Nr. 8 2013

KNBF: Gratis kollektiv ansvars- og ulykkesforsikring

Kongelig Norsk Båtforbund (KNBF) fikk i fjor bekreftet fra tall i Båtlivsundersøkelsen at det er alt for mange småbåter som er uforsikret. Typisk er landstedbåten som er godt brukt, og ikke lenger har noen salgsverdi, men som fremdeles har stor bruksverdi og benyttes til lek, fiske eller for eksempel transport.

Publisert Sist oppdatert

AV REIDAR KJELSRUD
 

Skade på egen og andres båter blir ofte ikke store summene på disse fartøyene, og blir båten stjålet eller totalhavarerer, er tapet minimalt. Men hvis man under bruk av et slikt uforsikret fartøy skader personer, f.eks i vannet, da er øvre erstatningsgrense ca. 30 millioner kroner - uten forsikring!

For å slippe at noen av våre medlemmer skal komme i et slikt uføre, har styret i KNBF i samarbeid med Team Norske Sjø hos Fender Marine utviklet et kollektivt forsikringskonsept for slike uforsikrede båter. I hovedsak går dette utpå at KNBF kollektivt ansvarsforsikrer alle båter som medlemmene måtte ha under 16fot/25hk motor, som ikke har egen forsikring. Denne ansvarsforsikringen dekker personskade opp til 10 millioner kroner.

   Passasjerer i slike båter er også uforsikret hvis de skades om bord. Ved å si ifra til Norske Sjø at du har en slik båt, og at du er medlem i KNBF, kan du også få en gratis, kollektiv ulykkesforsikring for passasjerene. Forsikringssummen er max kr 100.000,- pr person.

   Er du medlem i KNBF, enten kollektivt innmeldt eller personlig medlem, og du eier en båt mindre enn 16 fot, og har mindre motor enn 25hk, har du fra 1. juni gratis, kollektiv ansvarsforsikring for skade den uforsikrede båten kan påføre personer.
   Med en telefon til Norske Sjø hvor du oppgir opplysninger om båt og eier, kan du utvide forsikringen til å gjelde passasjerulykke inntil 100.000 kroner.

 

Journalistisk håndverk og agurktid

Sommeren er over oss, og like sikkert som at det blir en slags sommer, kommer de underlige og dårlige sensasjonsartiklene i lokalpressen om båtliv og idioter på sjøen. Mange av artiklene bærer preg av at journalisten i beste fall har sett en båt på bilder, og med en total mangel på «fakta-research». Jeg håper dette er et utslag av leveringskåte sommervikarer i redaksjonene, og ikke et bevis på hvor dårlig det står til med båtkunnskapene i redaksjonene?

Årets beste (verste) så langt, er en artikkel som har blitt benyttet i nær sagt samtlige lokalaviser i landet. Den ble publisert blant annet i TA, nettutgaven i månedskiftet mai/juni og hadde tittelen «Direkte farlige på sjøen» og med undertittel, «Drøyt halvparten av landets båtførere innrømmer at de ikke kan sjøvettreglene godt nok».
Litt lenger ned i artikkelen kommer det frem at det er 55% som mener de kan SJØVETTREGLENE svært bra eller ganske bra, og 31% som hverken kan de bra eller dårlig (godt nok?). Lettere hoderegning gir da at 86% faktisk har kunnskap om nettopp; SJØVETTREGLENE. Det er min påstand at en båtfører ikke er det minste farlig hvis han har god kunnskap om sjøveisreglene, og i tillegg har en god porsjon sunn fornuft, selv om han ikke kan noen av sjøvettreglene.

   Litt lenger ned i «artikkelen» skjønner man tydelig at journalisten er helt på jordet(der han kom fra?). Det blandes høyre og venstre, og styrbord og babord i en herlig suppe, man forsøker å forklare forskjellen på sjøvett- og sjøveisregler uten særlig hell.

   Arnestedet for artikkelen er en pressemelding som DNB skadeforsikring sender ut hvert på disse tider. Skadeleder i DNB Skadeforsikring, Anne Stine Eger Mollestad er journalistens «gissel» i saken. Hun siteres ved et par anledninger, men jeg betviler at hun har påstått overfor journalisten at over halvparten av landets (ellers svært dyktige) båtførere er direkte farlige på sjøen.

   Den andre artikkelen som har fanget min interesse i sommer, er en leder i Asker & Bærums Budstikke, nettutgaven, publisert i midten av mai om momskompensasjon for båtforeninger. Lederen skal i teorien være redaktørens mening, men her er det nok noe han har fått fra noen andre(håper jeg). Lederen inneholder alt for mange faktafeil om momskompensasjonsordningen for båtforeninger til at man kan dette alvorlig. Denne lederen burde aldri ha vært trykket!

   Kjære båtfolk; agurktiden er over oss, det kommer til å stå en masse tull og tøys om hvor farlig og fælt båtliv er i en måneds tid til. Slapp av, det er hverken farlig eller fælt. Snarere tvert imot.
Båtliv er trolig Norges største fritidsaktivitet og er faktisk et viktig bidrag til Folkehelsa. Fra Båtlivsundersøkelsen vet vi at over halvparten av Norges befolkning er på sjøen i sommer, og det går som regel bra, som en stor dikter sa.
Båtliv er viktig for Norge, ikke farlig.

Moralen her? Les alt katastrofestoff om båtliv i sommer med en god porsjon skepsis.
Litt utover høsten får man mer å gjøre i redaksjonene, og båtstoffet bedrer seg igjen.

Jeg håper dere har hatt en fin sommer så langt, og at resten blir like bra.

God seilas!

Båthilsen fra
Reidar Kjelsrud
Generalsekretær

 

Mer detaljerte fakta om båtlivet

KNBF har laget en ny faktafolder om Båtlivsunder­søkelsen 2012 (bildet). Formålet var å fremskaffe og presentere gode fakta om fritidsbåtliv på fylkesnivå. Norge er et stort båtland. Vi har en kyst som i geografisk utstrekning er sammenlignbar med størrelsen på hele fastlands-Europa. Det må nødvendigvis bli store forskjeller på båtliv i nord, vest og på Østlandet. Nå har vi fått ferske fylkestall på bordet om norsk båtliv. Folderen på 20 sider presenterer et sammendrag delt inn i regionene Østlandet, Sørlandet, Vestlandet, Midt-Norge og Nord-Norge.

Folderen er ment som et verktøy for alle som trenger data om båtliv og kan lastes ned som pdf fra:

https://knbf.no/undersokelse.php.

 

KNBF satser i Hordaland

KNBF Region Vest inviterte ni båtforeninger til informasjonsmøte i Valestrand Båtlag sine lokaler 23. mai.  Tema for møtet var båtforsikring, klubbforsikring og medlemskap i KNBF. Fra Region Vest deltok Magnus Vabø og Jørg-Eyolf Fagerhaug. Primus motor for arrangementet var Leif Rune Sundli, medlem i Bruvik Båtlag. Følgende foreninger var invitert; Fotlandsvåg Båtlag, Hamre Båtlag, Haus Båtlag, Hjellvik Båtlag, Hosanger Båtlag, Lonevåg Båtlag, Tysse Båtlag og Valestrand Båtlag. Et første resultat av møtet er at Hjellvik Båtlag har valgt å tegne kollektivt medlemskap i KNBF.

 

Oppdateringskurs for besiktigelsesmenn

KNBFs populære besiktigelsesmannsordning øker i omfang. Det er nå langt over 100 aktive besiktigelsesmenn i hele landet.

Siste kurs, i mars måned, ga oss 16 nye besiktigelsesmenn. Det er et utbredt ønske blant våre besiktigelsesmenn om å være oppdatert til enhver tid. Responsen var svært positiv hos våre «gamle» besiktigelsesmenn da det ble sendt ut en forespørsel om de ønsket å delta på et oppdateringskurs. Våren har vært en travel tid for sekretariatet, og sommeren vil de fleste tilbringe i båten.

Vi håper helgen lørdag 30.11 og søndag 1.12.2013 vil passe for de fleste.  Kurset vil bli avholdt på Rica Gardermoen Hotel.  Oppdateringskurs nr 2 har vi lagt til Tromsø 25.01 og 26.01.2014.

KNBF dekker kurs og fullpensjon i ett døgn. Reiseutgifter må dekkes av besiktigelsesmannen selv eller hans forening. Ta kontakt med på [email protected] eller tlf. 22 35 68 00 for ytterligere informasjon.