utgave nr 14 2007
Yanmar snart med eget drev?
Yanmar snart med eget drev?
TEKST: ATLE KNUTSEN
Drevet ble ifølge velinformerte kilder i Yanmar-systemet første gang presentert for forhandlere ved juletider i fjor. Yanmar skal i lengre tid ha hatt håndlagde versjoner av drevet under utprøving på 5-6 båter rundt om i Europa. Ett av dem vet vi med sikkerhet har vært prøvd på en båt i Norge.
Hydraulisk
Våre opplysninger tyder på at drevet har en hydraulisk topp og clutch, men med Bravo undervannshus og propellere. I så fall er Yanmar fortsatt avhengig av hjelp fra sin tidligere alliansepartner på drevsiden, nemlig amerikanske Mercruiser. Det nye drevet skal være beregnet for motorer fra 150 til 350 hk, og sikter seg dermed direkte inn mot hovedkonkurrentene CMD og Volvo Penta.
Det har vært antydet likheter mellom det nye drevet og Yamahas anerkjente Hydradrive, men det er lite som tyder på at de er identiske. Yanmar har allerede et seilbåtdrev, og de har også tidligere hatt solide, men enkle drev, rettet mot det kommersielle markedet, men altså ikke et drev som har kunnet hevde seg mot Volvo Penta og Mercruiser.
Den største utfordringen for motorprodusenter som forsøker å etablere seg på marinemarkedet, er tilgangen på drev. Yanmar har vært veletablert med store markedsandeler på rene innenbordsinstallasjoner med strak aksel, mens Volvo Penta og Mercruiser er de eneste blant de store aktørene på marinemarkedet som har hatt egne drev. Av disse to er det kun Mercruiser som har vært villig til å la andre kjøpe drev for bruk på andre motormerker, eksempelvis Yanmar og Volkswagen.
Problematisk
Kombinasjonen Yanmar og Bravo Three-drev har særlig ved singelinstallasjoner vært problematisk på grunn av ulikheter i dreiemomentkurven mellom Mercruiser-motorene og Yanmar-motorene. Havarerte drev har ofte vært resultatet, med følgende uklarheter i reklamasjonsansvar mellom Yanmar og Mercruiser mot forbruker. En komplett fremdriftspakke med både drev og motor fra samme leverandør vil gjøre det lettere for båteieren ved at han kan forholde seg til ett merkeverksted.