Buster XXL AWC - i boks
Finske Buster er i fremste rekke når det gjelder smarte og praktiske detaljer, men er også et foregangsmerke i forhold til produksjonsteknikk. At de skulle komme med en innelukket båt var likevel en overraskelse da prototypen ble lansert i vår. Vi har prøvekjørt båten. (23.09.2008)
Av Atle Knutsen
Den første Busteren med hytte er basert på samme skrog og konsept som nye XXL som ble lansert i fjor. XXL var den første i familien med et modulbasert interiør. Løse bokser kan flyttes rundt og festes med et håndgrep etter behov. Den største forskjellen mellom de to, er at i AWC sitter også passasjerene i boks.
FAKTA BUSTER XXL AWC
| |
CE-kategori:
| C
|
Produksjonsland:
| Finland
|
Lengde:
| 6,35
|
Bredde:
| 2,40
|
Vekt tørr båt:
| 1.100
|
Drivstoff:
| 150 liter
|
Antall køyeplasser:
| 2
|
Motoreffekt fra-til:
| 100-175 hk
|
Pris fra i kroner:
| Ikke fastlagt
|
Allværsbåt
AWC – eller All-Weather Cruiser - har det samme skroget som søsteren XXL. XXL er en ren fornøyelse å kjøre, og føles som en langt større båt. Både XL, XXL og Magnum har svært gode sjøegenskaper og topp kjørekomfort. På grunn av den store hytta, har AWC tyngdepunktet langt frem og er derfor mer krevende å trimme. På plussiden har den derimot ingen planingsterskel overhodet. Den kompakte følelsen som de skumfylte Busterskrogene byr på i de åpne modellene, forsvinner også litt i AWC-en og opplevelsen av å kjøre en litt rå aluminiumsbåt er mer fremtredende. Vi har prøvd båten under svært varierte forhold både i Norge og hjemlandet Finland. Den lille båten takler de utroligste forhold og er utmerket å kjøre, til tross for at den ikke er spesielt mottakelig for trim.
Føles stor
Det er imponerende hvor velutnyttet den kompakte båten er. Hytta har en stor luke ut på fordekk, og skyvedør ut på akterdekket. Dermed kan man raskt og enkelt bevege seg gjennom båten. Gode håndrekker og beslag gjør båten til en skikkelig praktisk transport- og bruksbåt i skjærgården. Høye vinduer uten stolper gir også fenomenalt god sikt.
Funksjonell førerposisjon
Førerposisjonen på styrbord side er meget komfortabel og funksjonell, med plass til plotter på en spesialbrakett i et stort stuverom. Under fordekket er det en lugar som man får tilgang til ved å felle opp trappen til fordekket. Her er det full liggeplass for to personer. I det daglige tjener plassen som et gigantisk stuverom. Styrhusinnredningen består av to komfortable, gassdempede stoler i fartsretningen, og rotasjonsstøpte kasser med pute på toppen som kan organiseres etter ønske. Halve styrhustaket er en skyveluke i pleksiglass som gir en luftig båt på varme dager.
Herlige finesser
Selv på den lille AWC har produsenten klart å få på plass håndrekker, et lite bord som kan trekkes frem ved passasjerplassen, koppholdere, 12 volts uttak, fenderholder og andre praktiske smådetaljer som man ofte kan savne på langt større båter. På akterdekket kan man lett rigge til en dobbel solseng, og kalesje kan fås som tilleggsutstyr. Alle løsningene har en svært gjennomtenkt plassering som vitner om at båten er godt gjennomarbeidet før den slippes ut på markedet. Det eneste minuset vi fant ved båten, er at pakningen rundt luken ut på fordekket ikke tetter skikkelig slik at vann over dekk lett renner inn i styrhuset.