
utgave nr 3 2002
Minitest: Ibiza 19 Sport
Ibiza 19 Sport
:
Leken og rask
Ibiza 19 Sport er kanskje en av markedets lekreste små skjærgårsjeeper. En meget leken båt med gode sjøegenskaper. En litt for stor styrekonsoll er vårt vesentligste ankepunkt mot denne ungdommelige båten.
TEKST: ATLE KNUTSEN
Denne særdeles sporty 19-foteren er ikke ny, den er snarere en av de eldste modellene fra Ibiza Boats. Faktisk er den en revitalisert utgave av den gamle modellen som ble lansert i 1989. Denne var igjen tuftet på det suksessrike Master Miami skroget som Helge Duus utviklet i samarbeid med den amerikanske konstruktøren Jim Wynne. Skrogmessig er det ikke foretatt de store endringer i forhold til den forrige modellen. Lengden har økt fra 5,70 meter til 6,02, men lengden i vannlinjen er den samme. Det er interiøret som har fått en mer tidsmessig estetikk og forbedrede praktiske løsninger. Båten vi prøvekjørte var en såkalt Special Edition med en del tilleggsutstyr, blant annet teakdørk.
Her har produsenten foretatt et kvantesprang fra den forrige utgaven. Det første man merker seg er den nye styrekonsollen som har samme design som de øvrige skjærgårdsjeepene fra Ibiza Boats. Den solide vindskjermen gir bra beskyttelse mot vind og sjøsprøyt skjønt de luksuriøse stolene er så brede at man blir sittende litt for langt ut på hver side til å få full skjerming. Konsollen er dessuten litt bredere enn vi kunne ønske. Foran føreren er det et godt kartbord med plexilokk, de digitale motorinstrumentene fra Yamaha er lett synlige. På passasjersiden er det et håndtak og et lite oppbevaringsrom med lokk som også har flaskeholder. Ratt og spaker faller en behagelig i hendene. Brannslukningsapparatet er fornuftig innfelt i konsollen mellom fører- og passasjerposisjonen. Bra løsning!
Den forrige modellen hadde en benk foran konsollen med stuerom under setet. Dette er erstattet med stuerom i selve konsollen med en stor aluminiumsluke i fronten. Helt forut er det en U-benk med stuerom i. Flere luker gir god adkomst. Benken kan også gjøres om til solseng. Dreggkasse i baugen. Her er det også en stor åpning i rekka med en høy og fornuftig pullpit hvor også lanternene er montert hvor de har små muligheter til å gi sjenerende reflekser. Båten er forsynt med hele seks fortøyningsbeslag og har en dreggkasse på hver side akter. På styrbord side er det en utvendig, nedfellbar badeleider som vi ikke så oss i stand til å prøve i desember.
Å kjøre Ibiza 19 Sport er en overraskende opplevelse. Den kan kjøres trygt og sedat med moderat trim, eller ekstremt hissig med "arendalstilt" og svært lite båt i berøring med vannet. Dette takket være stepene i det sterkt V-bunnete skroget. I de høyeste hastighetene, og dermed også med motoren trimmet langt ut, er båten svært sensitiv for rattbevegelser. Men du verden for en leken båt å kjøre! Når man blir vant med de ekstremt sporty egenskapene, virker båten trygg. Selv med sin bratte V-bunn hugger den ikke ved skarpe svinger. Vår båt var utstyrt med en 115 hk Yamaha firetakt, noe som med en person ombord ga 47 knop målt med GPS.
Med sitt elegante design og svært høye finish på plast og trearbeider, er Ibiza 19 Sport et eksempel til etterfølgelse. Antakelig tangerer Helge Duus grensen for hva man kan få ut av en 19-fots skjærgårdsjeep.
Lengde: | 6,02 meter |
Bredde: | 2,0 meter |
Drivstoff: | Ca. 110 liter |
Vekt med motor: | Ca 850 kg |
Motor: | 50-135 hk |
CE-kategori: | C |
Pris: | Fra 169.500 kroner |
Opplysninger: | Duus Trading AS, Torjusholmen, 4818 Færvik, telefon 37 08 60 00, Internett: www.ibizaboats.no |