Tre norske kan bli "Powerboat of the year"

Tre norske båter og en ”norsk” kartplotter er nominert til hederstittelen "European powerboat of the year" som deles ut i Düsseldorf i januar neste år.

Publisert Sist oppdatert

Av Lars Kristian Larsen

-Det betyr veldig mye, og det er en stor anerkjennelse for jobben vi har lagt ned, sier Martin Viksund som er nominert med Viksund 335 St. Cruz. i klassen opp til 35 fot.

Nominasjonene til European powerboat of the year er klare. I klassen opp til 35 fot er Norge godt representert med både Windy 31 Zonda(les test) og Viksund 335 St.Cruz. De konkurrerer mot sterke tyske, franske og italienske navn. Freuscher 1017 GT, Jeanneau Merry Fisher 855 og Cranchi 30 Endurance er de andre nominerte.

-Det er sterke kandidater vi konkurrerer mot, men bare å være nominert er et kvalitetstegn i seg selv. Vi er selvfølgelig veldig glade for dette, sier Martin Viksund.

Det er foreløpig uklart om 335 St.Cruz deltar på messa, men Viksund har forhandlerer i både Tyskland og Nederland, og håper derfor å få stilt ut den nominerte båten.

Windy vil også være en meget sterk konkurrent til å få prisen i denne klassen. 31 Zonda har rasket med seg fantastiske skussmål fra det meste av europeisk fagpresse.

- Nominasjonen viser at vi blir lagt merke til. Vi har fått mye positiv oppmerksomhet fra båtblader og kunder over hele Europa. Det tyder på at vi har laget noe som skiller seg ut, sier Morten Haakstad, administrerende direktør i Windy boats AS, til Båtmagasinet.

Salgsmessig tror han båten klarer seg fint, selv om den ikke skulle få prisen.

-Produktene våre må til syvende og sist stå på egne bein for at de skal kunne selges. Men slike priser gir selvsagt mye positiv oppmerksomhet, sier Haakstad.


NOMINERT: Windy 31 Zonda

-Er vi nominert?


Innovasjonsprisen har også norske deltakere. Simrad Yachting er nominert for sin nye NSS-serie med hybrid touch. Kartplotteren byr på avanserte muligheter og et svært enkelt brukergrensesnitt. Den nye kartplotteren E7 fra Raymarine er også nominert. E7 kan blant annet kobles trådløst til iPad og iPhone for å gi passasjerene mulighet til å følge med på kurs og fart fra for eksempel lugaren.

Goldfish i Son er også nominert.
-Nei, sier du det? Det var hyggelig, sier Henrik Sollie i Goldfish boats når Båtmagasinet overbringer nyheten om nominasjonen i innovasjonsklassen.

Deres 23 Tender med el-motor er nominert sammen med kartplotterne til den gjeve innovasjonsprisen.

-Det er veldig gøy på bli nominert med denne fordi dette er noe helt nytt og innovativt.

Det 23-fot lange Tender-skroget klarer over 40 knop ved hjelp av elektrisk kraft, og er dermed verdens raskeste elektriske båt.

-Utviklingen skjer så fort at jeg håper vi kan vise et komplett produkt innen kort tid. Dagens løsning har klare begrensninger i forhold til rekkevidde med grønn kraft.


Goldfish 23 Tender med el-motor drar enkelt opp vannskikjørere.

- Innen ett år håper og tror jeg at vi kan doble rekkevidden på båten. Dette er kostbart, men vi er opptatt av å være først ute med dette konseptet. En slik nominasjon er også viktig ovenfor myndighetene, som vi håper kan komme på banen med avgiftslettelser i retning av det el-bilene har i dag, sier Sollie.


Her er alle nominasjonene:

Opp til 25 fot:
Galia 670 MC
Four Wins 215 SS
XO 240 RS Cabin
Sea Reay Overnighter 210
Yamarin 53 Cross Center Consolle


Klassen opp til 35 fot:

Viksund 335 St. Cruz
Windy 31 Zonda
Frauscher 1017 GT
Jeanneau Merry Fischer 855
Cranchi 30 Endurance

Klassen opp til 45 fot:

Nimbus 365 Coupe
Galeon 400 Fly
Princess V 39
Bavaria 43 HT
Sealine 42 SC

Klassen over 45 fot:

Jeanneau 500 Prestige Fly
Beneteau GT Flyer 49 Fly
Sessa 45 Fly
Sunseeker 53 Mannhatten
Azimut 45 Fly


Innovation award:

Goldfish EFusion electric outboard
Simrad sport touch screen
Raymarin hybrid touch E7

Deplasementsskrog:

Linsen Range cruiser 45 sedan
Boarncruiser 42 retroline
Buijs Coaster 1400 Open Cocpit
Adagio 58 Europa
Delphia 1350 Escape

(04.10.2011)