Nr 11 2012

Yanmar får joystick

Nå lanserer også japanske Yanmar et joystick-operert manøvreringssystem med individuelt styrte hekkaggregater. Systemet er basert på de samme prinsippene som tilbys av konkurrentene Mercury (Axius) og Volvo Penta. Yanmars konkurransefortrinn er svært myke gearvekslinger.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Både Mercury Marine og Volvo Penta har i flere år hatt joystick-styring (styrestikke) på sine drev, noe som kom i kjølvannet av de pod-baserte IPS og Zeus-drevene: Hengende drev som ved hjelp av avansert elektronikk kan styres individuelt og gjør det mulig å manøvrere båten praktisk talt i alle retninger uten bruk av sidethrustere. Ganske raskt var denne teknologien også å finne i kombinasjon med Volvo Penta og Mercurys hekkaggregater.

Prototype i Norge

Nå har også Yanmar utviklet og testet en prototype av denne teknologien, og et av de aller første systemene er installert i en Windy 40 Maestro. Ifølge Ole Løken hos Yanmar Norge AS har Yanmar utviklet sin egen teknologi fra bunnen av, og i første omgang er det en dobbelinstallasjon bestående av Yanmar 8LV og Yanmars eget ZT370 hekkaggregat som blir tilgjengelig.

– Selve motor- og drevpakken er standard, men drevene har en modifisert styresylinder og en hydraulikkblokkventil og elektronisk styrsnekke, forklarer Løken.

– Styrsylinderne er dobbeltvirkende for å kunne styre drevene individuelt i den posisjon som er nødvendig for å få båten til å lystre ønsket manøvreringskommando. Sylinderne har også en posisjonssensor som hele tiden overvåker drevenes posisjon i forhold til hverandre, samt holder drevet i riktig posisjon, ifølge Løken.

Systemet er CAN-bus-styrt og kommandoene som føreren gir via joysticken på førerplass analyseres av systemets computer som i sin tur sørger for at styresylindrene vrir drevene til riktig vinkel og holder dem der. Systemet justerer deretter turtall og gearinnslag automatisk, noe som gjør det mulig å manøvrere båten i nær sagt alle retninger med kun én hånd på joysticken. Ved joystick-manøvrering er farten automatisk begrenset oppad til ca ?.000 omdr./min. når det opereres i havnemodus, og ?.??? omdr./min. i utaskjærsmodus.

I støpeskjeen

Det er visse forskjeller mellom Yanmars, Mercurys og Volvo Pentas brukergrensesnitt. Blant annet krever Yanmars system at man aktivt kobler ut joystickfunksjonen før man kan gjenoppta konvensjonell manøvrering med ratt og to spaker. Yanmar har heller ikke elektronisk anker-funksjon (noe begge konkurrentene har for både sine drev og pod-løsninger), men Yanmar utelukker ikke at dette vil kunne komme på senere modeller. Hvorvidt systemet vil bli tilgjenglig med integrert autopilot er foreløpig ikke kjent. Men også Volvo Penta og Mercury lanserte grunnversjoner av sin teknologi som senere ble komplettert med flere funksjoner.

Høy komfort

Yanmars fortrinn i forhold til konkurrentene er at gearkassene til deres ZT-drev er hydrauliske, noe som gir silkemyke gearvekslinger ved finmanøvrering. Alle joysticksystemene vi har testet veksler mellom revers, fri og forover i høyt tempo ved litt aktiv manøvrering, og med Yanmars myke skift er manøvreringen stillere og mer komfortabel for alle om bord.

At systemet er styrt via CAN-bus innebærer en vektbesparing, raskere installasjon og i ordets rette forstand muligheten til ”drive by wire”. Den elektroniske styresnekka som vi testet, var usedvanlig presis og behagelig, og alle styresignalene overføres elektronisk til motorene. Ifølge Ole Løken hos Yanmar inngår det backupsystemer i styringen for å ivareta driftssikkerheten.

– I lanseringsfasen er det nye styresystemet kun tilgjengelig på Yanmar 8LV-serien, men vi antar at det i fremtiden vil bli tilpasset nye motormodeller også.

– Så langt vi vet i dag, ligger det an til at dette systemet vil være tilgjengelig fra årsskiftet, antyder Ole Løken.

Fakta:  Yanmar joystick

Type drev:                     Yanmar

Motor:                         Yanmar 8LV-serien

Pris:                          Kommer

Opplysninger:                  www.yanmar.no