Suveren stridsbåt

Buster Magnum Pro er den første Magnumen med senterkonsoll på flere år. Og den nye aluminiumsjeepen er så rå som Buster skal være, og imponerer som en særdeles robust bruksbåt.

Publisert Sist oppdatert

Tekst og foto: Atle Knutsen

Det er to egenskaper som peker seg ut ved Buster Magnum Pro: Den særdeles funksjonelle planløsningen og den høye komforten skroget byr på. Magnum Pro er den første Busteren i Pro-serien. Med Pro-båtene ønsker produsenten å spisse produktene mot en semiprofesjonell nisje, alternativt den tunge båtbrukeren med mange nautiske mil og høye krav til funksjonalitet og lastekapasitet.

Magnum Pro har senterkonsoll som eneste alternativ, i motsetning til standard-Magnumen som kun leveres med dobbelkonsoll og bowrider-løsning. Dermed blir fordekket et lasteareal, og sitteplassene konsentereres om benken foran konsollen, de to komfortable stolene og akterbenken

Fenomenal konsoll

Dekket forut har noe stuveplass i to rom, samt meget solide kryssholt og en låsekrok. Lanternene er montert godt beskyttet på pulpiten sammen med en lyskaster. Plasseringen av lanterne her fremme, samt meget god avskjerming av topplanternen på targabøylen, reduserer blendingsproblematikken til et minimum. På den kraftige targabøylen er det også plass til en radarantenne og annet utstyr.

En super løsning på Magnum Pro er det gigantiske stuverommet i førerkonsollen, med adkomst via en stor luke i forkant av konsollen. Her er det også en komfortabel benk. Luken har gassløftere.

Førermiljøet er forbilledlig utformet, med sortlakkerte, matte flater og rikelig med praktisk oppbevaringsplass til alskens småsaker. Her er også et fastmontert, håndholdt peilekompass på plass, samt en 12’’ kartplotter som standard.

På hver side av konsollen er det kraftige dører som vippes ut og som gir meget god avskjerming. På innsiden av dørene, mot fører og passasjer, er det solide koppholdere. Det eneste minuset med dørløsning er at det er litt trangt å bevege seg på siden av konsollen. Både fører- og passasjerstol har oppvippbar lårpute, og stolene kan justeres i høyde og lengderetning. Stolene er meget komfortable med god sidestøtte, noe som er påkrevet i en båt med fartspotensiale opp mot 50 knop.

Båten er forsynt med alt man trenger av kraftige og praktiske håndrekker. Mellom stolene ved konsollen og akterbenken, er det et solid stativ som tjener som håndrekke på passasjerne på akterbenken, men som også er er praktisk plass å henge fortøyningstau osv. I akterkant av motorbrønnen er båten utstyrt med en solid slepebøyle med vannskikrok. Bak ryggen på aktersofaen er det en romslig kalesjegarasje.

Uhyre praktisk

Via akterbenk har man tilgang til batteri, manuell lensepumpe, hovedstrømbryter, hovedtavle med sikringer og bensinfilter med vannutskiller. Filteret ville definitivt hatt en mer praktisk plassering i motorbrønnen, både med tanke på adkomst og eventuelt søl. Det tekniske er meget ryddig organinsert og godt dimensjonert.

Akterbenken er ikke i full bredde slik at man enkelt kan gå ut i sidene lengst akter, noe som er praktisk ved fiske osv. På hver side av motorbrønnen er det store dreggkasser, samt en solid badeleider.

Vår testbåt var ustyrt med Yamahas nye 4,2 liters V6-motor på 225 hk. Denne kraftpakken ga en toppfart på nær 47 knop, hvilket er meget respektabelt. I kombinasjon med en bensintank på hele 250 liter har båten betydelig aksjonsradius. Sjøegenskapene er førsteklasses. Skroget er 20 cm lenger enn en standard Buster Magnum og er ytterst velbalansert og mykt i sjøen. Takket være lengden og den kraftige motoren legger båten seg oppå selv ganske krapsete sjø og er fullkomment trygg i alle situasjoner.

Tekniske data: Buster magmun Pro

CE-kategori:

C

Produksjonsland:

Finland

Lengde i meter:

7,10

Bredde i meter:

2,40

Dyptgående i meter:

0,80

V-bunn i grader:

21

Vekt tørr båt i kg:

1.045

Drivstoff i liter:

250

Max antall personer

: 6

Motoreffekt fra-til i hk:

115-225

Motor testbåt:

Yamaha F225F
- Sylindervolum 4.169 ccm
- Antall sylindre 6

- Effekt i hk (kw) 225(165,4)

Toppfart i test i knop:

46,5

Pris fra i kroner:

487.900,-

Pris testbåt i kroner:

568.000,-

Opplysninger:

www.yamaha-motor.no

 

(25.03.2011)