utgave nr 1 2003

Sunrise: Nye kalesjer og stoler

Publisert Sist oppdatert

Oppussing av Sunrise 550

Nye kalesjer og stoler

Vi har fornyet både sprayhood og konsolltrekk på Sunrisen. Det kan av og til by på problemer, men en liten nummerlapp ble løsningen for oss. Nye seter måtte vi også ha. Vi valgte en moderne løsning med dobbel ståstol.

TEKST: ATLE KNUTSEN

Sunrise 550 var ved lanseringen en meget innovativ båt med mange praktiske løsninger. Blant annet hadde den en sprayhood over uteplassen i baugen. Ingen ideell løsning når noen må ta seg den veien i land, men den holder bager og annet utstyr tørt. Sprayhooden var opprinnelig laget i blank PVC og har antakelig vært lite brukt gjennom årene siden duken fortsatt var intakt. Beslagene og festehullene passet imidlertid ikke så godt over ens lenger. Trekket over konsollen var temmelig slitent og møkkete, med tydelige jordslagsangrep.
Å skifte en gammel kalesje kan by på problemer dersom den ikke er produsert hos en salmaker med standardiserte maler. Kalesjen på eldre båter kan dessuten ha blitt fornyet hos andre enn den opprinnelige produsenten, beslag kan ha blitt flyttet og stengene justert. Trekket og sprayhooden til vår båt var imidlertid produsert hos Jens Sagen AS i Kristiansand som har over 2.000 maler på ulike produkter. Hvert enkelt produkt har et nummer sydd inn i kalesjen. På bakgrunn av dette hentes malene frem (som etter hvert er blitt digitalisert) (Dig 2 og 3), duken skjæres elektronisk og ny kalesje syes. Den satt som et skudd. Av ren forfengelighet valgte vi å fornye sprayhooden i samme marineblå duk som konsolltrekket. De gamle trekkene var sydd i PVC-duk, mens den nye Markilux-duken er en polyacrylduk. Acrylduken er ifølge produsenten svært værbestandig og motstandsdyktig mot råte, insekter, sur nedbør, måkeskitt og UV-stråling. Den krymper minimalt og er påført polyurethan på innsiden slik at den ikke tillater vannet å trenge gjennom. Utvendig er den impregnert mot vann, skitt, olje osv. PVC-duken var derimot matt, og skitt og sur nedbør heftet seg lett til den. PVC brytes dessuten fortere ned av sol enn kalesjeduken.

Vedlikehold

For at kalesjen skal holde seg pen og tett er det viktig at den får pleie og stell. Av særlig betydning er det at den tas godt vare på ved vinteropplag. Lagring på båten under en presenning er lite gunstig, både fordi det kan gi slitasjeskader, men ikke minst vil det lett kunne oppstå jordslag. Når båten tas på land, bør konsolltrekk/kalesje tas i land og bøylene fjernes. Duken bør vaskes i vann som holder ca 30 grader med en egnet såpe, gjerne vanlig BioTex, eller Jens Sagen AS' spesialprodukter. Man bør unngå bruk av stive børster, og rødsprit er bannlyst siden denne skader impregneringen. Vannet bør ikke være for varmt fordi duken kan krympe. Skyll kalesjen godt, sørg for at den blir helt tørr og lagre den deretter i tørre omgivelser. Da unngår man jordslag. Det er viktig å unngå bruk av høytrykksspyler eller vaskemaskin, noe som vil kunne ødelegge bomullsspinngen rundt tråden som kalesjen er sydd med. Denne spinningen sveller ut og holder sømmene i kalesjen tette.

Nye stoler

Fører- og passasjersetet i en hurtiggående båt er avgjørende for kjøreopplevelsen. Opprinnelig var Sunrisen forsynt med to ruvende, skai-polstrede bøttestoler. Med de påkjenningene disse utsettes for i en åpen båt, var levetiden ganske begrenset. Derfor hadde forrige eier erstattet disse med standard søyler og stoler i bøtteplast kjøpt hos en båtutstyrsforhandler. En dårlig løsning som vi ønsket å erstatte med to solide stoler med oppvippbar frontpute. Det finnes flere alternativer på markedet, blant annet fra SeaSeat AS og Jens Sagen AS, begge i Kristiansand. Jens Sagen AS' Pilot 54 stoler har flere ganger falt i smak, men disse viste seg å bygge litt for mye ved styrekonsollen. Valget falt derfor på en dobbelstol, nemlig Pilot 90 (Dig 4), trukket i samme stoff som sprayhood og konsolltrekk. Her både sitter og står én person meget bekvemt - og to nyforelskede har det helt på G. Pilot 90 er 90 cm bred, men noen god enkeltsøyle til denne finnes ikke. De gamle søylene hadde en begrenset anleggsflate mot dørken og dermed et for stort moment mellom dørk og søyler. Derfor valgte vi to Mainstay HD manuell regulérbar søyle med glideskinne fra Springfield Marine. (Dig 5) Denne har en dørkflens med større diameter (mot dørken). Litt å skyte spurver med kanoner, men løsningen byr på god plass rundt konsollen og er bunnsolid.

Powered by Labrador CMS