utgave nr 13 2009

Førsteinntrykk Terhi 475 Open CC: Back to basic

Sammen med to andre modeller, er finske Terhi 475 Open CC medlem av en liten familie bygget på samme skrog. Open CC er den enkleste av de tre: En real bruksbåt ABS-plast.

Publisert Sist oppdatert

TEKST: ATLE KNUTSEN
FOTO: ATLE KNUTSEN OG KARI WILÉN

Terhi-båtene er bygget i ABS-plast, noe som skiller dem fra mengden. Båtene er ”bakt i ovn” med en skumkjerne mellom skrogformen og dekksformen, noe som gir en meget kompakt og stille konstruksjon.
For 2009-sesongen lanserte produsenten av Terhi tre modeller bygget på samme skrog, nemlig 475 Open CC, 475 Open FC, 475 Twin C. Vi har prøvekjørt Open CC, men også tatt en liten titt på de to andre variantene. I Open-versjonen som vi har kjørt, får man smake på båtlivet i en av dets enkleste former. Dette er en liten jolle med midtmontert styrekonsoll der man sitter på akterbenken og kjører. Og det er har sin sjarm. Spesielt fordi Terhi gjennom å montere konsollen i midten og batteriet midt i konsollen har oppnådd en god vektfordeling i båten.

Tre varianter
Både Open FC, men fremfor alt 475 Twin C, er mer påkostede versjoner enn Open CC. Den eneste forskjellen mellom CC og FC er at den sistnevnte også har separat førerstol ved konsollen. Det gir bedre komfort for føreren. Twin C har dobbel førerkonsoll og betydelig mer stuveplass enn de to andre variantene.

Men selv grunnutgaven Terhi 475 Open C har sine finesser og er en ærlig og redelig bruksbåt uten unødvendig staffasje. Den har et kjekt stuvrom i konsollen ved førerplass, og rundt benken akter er det faktisk kalesjegarasje dersom man ønsker tak over hodet. Alternativt fungerer rommet som et stort stuverom. På hver side av motoren akter er det dreggkasser med plass til fortøyninger – men de fungerer også som trinn om man for eksempel skal bade litt. Til det formålet finnes her også en badestige som lett felles ut av en person som ligger i sjøen.

Under rormannsbenken er det et todelt stuverom, hvorav det ene har plass til bensintanken. Båten er selvdrenerende. Skroggjennomføringen i testbåten var kun utrustet med enkel slangeklemme, og ikke to som forskriften krever. Materialet i lukene opplevde vi som ganske mykt, noe som gir litt unødvendig skrammel. For øvrig er båten utrustet med beslag og rekker i pulverlakkert aluminium som gir rikelig med fortøyningspunkter.

Lettdrevet
475 CC har et veldig lettdrevet skrog som planer ved ca 12 knop. Det har en marginal planingsterskel, og går utmerket med en 40-hester og to mann om bord. Ønsker man litt ekstra krutt i hekken, kan båten fås med motorer helt opp i 60 hk.
Båten har full lanterneføring med en rød og grønn lanterne på bajonett og mast med rundtlysende hvit lanterne akter.

FAKTA: TERHI 475 OPEN

CE-kategori:

C

Produksjonsland:

Finland

Lengde i meter:

4,75

Bredde i meter:

1,85

Dyptgående i meter:

0,28

V-bunn i grader:

 

Vekt tørr båt i kg:

345

Drivstoff i liter:

24

Ferskvann i liter:

-

Septik i liter:

-

Antall køyeplasser:

-

Max antall personer:

5

Motoreffekt fra-til i hk:

40-60

Motor testbåt:

Honda BF 40

- Sylindervolum

808 ccm

- Antall sylindre

3

- Effekt i hk (kw)

40 (29,8)

Toppfart i test i knop:

27

Støy ved toppturtall i dBA:

-

Pris fra i kroner:

128.190,-

Pris testbåt i kroner:

128.190,-

Opplysninger:

www.kellox.no

Powered by Labrador CMS