utgave nr 12 2

Båten min: "Embla" av Bergen

Publisert Sist oppdatert

Båten min:

"Embla" av Bergen

Bygd for lange strekk langs danske kyster, er Helgolandskutteren "Embla" en solid og ferm skute. Men materialvalget er overdådig og håndverket raffinert. Tidligere fant danske hotellgjester roen ombord. Nå er hun lønnkammer og turbåt for tre kreative vestlendinger.

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

"Embla" er et veldig stykke treverk. En hel liten regnskog må ha gått med da hun ble bygget ved H. Bültjer & Co. Bootwerft i Ditzum ved Bremen i 1964. Tykk mahognihud på eikespant, mahogni i overbygget og iroko i dekket. Alt føyet sammen i kurver så vakre at "Embla" er blitt et egenartet innslag i den bergenske lystbåtflåten. Tidligere var hun turbåt for et hotell i København, og siden lystbåt for en dansk eier før hun kom til Farsund. Nå har 50-foteren funnet seg vel til rette hos tre entusiastiske eiere i Bergen.
Hun er stor, fager og drektig med sine 41,80 brt. Og selv om hun er kutter i navnet, er hun i våre termer definitivt en hønerævformet skute i gavnet. Slik sett er "Embla" av Bergen et flytende paradoks.

Sjel

- Jeg er overrasket over hvor mye sjel det kan være i en motorbåt. Særlig i maskinrommet. I vinterhalvåret samles vi tre som eier henne nede i dypet, mellom stempler og sylindre, og drikker kaffe i timevis. Og så er det litt rart å tenke på at motorene er like gamle som meg selv. Det er kompliserte ting, kjølesystemet for eksempel, som vi må finne ut av på egenhånd. Det finnes jo ikke instruksjonsbøker til en slik dame, forteller den ene i eier-trioen, Jon Skjerdal, som for anledningen har tatt oss med ned til to små sekssylindrete Mercedes OM 312 på 74 hk hver. Skjerdal tok landbruksutdanning i ungdommen og interessen for å skru på ting dukket opp igjen med båten.
- "Embla" er min første båt. Jeg kjøpte den sammen med noen kompiser i 1996 i Sogn med tanke på å sette den i cruisetrafikk. Før den tid hadde båten gått i samme fart i Farsund noen år. Cruiseidéen ble imidlertid ingen suksess og vi snakket om å selge henne. Men jeg syntes det var for ille, så jeg kjøpte selskapet og fikk med meg Arne Svare og Finn Johansen. Sammen har vi lagt ned mye innsats og penger for å sette "Embla" i stand. Vi har skiftet hele eikestevnen, som var blitt hul innvendig. Vi har lagt nytt tak i glassfiber på overbygget der det tidligere var malt seilduk. Og så har vi renset hele dekket, frest opp og natet på nytt. Overbygget har vi slipt helt ned før vi oljet opp igjen med fem strøk Benarolje. Fortsatt gjenstår like mange strøk før vi kan si oss fornøyde.
- Vi akter å sette "Embla" i original stand så langt det er mulig og regner med at mye skal være gjort innen neste sommer, sier Skjerdal.

Musikere

- To av oss driver i musikkbransjen. Jeg er leder for Natt-jazz-festivalen i Bergen, mens Arne Svare driver konsertproduksjon og management, blant annet for Sissel Kyrkjebø. Det er ikke fritt for at "Embla" sørger for den gode stemningen når avtaler om kjøp og salg av artister skal sluttes. Alle føler seg vel ombord. Her er miljøet mindre sterilt enn på et kontor eller en kafé i byen. Både Arne og jeg er engasjert i mange prosjekter langs Vestlandskysten og kommer til å bruke "Embla" som mobilt kontor, bobåt og kreativt verksted i fremtiden.
- Vi mener "Embla" er en idéell tur- og bobåt. Det er ikke noe problem å overnatte tolv personer ombord, så her er det plass nok for flere familier når vi drar på kosetur på Vestlandet. Hun er veldig fin i sjøen og er skapt for å være lenge underveis. Vi har tanker på 3000 liter diesel, og med et forbruk på 17 liter i timen har vi en stor aksjonsradius. I tillegg har vi 300 liter vann ombord. Det elektriske er vi i ferd med å konvertere til 12 volt og gass slik at vi frigjør oss mest mulig fra landstrøm eller hjelpemotor, forteller Jon.

Kompetente

Det er ikke bare bare å anskaffe en båt av "Emblas" størrelse. Rundt ti millioner kroner ville det antakelig ha kostet å bygge henne ny i dag, og vedlikeholdet er ikke gratis det heller. Dessuten er hun så stor at eierne må ha kystskippersertifikat for fritidsbåter dersom de skal føre henne på lovlig vis.
- Vi har tatt kystskippereksamen alle tre. Personlig lærte jeg en masse som jeg ikke har tenkt på tidligere. Jeg synes det er positivt at det legges strengere krav til grunn for førere av fritidsbåter. Hvorfor skal det være fritt frem på sjøen? Sertifikatet i seg selv betyr ikke så mye for meg, men kunnskapen bak er veldig spennende. Nå føler jeg meg tryggere og synes det er veldig gøy å begynne å anvende det jeg har lært, avslutter Jon Skjerdal.