship og reiser om en uke til Qatar og så videre til de Forente Arabiske Emirater. Med dette vil hun bli den første kvinne på 30 år som har forsøkt seg i F1 og den eneste norske fører i F1 sirkuset. – En fantastisk mulighet og noe jeg har drømt siden jeg var veldig liten, forteller Marit Strømøy.
F1 er rundbanesportens største klasse og har deltagere fra hele verden. Løpene TV-sendes i hele 120 land og er et enormt sirkus i store deler av verden. Marit Strømøy har kjørt de siste syv årene i F-2000, også kalt F2, som er steget under F1. F1 båtene er ca 30 cm lenger og har godt over 100 hestekrefter mer enn i F2. Akselerasjonen er merkbart bedre, G-kreftene større og toppfarten ligger rundt 240 km/t, cirka 130 knop. Den største forskjellen er likevel at løpene er dobbelt så lange som i F2.
- Det kommer til å bli ekstremt tøft både fysisk og psykisk, men sier Marit om sin F1 debut.
Det er dessuten rundt 30 grader i området for tiden noe som gjør det hardere for førerne.
F1 Team Sweden som Marit skal kjøre for, er det samme teamet som hun har kjørt for i årets F2 sesong der hun tok bronse i Europacup. Teamet har tre båter i F2 og nå tre båter i F1. De to andre førerne er Team Manager Jonas Andersson fra Sverige og Philippe Tourre fra Frankrike. Teamet er forholdsvis nytt i F1 sirkuset med har allerede rukket å kapre pallplasser.
Marit testet båten i august før den gikk i container fra Sverige. – Det var en fantastisk følelse og jeg gleder meg virkelig til å teste den i et race. Målsettingen for løpene er først og fremst å fullføre. Forskjellen mellom F1 og F2 er såpass stor at jeg forventer ingen store resultater, forteller Marit.
Første løp går i Doha i Qatar allerede 24. november. Mekanikere og førere er på plass tidlig i neste uke for å forberede seg til løpet. Båten som Marit skal kjøre har tidligere blitt kjørt av teamets franske fører og må nå tilpasses i cockpit og balanseres om. Forskjellen på han og Marit er drøye 40 kilo og nesten 30 centimeter. – Det er ekstremt viktig å sitte helt rett i en sånn båt og vi kommer til å jobbe mye med cockpiten når vi kommer ned, forteller Marits norske mekaniker Kristoffer Guldbrandsen.