utgave nr 2 2005
Testkavalkade: Ryds 23 DC
Ryds 23 DC
På det jevne
Ryds 23 DC har lurvete finish, tradisjonell innredning og gode sjøeegenskaper.
TEKST: HANS DUERyds har rimelig gode sjøegenskaper og er lett å trimme. Standardmotoren, en MerCruiser 4,3 MPI, gir den en toppfart på 40 knop. Forbruket ligger på literen per nautisk ved 30 knop.
Innredningen er tradisjonell. Uteplassen består av separate bøtteseter for fører og passasjer, samt en U-sofa akter. Denne kan bygges ut til en solseng, og det er et bordfeste her. Under dekk finnes en V-sofa som kan bygges ut til en dobbeltkøye. Det er ikke stuverom under benkene. Et hengeskap, og stuveplass under uteplassen, samt stuveplass i U-sofaen akter gir likevel godt med stuveplass totalt sett. Halve taket er polstret. Resten er malt med topcoat. Finshen er lurvete, med skjevt skrudde skruer og topcoatsøl.
En luke på fordekket gir sirkulasjon, men den burde vært hengslet i forkant. Adkomsten ned til lugaren er trang. Førerplassen fungerer greit, og har god ergonomi enten man står eller sitter. Bøttesetene virker billige, og vi setter et spørsmålstegn ved kvaliteten på disse. Adgangen til fordekket skjer via trinn i skottet på siden av førerplassen. De tekniske løsningene i båten er ok. Batteriet er montert i et eget ventilert rom under kokeapparatet. Her sitter også hovedstrømsbryteren. Motorrommet er ryddig og rent, men adkomsten - selv for rutinekontroll av oljenivå - er svært tungvinn. Ryds 23 DC er en tradisjonell daycruiser med gode sjøegenskaper. Den har gode innredningsløsninger, men trenger en bedre finish.
Data
Lengde7,30 m
Bredde2,48 m.
Vektca. 1.750 kg.
MotorMercruiser 4,3 MPI, 220 hk.
Pris standard båtkr. 465.000,-
Mer info: Oslo Båtsenter AS, tlf 67 11 38 60. www.ryds.no