Nr 10 2014

Førsteinntrykk: Sportling 610 Røff

Knusktørr i sjøen: Høye fribord og dyp V-bunn gjør at du aldri blir våt i Sportling 610 røff.

Publisert Sist oppdatert

TEKST: LARS KRISTIAN LARSEN FOTO: AMUND RICH. LØKEN

 

Stormer marine har videreutviklet flere av Jan Hermann Linges skrog etter at bedriften overtok rettigheter og former i 2010.

Sist ut er Sportlingen, en båt som skal komme med flere interiørløsninger. Først ut er Røff-modellen. Senere skal det komme en mer familievennlig versjon med en lugar for to under fordekket. En velutstyrt skjærgårdsjeep er også under planlegging.

 

24-graders V-bunn

610 Røff er som modellbetegnelsen sier en røff båt for røff bruk. Her er det ingen pianolakk eller unødvendig ekstrautstyr. Båten er mye åpent dekksareal som gjør den godt egnet som bruksbåt. Hobbyfiskeren får god plass til teiner eller garn foran styrekonsollen.

Det beste ved Sportlingen er sjøegenskapene. Skroget er det samme som ble brukt i bestselgeren Draco 20HT, som ble tegnet av Linge allerede i 1966. Den 42 år gamle konstruksjonen holder fortsatt mål. Båten er knusktørr selv ved mye motsjø. Det sørger høye fribord i kombinasjon med 24-graders V-bunn for. Skrogformen gjør at sjøen kastes langt til siden, og aldri over baugen. Minuset er at den dype V-bunnen stjeler en del innvendig plass og gjør båten noe rank ved stilleligge.

 

Behagelig motor

Toppfarten med to voksne om bord logget vi til snaue 33 knop med 90-hesters Honda. Motoren passer båten utmerket med sin stille gange og raske respons. Ved toppfart er det ingen unoter å bemerke, noe som tyder på at konstruksjonen kan tåle større motorer og mer fart. Fin og økonomisk marsjfart på 25 knop finner vi ved 4500 o/min. I dette fartsområdet går motoren uanstrengt og billig.

 

Lite familievennlig

Styrekonsollen er plassert i båtens senter. Denne har gode griperekker, slik at passasjer har noe å holde fast i. Bak konsollen finner vi to gode bøttestoler. Dette er også de eneste ordentlige sitteplassene i båten, så noen praktisk familiebåt er den ikke i Røff-versjonen. Alternativet for hyttefolket er derfor de kommende versjonene med en mer familievennlig innredning med flere sitteplasser.

Av positive ting bemerker vi det gode arbeidsdekket og den behagelige sittestillingen bak en pen konsoll som gir bra ly for fartsvinden. Mindre bra er den svært begrensede stuveplassen, samt manglende kryssholt akter. Men som pendlerbåt eller fiskebåt for to er den ypperlig - med sine robuste sjøegenskaper.

FAKTA: SPORTLING 610 RØFF

 

CE-kategori:

C

Produksjonsland:

Norge

Lengde i meter:

6,10

Bredde i meter:

2,35

Dyptgående i meter:

Ca 0,40

V-bunn i grader:

24

Vekt tørr båt i kg:

710

Drivstoff i liter:

48

Max antall personer:

6

Motoreffekt fra-til i hk:

60-90

Motor testbåt:

Honda BF90

  • Sylindervolum

1496

  • Antall sylindre

4 i rekke

  • Effekt i hk (kW)

90 (66)

Toppfart i test i knop:

33

Pris fra i kroner:

233.500

Opplysninger:

www.stormermarine.no