utgave nr 3 2007

Nyheter mars 2007

Publisert Sist oppdatert

Leserbrev mars 2007

Inntekter fra fortiden?
Selv om det er synd at NSSR er kommet i denne situasjonen, er det kanskje
allikevel greit at organisasjonen må ta et oppgjør med inntektsgrunnlaget sitt.

NSSR har levd på automatinntekter, tombola og testamentariske gaver, men dette
er kanskje inntektskilder som begynner å høre fortiden til.
Automatinntekter har sin sosiale side og strikkevotter og testamenter tilhører
en utdøende generasjon.

Alle ønsker NSSR alt godt og jeg er selv med i NSSR/ Kystpatruljen, men ut fra
moderne bedriftsledelse/-tenkning (NSSR er en stor bedrift) burde alternative
driftinntekter og inntekstkilder vært tvunget frem for 20-30 år siden.

Det har rast mye rundt Redningsselskapet siste 2-3 år, men jeg er overbevist om
at når skuta tilslutt er snudd, vil det være et moderne og oppegående
redningsselskap som går videre med sunn økonomi.

Alternativet er kanskje å innlemme NSSR i Kystvakten og la dette bli en
offentlig oppgave, en løsning som stort sett er valgt i de fleste kystnære land?
Tim

Luftforsvar eller redningstjeneste

I disse dager skal det avgjøres hva slags redningshelikopter som skal erstatte
de 35 år gamle Sea King maskinene. Forsvaret har bestilt 14 stk NH 90 til bruk
i Kystvakten og ombord i de nye fregattene. I tillegg ønsker de å kjøpe
ytterlige 10 stk til bruk i redningstjenesten. Mannskaper ved HRS på Sola og i
Bodø er imidlertid sterkt imot dette. Årsak, alt for liten aksjonsradius. Kun
60 km mens konkurrentenes Augusta E -101 og SikorskyS-92 klarer over 400 km.
Dagens Sea King klarer 300 km. Både britisk og dansk redningstjeneste har valgt
konkurrentene. Det var produsentens mål av NH-90 og utvikle en utgave som
klarte 400 km. Dette har visstnok ikke skjedd. Likevel ønsker forsvaret seg
NH-90 for å holde seg til en type maskiner. Altså blir militære oppgaver satt
over den sivile redningstjensten. Justisdepartementet som finansierer kjøpet
støtter seg sannsynligvis også til at Norge har en høy beredskap fordi det er
mange sivile maskiner i nordsjøtrafikken som har redningsheiser og utstyr
ombord til å gjennomføre aksjoner. Det føler jeg blir feil da dette er maskiner
som skal sikre den lange kysten vår i mange år fremover. Er det riktig at våre
redningsmenn skal fly rundt i annenrangs utstyr? For å ta ett eks. Aksjonen ved
Fedje kunne ikke blitt gjennomført fra Sola uten etterfylling av drivstoff hvis
dette skulle utføres med NH-90. Håper redaksjonen i Båtmagasinet og andre som
kan påvirke denne saken følger nøye med fremover slik at HRS får sitt budskap
frem i lyset.
TK

Useriøst debatt på internett
Jeg har ikke vært noen hyppig gjest på disse sidene, men det er en del ting jeg
har bemerket meg. Der er all diskriminering av enkelte båtfolk. Det kan være
enkelte motorbåt folk som skriver meget stygge ting om seilere og vise versa.
Samme form for diskusjon kan vi se når det argumenteres for eller mot diesel og
bensin. Jeg har observert noen som skriver negativt om andre folks båter og
motorer. Noen blir fremstilt som komplette idioter.

Jeg har sett innslag hvor det skrives om negativt om andre båtfolk som har
andre typer båt. Selvsagt eksisterer det et visst antall mindre begavede,
uhøflige, klønete, flinke, kjempeflinke, kjempe hyggelige, og mindre hyggelige
båtkollegaer. Gjennomsnittsnordmannen finner vi også blant båtfolket. Bare så
det er sagt; det er helt OK å skrive om uønskede opplevelser fra båtkollegaer,
men det må ikke bli slik at dersom en har hatt en negativ opplevelse med
seilebåt, så skal alle med seilebåt oppfattes likedan. Jeg personlig har hatt
negative og positive opplevelser med alle grupperinger, alt fra den lille
jollemann til han med den flotte seilbåten og den store fleremillioners
cruiseren. Men tross alt har jeg opplevd at en liten felles ankerdram kan løsne
opp, uavhengig av hva slags måt en har eller hvilket miljø en kommer fra.

Jeg vil derfor oppfordre alle til å være litt mer hyggelige med hverandre på
nettsidene”. Vær hjelpsom i havner og på havet, gi hverandre en håndsrekning og
del gode råd. Det er dette som er godt sjømannskap.
Kaptein til Sjøs

Hvor stor er Norges største fritidsbåt?
Jeg har lenge lurt på hva som er Norges største fritidsbåt. Finnes det
skikkelige yachter i Norge, da mener jeg over 70 fot? Har noen sett skikkelige
sværinger med norsk flagg langs kysten?. Har selv sett en Sunseeker 75 Pedator
i Arendal i sommer, finnes det større båter eller båter rundt denne størrelsen,
eller er dette Norges største fritidsbåt.
Kn

Varme i båt i vinteropplag
Hva sier forsikringsselskapene om varme i båter som ligger i opplag?
Skjønner at det kan være vanskelig å få forståelse hos forsikringsselskapene
hvis man har lagt inn vifteovner og lyspærer.
Har kjøpt en rørvarmer hos Dessalator i Bærum, hørte av en engelsk kompis at
det var det som forsikringsselskapene i England anbefalte.
I havna mi har vi bare tildelt 100 watt til vinterbruk. Varmerøret på 80 watt
som jeg kjøpte er helt perfekt. Kostet bare noen få hundrelapper.
Merker det er blitt bedre miljø ombord.
Elling

Hvor er dette?
Vet du hvor dette er? Send inn svaret, så blir du med på trekningen av tre av
Båtmagasinets store sekk/bag.
Riktig svar i januar var Åsgårdstrand og vinnere er:
Dag Hansen, 5152 Bønes
Dag Hoftun Knutsen, 3021 Drammen
Sjur Weum, 3029 Drammen

Propelljakten
Finn en propell på størrelse med denne på en side i bladet. Send inn svaret, så
er du med i trekningen av en flott oppblåsbar redningsvest fra Hovdan-Poly AS.
Alle deltakere i 2007 er med på trekningen av en tur for to til London Boat
Show i januar 2008.

I Båtmagasinet nr 1 2007 var propellen på side 39 og vinner er;
Jan Monstad, 5038 Bergen

NY SVARFRIST : 16. MARS 2007