utgave nr 3 201

Førsteinntrykk Galia 650 HT: Polsk kanonjolle

Det er ikke bare det sinte designet som gjør Galia 650 HT til en riktig tøffing. Den går også fabelaktig bra i sjøen.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

I samarbeid med den norske importøren Fische Marine AS har ekspansive polske Galia utviklet en riktig tøff bakveggbåt med walkaround-løsning. Til forskjell fra sine mer gjennomsnittlige konkurrenter, har den nye Galiaen relativt smalt overbygg og brede dollbord. Den har dessuten et renskåret og ryddig akterdekk som gjør dette til en praktisk bruksbåt med ypperlige sjøegenskaper.

Nøktern
Galia 650 HT er en nøktern båt med enkle og forståelige løsninger. Takket være gode rekker og brede dollbord er det enkelt å bevege seg frem på fordekk. Her er det en dreggkasse i dekket, og fremfor alt en meget stor dekksluke fra lugaren forut. Båten har flust med praktiske fortøyningsbeslag (seks totalt) og svært mye stuveplass på akterdekket. En solid rekke på hyttetaket går over i en targabøyle i akterkant av hardtopen. Her er det plass til lyskaster og eventuelt en radarantenne.

Hele båten, og særlig uteplassen, kjennetegnes av et sterkere fokus på fiske og aktiv fritid enn kaffekos. Det er to enkle, oppfellbare benker på hver side av akterdekket. Badeplattform og akterdekk er adskilt med en rekke med to solide porter i. Den grunne motorbrønnen går flush med akterdekket, noe som gjør det enkelt og bevege seg ut og inn og som samtidig gir et meget stort og flott arbeidsdekk. På babord side er det et langt stuverom til fiskeredskap.

I akterkant av hytta er det en kompakt dør inn til det stramt regisserte styrhuset. Det første som møter oss er to sittebenker i langskipsretningen hvor man kunne ha spandert på seg et par ryggputer i tillegg til seteputene. I begge benkene er det raust med stuveplass. Videre forover er det to komfortable stoler montert på hver sin modul. I modulene er det to romslige skap og under stolen på babord side er det plass for et kokeapparat.

I hyttetaket over fører- og passasjerplass er det en flott takluke som løper lett og elegant i Harken-skinner. Her kunne vi ønske oss noen flere festeposisjoner enn kun lukket og åpen.
Førerplassen på styrbord side er forbilledlig utført i et matt, mørkt materiale som reduserer refleksene i frontvinduet. Her er det god plass til å felle inn en riktig stor plotter, og instrumenter og øvrige funksjoner har fått en ergonomisk akseptabel plassering. Koppholder er også på plass, men vi kunne likevel ha ønsket oss en nisje til mobiler og andre småsaker, gjerne i kombinasjon med et smart plassert 12 voltsuttak. Rett nok finnes det et slikt rom ved passasjerplassen på babord side, men et til ved førerplassen hadde gjort susen. En eller to håndrekker ved passasjerplassen hadde også vært et stort pluss. Takket være en svært moderat planingsterskel har føreren god sikt over baugen gjennom hele fartsregisteret, men de sotede rutene er så mørke at de vil redusere sikten betraktelig i skumringen. Ruter med klart glass er langt å foretrekke.

Dessverre var båten nokså tung på rattet, og det samme gjaldt den sidemonterte motorspaken. En justering her er på sin plass. Det var riktignok henimot 10 kuldegrader testdagen, men en båt med tilsvarende installasjon som ble testet samme dag hadde vesentlig lettere styring og mer presis motorspak.
Også i lugaren forut er det sjenerøs stuveplass i benkene i u-sofaen. Sofaen kan konverteres til en stor dobbelkøye ved hjelp av en ifyllingsplate og ekstra. Mellom køyene er det rom for et portabelt toalett.

Som et skudd
Galia 650 HT er kort og godt en herlig båt å kjøre. Med en 150 hk Evinrude E-tec på hekken er det skikkelig bitt i sakene og den dundrer opp i plan på null komma svisj – men med meget beskjeden planingsterskel. Båten lar seg hive ut og inn av svinger på en fabelaktig kontrollert måte – uten å hugge det minste og selv med maks rorutslag er det ingen tegn til kavitasjon. Båten er godt sammenskrudd uten den minste slamrelyd, og den går meget mykt og komfortabelt i sjøen.

FAKTA: GALIA 650 HT
CE-kategori: C
Produksjonsland: Polen
Lengde i meter: 6,50
Bredde i meter: 2,51
Dyptgående i meter: 0,90
V-bunn i grader:
Vekt tørr båt i kg: 1.400
Drivstoff i liter: 250
Ferskvann i liter: -
Septik i liter: -
Antall køyeplasser: 2
Max antall personer: 7
Motoreffekt fra-til i hk: 115-250
Motor testbåt: Evinrude E-tec 150
- Sylindervolum 2592
- Antall sylindre 6
- Effekt i hk (kw) 150 (110,3)
Toppfart i test i knop:
Støy ved toppturtall i dBA:
Pris fra i kroner: 424.966,-
Pris testbåt i kroner: 464.966,-
Opplysninger: www.fischemarine.no