utgave nr 10 1994

Yamaha 9.9 hk

Publisert Sist oppdatert

Lydsnill 9,9-hester

Vi har prøvekjørt prototypen på Yamahas nye 9,9-hester, som i realiteten er den samme motoren som den nye 15-hesteren med modellbetegnelsen F. En to-sylindret totakter med slagvolum på 246 cm². Og prøvekjøringen var virkelig en positiv opplevelse. På de 10 årene som er gått siden forrige 9,9-hester ble lansert fra Yamaha, er mye skjedd.
Motoren er blitt 6-7 kg. lettere. De ytre mål er redusert. Designen er rundere og mer kompakt. Gearskiftet er frontplassert innerst på rorkulten. Men fremfor alt er støynivået redusert betraktelig. Vi kjørte den nye totakteren og en firetakter etter hverandre, og kunne faktisk ikke skille støynivået vesentlig. Kun på tomgang var det en forskjell, men helt marginal.
Den nye 9,9-hesteren (og 15-hesteren) kommer på markedet våren 95, og kan fåes med både kort og lang stamme, med manuell eller elektrisk start. Prisen er ikke klar ennå, men skal motoren være konkurransedyktig, bør ikke veiledende utsalgspris overstige 16.000 kroner.