utgave nr 11 2011
Nyheter
Båt- og utstyrsnytt denne måneden
Solsøkende polakker
Galia er polske Galeon yachts småbåter. Verftet har kommet med en rekke nye modeller de siste årene, og har nå hele 23 båter fra 14 til 27 fot på menyen. De to siste tilskuddene er 630- og 700 Sundeck. Båter på henholdsvis 20 og 23 fot. Begge har en kraftig solseng forut, og overnattingsplass for to personer under dekk. Som ekstrautstyr får man ankervinsj, biminitopp og manuelt toalett. Det finnes seks ulike skrogfarger å velge mellom. Båtene importeres til Norge av Fische Marine, og får følgelig Evinrude-motorer på akterspeilet.
FAKTA Galia 630 SUN og Galia 700 SUN
Galia 630 SUN Galia 700 Sun
Lengde: 6,19 meter 6,94 meter
Bredde: 2,48 meter 2,57 meter
Vekt: 1150 kg 1800 kg
CE-kategori: C C
Maks ant. pers.: 6 6
Motorstyrke: 115-200 hk 150-300 hk
Pris fra: 311.200 kr 451.400 kr
med Evinrude 115 med Evinrude 150
www.fischemarine.com
Mer finsk aluminium
Yamarin er godt fornøyd med markedets mottagelse av de to første båtene i den nye Cross-serien, båter med aluminiumsskrog og plast innerliner.
I fjor ble 63 BR og 61 CC lansert. Nå er to nye båter, bygget på den samme lesten, klare for 2012-markedet, to mindre utgaver, nemlig 53 BR og 53 CC.
Begge båtene er bygget på det samme 5,27 meters lange skroget, men planløsningen er vidt forskjellig. Den ene har senterkonsoll, mens 53 BR er en tradisjonell bow rider, med dobbel vindskjerm og godt med sitteplasser både forut og akter.
Begge båtene har plass til seks personer, bowrideren er kanskje mer aktuell for småbarnsfamilien på badetur, mens CC nok er noe røffere til vannsport og fiske. Til tross for sin størrelse har båten et 280 liters vanntett stuverom under dørken midtskips og fast drivstofftank på 64 liter. Med en vekt i underkant av 600 kilo greier begge båtene seg meget bra med motorer fra 50 til 70 hk.
FAKTA Yamarin 53 BR
Lengde: 5,27 meter
Bredde: 2,08 meter
Vekt: 580 kg
CE-kategori: C
Maks ant. pers.: 6
Motorstyrke: 50-70 hk
Pris fra m/ 50 hk: 213.345 kr
Pris fra m/ 70 hk: 234.945 kr
www.yamaha-motor.no
Håndholdt båtplotter
Garmins nye Montana 600 er en liten håndholdt kartplotter for både små og store eventyr. GPS-en kan brukes både i bil og båt, avhengig av hvilke kart du kjøper. Montana 600 har mulighet for deling av ruter og waypoints med venner. Det er bare å trykke send, så overfører enheten dine lagrede ruter til andre Garmin-plottere innenfor rekkevidde.
Kartplotteren kan hente strøm fra AA-batterier, noe som er genialt dersom det oppladbare batteriet er flatt. Husk å bestille monteringsbrakett med sugekopp for bil og båt.
Pris: Fra 3695 kroner. www.garmin.no
Suger seg fast
Denne smarte koppholderen i neopren suger seg fast til underlaget. Mot en jevn overflate dannes et lite vakuum som holder bokser eller flasker trygt på plass. Passer perfekt til bokser av ymse slag. Holderen koster ca 25 kr, via nettbutikk. Frakt kommer i tillegg.
www.fender-design.com
Hondas største
Honda Europa-lanserte sin nye 250-hester i Genova i oktober. Motoren blir den største i Hondas segment med sine 250 hk. Motorblokka er en 3,6 liters V-6er med det siste innen firetaktsteknologi. 250-hesteren har Hondas BLAST3-teknologi, som er et tenningssystem for å gi maksimal akselerasjon. Honda har også utviklet et nytt elektronisk program som gjør at turtallet senkes ytterligere idet motoren settes i gir. Dette for å gi mykere girskift. Motoren har selvsagt NMEA-utgang for å kunne kommunisere med moderne kartplottere. Utseendemessig skiller motoren seg fra de mindre modellene ved å være slankere og smalere. www.kellox.no
Billig og genial nødlader
Telefonen tappes fort for strøm når den er i bruk. Spesielt strømkrevende er det å bruke telefonen som kartplotter. Denne dingsen fra Exibel løser problemet. Nødladeren bruker fire AA-batterier. Et sett batterier inneholder nok strøm til å topplade en iPhone to ganger. Kan også brukes til å lade digitalkamera og mp3-spillere via USB. Vi har testet laderen, og den fungerer utmerket. Pris: 79 kroner. www.clasohlson.no
Linjelekker skjærgårdsjeep
Italienske Ranieri hadde nok en høyere stjerne i Norge da de stod på programmet hos Kellox. Per i dag har ikke Ranieri norsk importør. Nærmeste forhandler holder til i Tyskland. Men 2012-modellen Voyager 18S er likevel verdt å nevne. Skjærgårdsjeepen på 17 fot har steppet skrog og et lekkert stilrent design. Foran den sentermonterte konsollen har Ranieri plassert en stor solseng. En løsning som er meget populær rundt Middelhavet, men mindre praktisk her på berget. Båten har sitteplass for to bak vindskjermen, og ytterlige tre sitteplasser på benken akter.
Båten klarer seg med 40 hk, noe som er viktig for italienerne ettersom farkoster med mer enn 40 hk krever båtførerbevis.
Ranieri skal lansere sju nye modeller i 2012. Voyager 18 S er den minste av disse.
Innovasjon fra Vestlandet
Sula-bedriften Innorwaytion har tegnet denne bobåten som de håper å få satt i produksjon.
Cat cruiser E50 skal være en romslig modulbasert husbåt som ikke kan synke. På flybridge er det tegnet inn er stort bord, med sitteplass til 12 personer. Fokus har vært å lage en båt som skal oppleves mest mulig som et hjem.
Katamaranen skal få et patentert fremdriftssystem, som i disse dager testes ut med oppsiktsvekkende resultater, i følge Bror Tørriss, som er daglig leder i selskapet.
Båten er 15 meter lang, 5 meter bred, og skal ha en toppfart på drøyt 25 knop ved hjelp av to motorer. Familieselskapet på Sula er nå på jakt etter hjelp for å ta prosjektet videre. Vi ønsker lykke til!
Se flere ideer fra selskapet på www.innorwaytion.com
Skapt for småbarnsfamilien
Foran neste års sesong har finske Yamarin en ny daycruiser i mellomstørrelsen klar for markedet.
Nyheten Yamarin 63 DC har en stor sittebrønn, mye stuveplass og godt med utstyr som standard. Også dette er en typisk båt for småbarnsfamilien. Båten bygger på det samme skroget som Yamarin 63 Bow Rider, en båt som ble lansert i 2010.
Det er lagt vekt på sikkerhet i denne utgaven, med høyt fribord og en solid og beskyttende vindskjerm. På instrumentpanelet er det gjort plass til en åtte tommers plotter og midt i båten er det bred og god trapp opp til dekket.
Båten har soveplass til fire. L-sofaen akter kan enkelt forvandles til en god køye. Av standardutstyret nevnes hydraulisk styring, kalesje og kalesjegarasje, to 12 volts eluttak, offshorestoler, plass til kjøleboks og teak på fordekk og i trapper.
Tøff
Jeanneau Cap Camarat 8.5 CC (Center Console)er bygget på samme skrog som 8.5 WA. Solsengen fra sistnevnte er borte, noe som gir mer bevegelsesfrihet foran konsollen. Uten den opphøyde solsenga blir det dårligere plass i lugaren. Likevel skulle det være mulig å innkvartere to personer i de separate køyene midtskips. En vask og et lite toalett er det også blitt plass til i lugaren i 27-foteren. Båten kan utrustes med enten singel- eller dobbeltinstallasjon.
FAKTA Jeanneau Cap Camarat 8.5 CC
Lengde: 8,42 meter
Bredde: 2,98 meter
Vekt: 2400 kg
CE-kategori: C
Maks ant. pers.: 8
Motorstyrke: 200-2x250 hk
Pris fra: Ca 450.000 kr eks motor
www.jeanneaunorge.no
En ny Pioner
I fjor inngikk Pioner samarbeid med Yamaha, etter flere år med Honda-motorer på akterspeilet. Vi har sett nærmere på prototypen av den nye Pioner 14 Active, en småbåt som skal avløse folkebåten Pioner Maxi.
Den nye modellen tar sikte på hyttefolket som ønsker en enkel og lettstelt båt. I følge produsenten Cipax skal båten plane selv med beskjedne 9,9 hesters motor. Første serieproduserte eksemplar vil komme på markedet i 2012. Trolig vil maks motorstyrke være 20 hk.