utgave nr 5 2003

Rød 98 oktan bensin på vei ut

Publisert Sist oppdatert

(

Rød 98 oktan bensin på vei ut

Den røde 98 oktan bensinen forsvinner sakte, men sikkert ut av det norske markedet. Hva gjør alle de som har båtmotorer som de mener trenger denne høyoktanen? Det finnes tilsetningsstoffer, men det går fortsatt an å få tak i "the real red thing" på noen stasjoner.

Tekst: Anne Marit Klokk

Hver vår ringer mange usikre båteiere til Volvo Penta og lurer på om de kan bruke blyfri bensin og hvis ikke hva slags type bensin de kan bruke til sin båtmotor.
– Vi anbefaler mest mulig blyfri bensin. Alle dagens injektormotorer går på blyfri, sier produktsjef Morten Trøbråten i Volvo Penta til Båtmagasinet. – Det er forresten feil å snakke om blyholdig rød 98 oktan for det finnes ikke bly i noen bensintyper lenger. Det som i sin tid erstattet blyet er kalium, men blybetegnelsen sitter fortsatt i blant folk flest, sier Trøbråten videre. Det råd Volvo Penta gir til usikre båteiere baseres på en oversikt de har over gamle motorer som foretrekker rød 98 oktan. Vi gjengir listen her slik at tvilerne får klar melding om hva de bør bruke hvis de er i tvil.

Blyerstatning

De som ikke får tak i 98 rød oktan, kan blande inn kalium som fås kjøpt på tilsetningsflasker på bensinstasjoner. Dette blander man selv i den grønne bensinen som erstatning for smøremiddelet i den tidligere blyholdige bensinen. Stoffet, som heter Ventilsetebeskytter (VSB) eller hos Norske Shell Millenium, danner et beskyttende lag på ventil- og ventilseter og hindrer slitasje i motorer som mangler herdede ventilseter. Blandingsforholdet står oppgitt på flaskene som finnes i ulike versjoner og til sprikende priser hos de forskjellige bensinselskapene.

Stadig færre stasjoner

– I Sør Sverige finnes ikke den røde bensinen på stasjonene lenger, og alle med eldre bensinmotorer i båtene må dermed bruke tilsetningsstoffer. I Norge er det mange bensinstasjoner som fortsatt har rød bensin i pumpene, men det er mest langs landeveien. I hvert fall er det slik ved våre stasjoner, sier informasjonssjef Per Anders Owren i Norske Shell til Båtmagasinet. Han anbefaler de båteierne som mener de må ha kaliumholdig (rød) bensin å fylle kanner til båtmotoren når de er ute med bilen og bringe dem ombord.
Hos Statoil er forholdet noe annerledes. Det er fortsatt en del marinaer og kyststasjoner som har 98 oktan av den røde varianten, men de blir færre for hvert år.
– Hvis alle skulle fortsette å sitte med det, blir det uforholdsmessig dyrt. Vi har forståelse for at båtfolk synes det er tungvint å bruke tilsetningsstoffene, men det skal være en fullverdig erstatning, sier informasjonssjef i Statoil, Per Wangen.
– I og med at etterspørselen blir stadig mindre, blir det praktisk umulig å tilfredsstille alle og det går ut over den minste brukergruppen. Siden 1989 har det ikke vært solgt nye biler i Norge som trenger kaliumholdig bensin i og med at kravet til katalysator da ble innført. Dermed blir det snart bare veteranbiler og vel også veteranbåter igjen i denne brukergruppen. Alle tunge kjøretøyer som lastebiler og busser går jo på diesel.

Tilsetningene

Vi har vært en runde hos de fire store – Statoil, Shell, Hydro Texaco og Esso og plukket med oss det de kaller blyerstatning. Noen båteiere som har vært i kontakt med redaksjonen har beklaget seg over at disse midlene er dyre. Det kan vi ikke være enig i, men at prisene fra selskap til selskap spriker en del, ser vi.
Hydro Texaco har 0,3 liter ventilsetebeskytter som skal holde til 40 – 60 liter til kr. 32,-. Statoils tilsvarende produkt heter VSB, er også på 0,3 liter og rekker til 40 – 60 liter til en pris av kr. 22,-. Scan Arctic VSB kjøpt hos Esso i samme mengde og til like mange liter bensin koster kr. 40,-. Norske Shells tilsvarende produkt for blyerstatning heter Millenium og finnes i to størrelser, en liten miniutgave på 50 ml, men som likevel rekker til 50 liter og til en pris av kr. 19,50. Så har de en stor flaske på 0,5 liter med målestreker som rekker til 500 liter bensin og til en pris av kr. 99,-.

Småpenger

Selv om man brenner noen tusen liter på en sommer til en tørst, eldre kraftmotor, blir ikke regningen til tilsetningsstoffene stor om man handler hos det ene eller det andre oljeselskapet. Disse utgiftene blir for småpenger å regne. Og det er enklere å helle en ekstra dram på tanken enn å bære bensinkanner fra bil til båt, skulle vi anta.
– En oppskrift vi anbefaler en del av de båteierne som ringer oss hver vår er at de fyller rød 98 oktan på hver tredje tank hvis de er i tvil om hva motoren trives best med. Det kan være en praktisk gjennomførbar metode som også motoren har godt av om den er av fin gammel årgang, sier Morten Trøbråten ved Volvo Penta til slutt.

Motorer som går på rød bensin:

AQ115A
BB115A
BB115B
AQ130A
AQ130B
AQ130C
AQ155A
MB20A
MB20B
MB10A
AQ165A
AQ170A
AQ170B
AQ171C (til og med motor nr. 119686)
BB165A
BB170A
BB170B
BB170C (til og med motor nr. 119686)
AQ150
AQ150A
150B
AQ175
AQ175A
AQ190A
AQ200A
AQ240A
AQ200B
AQ200C
AQ200D
AQ200E
AQ200F
AQ210A
AQ225A
AQ225B
AQ225C
AQ225D
AQ225E
AQ225F
AQ255A
AQ255B
AQ260A
AQ260B
AQ271A
AQ271B
AQ280A
AQ290A
AQ311A
BB225A
BB260A