Marit Strømøy til 24-timers

30 april -1 mai skal Marit Strømøy delta i det legendariske 24 timers løpet i Frankrike. Løpet går for 44 år på rad på Seinen midt i byen Rouen, et par timer syd for Paris. Marit Strømøy skal i år som i fjor kjøre for det franske teamet IXE TEAM sammen med regjerende verdensmester Colin Jelf fra England samt en fransk fører. I fjorårets løp kjørte de inn til bronse og årets målsetting er å klatre helt til toppen av pallen.

Publisert Sist oppdatert

- Fjorårets løp var virkelig en drøm som gikk i oppfyllelse. Dette løpet har vært et mål helt siden jeg begynte å kjøre for 18 år siden, forteller 30-årige Marit Strømøy fra Sandefjord.

Løpet går over 24 timer med start mandag klokken 16.00 og målgang 16.00 tirsdag 1. mai. Førerne kjører 2 timer av gangen og førerbytte skjer under bensinfyllingen. Løpet følges av ca 300 000 mennesker på tribuner rundt banen og et stort antall franske TV-kanaler, blant annet Eurosport. I løpet av døgnet opplever førerne lys, mørke og skumring. Høye bølger og flatt vann. Ulykker og tekniske problemer. Det viktigste er å fortsette å kjøre uansett hva som skjer rundt på banen. I fjorårets løp eksploderte en båt midt på natten under Marits pass. Føreren kom uskadet fra det, men båten drev brennende langs banen.

- Det spesielle er å kjøre om natten. Mye av det å kjøre båtrace dreier seg om å se konturene i vannflaten og å vurdere hastighet og aggressivitet ut fra dette. Om natten er det som å kjøre i blinde. Banen er kun opplyst i svingene. På langsidene er man alene, sier Marit.

Båten er en Italiensk bygd DAC med en Mercury Optimax og har en topphastighet på drøye 200 km/t.

IXETeamet har fem båter i to forskjellig klasser og cirka 100 mennesker i arbeid under 24 timers løpet. I alt 19 førere fra tre forskjellige nasjoner skal i ilden for det franske teamet og båt nummer 33 som Marit sitter i, har høyest prioritet. Båten skulle ha vært kjørt av de samme fire som kjørte i fjor, men teamsjef og fører Yves Roguez brakk armen under testing for en uke siden og kan ikke kjøre. Teamet har besluttet å kjøre løpet på tre førere i stedet for å ta inn en ny i siste liten. Det betyr mer kjøring på Marit.

- Veldig synd at Yves ikke kan kjøre. Jeg tror likevel vi har en god sjanse til å forbedre fjorårets resultat. Teamet har jobbet steinhardt med båten siden i fjor og med rutinene rundt førerbytte og bensinfyllingen. Her kan man spare verdifulle sekunder sier Marit.

Det var lenge usikkert om Marit kunne kjøre løpet i Frankrike. For seks uker siden ble hun operert i ankelen for leddbåndskaden hun pådro seg i fjor sommer. Leddet viste seg å være i feil posisjon samt at det hadde gått en bit av knokkelen i ankelen. Etter et drøyt halvår av og på krykkene er Marit omsider blitt bedre.

- Det har tatt veldig lang tid med denne skaden og fortsatt er det vondt å gå, men jeg er veldig optimistisk med tanke på kjøringen i sommer, forteller Marit som for tiden arbeider som artist på Wallmans Salonger i København.