utgave nr 1 2003

Kysten rundt

Publisert Sist oppdatert

Apropos husbåt!

For en del år siden var det mange som dro nordover for å skaffe seg en fiskeskøyte som var gått ut på dato, et restaureringsprosjekt for far som drømte om en staselig skøyte for familien. Noen hadde også drømmer om en helårsbåt. En del av dem flyter og er blitt skikkelig fine, noen blir liggende i bøye uten at det skjer stort mens andre har endt sine dager og ligger på havets bunn.
Dette skroget kan ha en fremtid, både som husbåt og feriefarkost, men det står igjen noen tusen timers arbeidsinnsats for den som har ressurser til å gå videre med prosjektet. Vi ønsker lykke til!

Lykken er en trepram

To jenters førstereis i en tilårskommen trepram. Ikke uten stolthet og respekt sitter de på hver sin tofte. For første gang med delt skipperansvar om bord i sin egen lille farkost. Med dryppende åreblad og vennlig klukking mot klinket treskrog som eneste lyder i den vakre sommerkvelden.
En gang for lenge siden var denne lille farkosten et vanlig syn langs hele kysten og det var ofte treprammen som lokket smårollingene til sitt første møte med sjølivet, så den har bragt sjømannskap inn i mang en liten kropp. Denne unnselige båten hadde en oppdragende effekt og var inngangsbilletten til ekte båtglede og fin rekreasjon på havet. For de voksne var den et lite nyttefartøy, uunnværlig for fiskeren hele året. I vår tid har den havnet helt i skyggen av plastprammene, den er blitt glemt og stuet bort i støvete naust eller brent til sankthans. Men treprammene hadde sjel i motsetning til dagens sterile plastjoller.
Finner du en og setter den i stand, blir den glad for å bli hentet fram til heder og verdighet igjen til en rotur på stille vann av unge barnesinn. Treprammen har fortsatt en misjon for den oppvoksende slekt.

Så rart…

Så rart at en slik båt uten motor og med sånne kjempesvære taukveiler som ingen kan løfte kunne berge båter og hjelpe folk i havsnød for 100 år siden! Her er det så mye spennende å se at disse to barna fra Kalvåg hadde tusen spørsmål og gjorde store øyne da de fikk lov til å komme om bord i R/S 14 "Stavanger" i forbindelse med at hun besøkte stedet i sommer.
Overalt hvor "Stavanger" la til under turen var det møtt opp mange på kaia og det ble arrangert "åpen båt" så store og små fikk komme om bord. Det var særlig den yngste generasjonen og den eldste som var mest spent på å se båten. De eldre for de mange minnenes skyld og de yngre for virkelig å oppleve hvordan råbarka karer kunne seile et så flott fartøy uten motor, radiokontakt eller noen av alle de hjelpemidlene vi i dag tar som en selvfølge. Og rart er det jo at de kunne gjennomføre det…

Verksted anno 2002

Som grekerne kaller vi nordmenn oss en sjøfartsnasjon. Vi bygger våre egne farkoster og har lange maritime tradisjoner. Båtbyggerier og verksteder finner du langs store deler av kysten. Ikke alltid er vi like fornøyd med den service vi får på verkstedene. Ventetiden kan trekke ut og regningen by på overraskelser.
På øya Spetse i Egeerhavet var det stor maritim aktivitet. Vi så de underligste farkoster på slipp for reparasjoner og det var nybygging av spesielt trebåter, noe som foregikk etter gammel oppskrift med tjære og andre smørerier det er lenge siden vi har vært borti.
Vi syntes at denne "Boatyarden" fikk prisen når det gjelder å presentere sin virksomhet. Klart vi stoppet, det måtte man jo på en slik oppfordring. Men det er tvilsomt om noen av oss ville hatt tillit til sjefen på verftet og overlatt noe for reparasjon!

Båt i båt

Dette var litt av en ekvipasje. Fraktebåten ser ikke særlig solid ut, men greiene flyter så vi får tro at transporten gikk bra, til tross for at snekka står litt på skeive!

Skal stoppe bølger

En megastor bølgebryter i betong ble i desember lagt ut for å skjerme havna i Holmestrand. Nå er havna blitt stor og beskyttet, og åpningen inn til den ytre havna er ikke større enn at det akkurat er plass til skoleskipet Christian Radich.
Det er Telebryggen AS som har produsert og lagt ut den 160 meter lange flytende bølgebryteren som er laget i betong. 8 elementer á 20 meters lengde, 2 meters høyde og 3,3 meters bredde er støpt i Lysekil i Sverige og transportert landeveien til Holmestrand med spesialtransport og politieskorte. Hver av elementene veier 40 tonn, og totalt koster bare bølgebryteren kommunen ca. 2 millioner kroner.
Bølgebryterne er første byggetrinn i Holmestrand kommunes planer for å ruste opp småbåthavna og lage en kjempestor gjestehavn. Forhåpentligvis vil det allerede kommende sommer bli god plass i en godt skjermet gjestehavn med marina og bensinstasjon. På innsiden av bølgebryteren skal det legges ut en mengde utriggere som gir gjestehavnplasser.

Nye sjøvettregler

Sjøfartsdirektoratet har i samarbeid med sjøvettutvalgene og Sakkyndig råd for fritidsfartøyer utarbeidet nye sjøvettregler. De er enkle og lettfattelige og setter fokus på viktige temaer for båtfolket.

Sjøvettregel 3

Respekter vær og farvann.
Båten må bare benyttes under egnede forhold.

Brettseilerens drøm

Vi ser ikke mange brettseilere i dag, men noen holder fortsatt på med denne fascinerende sporten. Enkelt skal det ikke være. Særlig når man har planer om å seile elegant inn i havna og nesten spasere opp på brygga med æren i behold. Slik gikk det ikke med denne karen som prøvde seg i havna i Kalvåg en strålende augustkveld. Det ble å legge seg på brettet og padle til kai. Men med den høye vanntemperaturen man hadde vestpå i sommer, var det jo ikke noe problem.

Verdens beste

At hurtigruta er populær både her hjemme og blant tilstrømmende turister visste vi, men nå er den også kåret til "verdens beste cruiserederi". Det er den engelske avisen "Daily Telegraph" som har stått for kåringen etter at 20 000 lesere har deltatt i en spørreundersøkelse. Dermed har hurtigruta fått en unik anerkjennelse internasjonalt og med dertil hørende reklame. Turen fra Bergen til Kirkenes vil nok bli enda mer ettertraktet i utlandet, der hurtigruta blir omtalt som Norwegian Coustal Voyage.
En av grunnene til at Hurtigrutas stadig økende popularitet er nok den nye generasjonen skip som er bygget de siste årene. Slike som M/S "Trollfjord" som på bildet er på vei inn til kai i Bergen.