utgave nr 3 2003

Minitest: Sea Ray 176 SRX

Publisert Sist oppdatert

Minitest: Sea Ray 176 SRX

"Jolle" med kvaliteter

Amerikanerne er ikke akkurat kjent for å være beskjedne og i amerikansk målestokk er nok Sea Ray 176 SRX nærmest for en jolle å regne. Men egenskapene er langt fra jolleaktige.

Tekst: Jan Harry Svendsen

At amerikanske båttradisjoner skiller seg radikalt fra våre ramsalte og til dels vindfulle tradisjoner er tydelig. Men det blir aldri så tydelig som når du krabber over rekka på en amerikansk sportsbåt. For hva er dette fenomenet med at dørken skal være teppebelagt? Ikke bare er det vanskelig å holde rent, tenk bare på hvordan teppet vil bli seende ut etter at du har bløgget et par makreller der. Det er også en overhengende fare for at det vil bli vått. Resultatet er en surklende, og spør du oss, ikke spesielt innbydende dørk.

Innredning

Forskjellene mellom amerikansk og norsk båtkultur er imidlertid større enn spørsmålet om teppe eller teak på dørken. Yankeene har nemlig en spesiell forkjærlighet for å bruke forpiggen til noe annet enn å oppbevare bagasje og gamle sjøkart i. De bygger bowridere. Fordelene og ulempene er åpenbare. Plassmessig er det hyggelig, og i forpiggen på 176 SRX er det luksuriøst med bløte puter og koppholdere. Ulempen er selvsagt at du mister noe stuerom. Det kan selv ikke det store rommet i dørken rette på, men fint utført er det, med en egen matte av gummi som skal dempe den verste slamringen fra det du eventuelt måtte ha liggende her. Til å oppbevare småting i finner du dessuten lommer i sidene på innerlineren, og et lite hanskerom. Når dørken er teppebelagt, er det neppe noen overraskelse at disse rommene med unntak av hanskerommet, også er det. Det vi imidlertid savner på 176 SRX er et fornuftig rom til dreggen. Slik det er nå er eneste løsning det store rommet under dørken. Det er ikke bra nok.
Sea Ray 176 SRX er godkjent for syv personer. To av dem vil nok ikke få spesielt behagelige minner fra turen. Til det er nok plassen i forpiggen vel trekkfull, og ikke minst kan forpiggen bli vel levende dersom det er litt sjø. Bak vindskjermen er det imidlertid rommelig nok. Fem personer er begunstiget med hvert sitt bløte og polstrede sete, og de to som sitter rett bak vindskjermen har i tillegg alt de kan ønske seg av benplass. Førerplassen i 176 SRX er oversiktlig, og med et vell av instrumenter har du til enhver tid all informasjonen du trenger om motorens tilstand, men rattet er plassert lavt. Liker du å stå, for eksempel når du legger til, er det nesten så du ikke når rattet. For å bevare det sosiale aspektet har Sea Ray utstyrt 176 SRX med en vendbar førerstol, men justerbar i lengderetningen er førerstolen ikke.
Sea Ray 176 SRX er relativt velutstyrt. Badeplattform er standard, likeså radio og CD-spiller. I tillegg har Sea Ray kostet på to gassdempere til motorluken. Fullt så imponerende er derimot ikke kryssholtene. De er rett og slett i minste laget. Heller ikke lanterneføringen gir grunn til gledesrus, en lanterne i baugen er alt.

Motor- og sjøegenskaper

Motorinstallasjonen på Sea Ray 176 SRX er det lite å si på. Kablene er ryddig lagt, og det hele gir et positivt inntrykk, men MerCruisers rekkefirer begynner tydeligvis å dra på årene. Ikke minst er forholdet mellom slagvolum og ytelse i dårligste laget. Bare 135 hester utvikler den store forgassermotoren med tre-liters slagvolum. Noen lettvekter er den heller ikke, med sine 288 kilo. At det er i meste laget er det ingen tvil om, Sea Ray 176 SRX har en markant planingsterskel, og med fire personer om bord må du være beredt på å gi store mengder gass for å få båten opp i plan.
Når du først har fått båten opp, er det ikke mye å utsette på sjøegenskapene. Selv om vi opplevde visse tendenser til at skroget begynte å miste grepet i vannet, greide vi ikke å provosere det tilstrekkelig til at så skjedde. En V-bunn på 19 grader bidrar til at båten går relativt mykt i sjøen.

Konklusjon

Sea Ray 176 SRX er Sea Rays minste modell. Bowrider løsningen er i våre øyne ikke ideell, fordi vi har problemer med å se når plassen kan bli benyttet. Dessuten er dørktepper en uting, spesielt dersom de blir våte og skitne. Plassutnyttelsen i båten er imidlertid god, og fire personer har det romslig. Stolene er komfortable.
Prismessig er det lite å utsette på Sea Ray 176 SRX. Med tre-literen fra MerCruiser under motorluken koster båten 229.000 kroner.

Data

Lengde:5,33 meter
Bredde:2,13 meter
Vekt: 953 kilo
Motor:MerCruiser 3,0 L Alpha One
Drivstoff:79,5 liter
Antall personer:7
Pris med motor:229.000 kroner
Importør:Husvikholmen Marina, Husvikholmen, 1440 Drøbak