utgave nr 8 2004

Prøvekjørt: Sessa Dorado 32

Publisert Sist oppdatert

Prøvekjørt: Sessa Dorado 32

Feil agn…

Dorado 32 er Sessas agn for å lokke sportsfiskere på kroken. Men det er et agn sportsfiskeren bør spytte ut igjen - fortest mulig.

TEKST: JAN HARRY SVENDSEN

Utgangspunktet for Sessa Dorado 32 er prisverdig. Som et latinsk svar på Viknes 1030 har båten definitivt et potensial. Plassen er godt utnyttet. Det store og rene akterdekket vil glede sportsfiskeren mens flybridgen er et forfriskende innslag på de virkelig varme dagene. Ikke minst fordi Sessa har utstyrt den med vannavkjøling. For bølgene trenger slett ikke være store før sjøsprøyten når flybridgen. Flere ganger i løpet av vår korte prøvetur ble vi velsignet av en real dusj, og med sidevinduene åpne ble også sofaene under dekk våte. Et kort opphold ved førerplassen under dekk forteller oss at du raskt vil lære deg hvor bryteren for vindusviskeren er.

Ekstra vanntank?

Stuerom er det ikke spesielt mye av om bord, og det hjelper ikke når ett av dem er fylt med vann. Slik som stuerommet under dørken i nedgangen til lugarene var. Normalt sett er det stuerom under sofaen oppe i styrhuset, men ikke på Sessa Dorado. Her finnes et potensial som ikke er utnyttet. Det samme gjelder for plassen under førerbenken. Heller ikke her er det stuerom. Stuerom finner du derimot under sengen i hovedlugaren og i stikklugaren, men disse er svært vanskelige å nå. Et stuerom er det også under dørken i styrhuset. Problemet er bare at det ikke er noe skott mellom rommet og motorene. I følge Sessa er ikke det noe problem dersom man legger større ting her nede…

Tvilsomme løsninger

Styrhuset har en bysse plassert til styrbord. Benkeplassen er svært god, og arbeidshøyden er behagelig. En kum med et enkelt blandebatteri, et gassbluss og et kjøleskap utgjør fasilitetene sammen med en spesiell benkeplate som skal tåle varme kjeler uten å skades. Ulempen med byssa er at takhøyden ved oppvaskkummen er i snaueste laget. Noe lys over oppvaskkummen er det heller ikke.
Toalettrommet i båten er rommelig, men holderen for dusjen er plassert på en slik måte at den blir vanskelig å bruke. Fordi dusjen er en integrert del av blandebatteriet over vasken, savner vi dessuten et lodd på slangen. Da ville du slippe å stappe dusjslangen tilbake når du er ferdig.

Med mugg som resultat

Undersiden av madrassene i hovedlugaren og stikklugaren er trukket med et kunststoff som ikke puster. På testbåten var det kondens mellom sengebunnen og madrassen. For at dette ikke skal utvikle seg til et gigantisk mugg- og råteproblem må du altså sørge for ta vekk madrassene og lufte ofte.
Selve finishen om bord er heller ikke bra. På byssa var mye av lakken skallet av, og beslaget på luken ut til badeplattformen hadde begynt å ruste. Sessas unnskyldning var at lakken og beslagene ikke tålte saltvann(!).

Nok motor

Med to Yanmar dieselmotorer og totalt 460 hestekrefter er båten tilstrekkelig motorisert. Akselerasjonen er god, og støynivået er slett ikke ille. Sessa har utstyrt båten med aksler og ror, noe som gir den planende båten sedate kjøreegenskaper. I sjøen går båten med baugen høyt hevet, noe som gir dårlig sikt fra førerposisjonen inne. En svært bred søyle i overgangen mellom vindskjermen og sidevinduet tar dessuten mye av sikten på skrå fremover. Så mye faktisk at den skjulte en 35 fots seilbåt som passerte om lag 75 meter bortenfor oss.

Dobbeltinstallasjon koster

Sessa Dorado 32 er ingen billig båt, prisforlangende er 1.650.000 kroner. Den høye prisen skyldes i stor grad dobbel motorinstallasjon. Likevel er prisforlangende i høyeste laget. Ikke minst om man skuler til konkurrentene. Riktignok har Viknes 1030 bare en motor, men med 340 hestekrefter er den like rask som Dorado 32, og med drøye 1.6 millioner kroner til rådighet får du en 1030 med radarpakke. Om du ikke er ekstremt italofil bør ikke det valget være vanskelig.

Tekniske data

Lengde1140 cm
Bredde350 cm
Antall passasjerer12
Motor2x Yanmar 230 hk
Toppfart29 knop
CE-kategoriB
Pris1.650.000 kroner

Powered by Labrador CMS