utgave nr 11 2011
Klenodiet
Svein Just fra Hisøya ved Arendal eier en historisk båtperle. Fjord Sport 21 fra 1963 i nær original stand. Et minne fra tiden da norsk båtbransje hersket over verdenshavene.
TEKST OG FOTO:
ATLE KNUTSEN
Fra tidlig juni til sen august er klenodiet til Svein Just i stadig bruk. Gjerne til Merdø, der han vokste opp og ble båtvant før han kunne gå, eller ut i skjæra for å nyte sjølivet i den skjærgården båten engang ble bygget for. Fjord Sport 21 var en av de første modellene fra Fjord Plast AS, den gang i startgropen til å bli verdens største båtprodusent, signert Jan Hermann Linge. Han var Fjord Plasts første huskonstruktør, og baserte Sport 21 på Fjord Cruiser-skroget. Resultatet ble en daycruiser beregnet både for utenbordsmotor og drevinstallasjon. Og det var en drevbåt Svein Just sikret seg våren 1995.
Sjeldent eksemplar
– Det var ganske tilfeldig at det ble denne båten, medgir Svein Just. Jeg kom over den i en annonse, og det var nok av dem som mente at denne båten var alt for gammel. Selv skjønte jeg umiddelbart at dette var et sjeldent eksemplar. Jeg kan huske båttypen fra jeg var guttunge, og da fruen også lot seg overbevise, var det bare å slå til.
– Den forrige eieren hadde byttet motor fra en Volvo Penta B18 til en B23, men for øvrig var båten original. Jeg tror ikke motoren hadde gått mer enn 15 timer da jeg kjøpte den i 1995. Da hadde den stått på land siden 1989. Selv om motoren ikke er blant de mest pålitelige, må denne båten ha bensinmotor. Noe annet blir helt feil.
Og så er det jo en kosebåt, dette her, da. Den går veldig fint på slett og flatt vann, men skroget er flatt og liker seg ikke når det blir for mye sjø. Da banker og slår det godt. Til gjengjeld, og det skyldes den begrensede tilgangen på lette motorer på 1960-tallet, er båten veldig lettdrevet og smyger seg umerkelig opp i plan. Om du sammenligner den med Nasty-MTB’ene, har den mange likhetstrekk i linjene.
Rask for sin tid
I sin brosjyre skriver Fjord at båtene kunne tilbys med motorer opp til 140 hk. Det var kraftige saker på begynnelsen av 1960-tallet, og en toppfart på hele 30 knop var det få på fjorden som kunne hamle opp med.
– Det fine med den er at den går veldig greit i 12-13 knop også, sier Svein Just, som farter langs kysten mellom Blindleia og Kragerø med sin Fjord Sport 21 bygget på Langsæ ved Arendal i tiden før Fjord Plast AS reiste sine store produksjonslokaler på Hasseltangen på Fevik.
Tiltrekningskraft
– Jeg merker jo at båten tiltrekker seg en del oppmerksomhet. Det er mange som lurer på hva slags båt det er, og ikke få tror at det er en Selco. Men dette er en Fjord fra innerst til ytterst. Antakelig ble den bygget for en skipsreder i Bergen, noe også det uoriginale baug-emblemet tyder på. Eier nummer to var ansatt på Fjord Plast AS og hadde den liggende i båtgarasje hele tiden, så båten er blitt veldig godt tatt vare på i alle år.
Det eneste Svein Just har gjort med båten, foruten å gi den et velfortjent opphold under tak hver vinter og en real vårpuss, er å male skroget innvendig med tokomponent maling.
– Jeg må hive noen tusenlapper etter den hvert år, men det fortjener den. Det er spesielt innredningen man må ta godt vare på. Den er laget i teaklaminat og tåler ikke vann særlig godt, så den er jeg ekstra påpasselig med. Selv om hun er gammel, er hun fortsatt i grei form. Jeg vurderer å bruke litt ekstra penger på å få pusset henne helt opp. Det er fortsatt glød i gelcoaten, og da fortjener hun litt ekstra. Slik er det med gamle damer, mener Svein Just.