utgave nr 10 2002

Minitest: Hydrolift S-24

Publisert Sist oppdatert

Minitest: Hydrolift S-24

Flygende fartsfest

V8-motoren bjeffer og vi spretter opp i plan. Sekunder senere har vi passert 40 knop uten at akselerasjonen avtar nevneverdig. Så passerer vi 50 og 55 knop. Vi trimmer ut drevet en smule, og fartsmåleren tangerer 60 knop…

Tekst: Jan Harry Svendsen

Aldri har Hydrolift vært så rendyrkede som de er nå. S-24 har med sitt steppede og svært sjødyktige skrog, kjøreegenskaper forent med en ekstrem sportslighet, men også med komfort. Øyet får dessuten sitt gjennom en design og en finish som går utenpå det meste på markedet i dag. Den eneste malurten er at 540.000 kroner tross alt er et anseelig lass med penger.

Sjøegenskaper

Det gikk så galt som det kunne da Hydrolift prøvde ut det nye skroget på S-24. Uten forvarsel delte på mange måter S-24 og Mercedes A-klasse samme skjebne - selv om A-klasse falt for en simulert elg. Dermed var det tilbake til tegnebordet, for å flikke på skroget som hadde sendt den første prototypen av S-24 i kolbøtter bortover vannflaten.
At endringene har hatt effekt, er det liten tvil om. Selv ved kraftig provosering i høye hastigheter limer skroget seg til sjøen uten tendenser til slipp og hugging. Det biter seg fast, samtidig som det gir deg tydelige tilbakemeldinger - og en kjøreglede som resulterer i brede smil.
Det er et bra skrog som Hydrolift nå har skapt for S-24 med. Man kan ikke snakke om at det har noen merkbar planingsterskel, og effektiviteten understrekes av det faktum at båten planer ved 10 knop. En ekstrem V-bunn på 24 grader bidrar dessuten til at skroget beveger seg silkemykt gjennom dønningene og at det lander mykt.
Det blir noen flygeturer når fartspotensialet er på hele 60 knop, og da skal det ikke store krusningen til før skroget ikke lenger har kontakt med Neptuns rike, men egenskapene som luftfartøy er like bra som sjøegenskapene. I luften legger S-24 seg flatt uten tendenser til å rotere, takket være båtens riktige vektfordeling.
Det er selvsagt ikke bare skrogets skyld at Hydrolift S-24 er morsom, med et slagvolum på 6,2-liter bidrar den 320 hesters sterke V8-motoren selvsagt også. Akselerasjonen er formidabel, og toppfarten på 60 knop gjør at Hydrolift S-24 vanskelig kan anbefales til personer med sterk avhengighet til skyggeluer eller tupéer.

Interiør

Føreplassen er effektiv og innrettet med tanke på fart. Rattet er plassert akkurat slik det skal være, og den tykke rattringen faller godt i hånden. Enten du velger å sitte eller å bruke setene som ståstol, har du en komfortabel kjørestilling. Det kombinerte gass- og gear arrangementet fra Gaffrig er like vakkert som det er funksjonelt og plassert i umiddelbar nærhet til rattet, blir betjeningen enkel. Instrumenteringen står ikke tilbake for noe i båten, og de mange instrumentene er lettleste.
Hydrolift S-24 er en relativt smal båt, og det merkes. Passasjen mellom de to stolene bak vindskjermen er på grensen til det ufremkommelige, men vel på plass byr setene på bra sittekomfort. Eneste irritasjonsmoment er den skarpe kanten i forkant av sitteputen. Den blir du nemlig sittende på når du bruker setene som ståstoler. Bak fører og passasjersetet er det en sofa med plass til tre voksne, mens det er to taburetter på hver sin side forut i båten. Å bruke dem som sitteplasser er derimot ikke å anbefale, spesielt ikke når båtens enorme fartspotensiale utnyttes.
Selv om Hydrolift S-24 er en ren sportsbåt er det generøst med stuerom. Under dekket i forpiggen har du mye plass, og under sofaen akter er det også et romslig stuerom. Vi savnet imidlertid et eget dreggrom i baugen.
Kritikk høster det faktum at båten bare har ett kryssholt forut, og at antiskli-mønsteret på dekket forut og over motorluken akter er for glatt.

Konklusjon

Hydrolift S-24 er en ekstrem båt i alle henseende. Den har en design som gjør at den skiller seg ut og en finish som flere båtbyggere bør kopiere. Med et førsteklasses skrog og en nytelse av en V8er er fartsegenskapene på grensen til det ekstreme. Prisen for Hydrolift S-24 med 6,2-literen er 540.000 kroner. Dropper du 100 hester og ett par sylindre, faller prisen til 454.000 kroner. Med en Steyr dieselmotor på 240 hester koster S-24 598.000 kroner.

Data

Lengde:7,35 m (uten badeplattform)
Bredde:2,10
Vekt:Fra 1.250 kg (med motor)
Motor:MerCruiser MX 6,2 Mpi (320 Hk)
Drivstoff:190 liter
Antall personer:7 stk
Pris:540.000 kroner
Produsent:Hydrolift AS, Tlf: 24 11 29 42
Powered by Labrador CMS