utgave nr 7 1999

Europa rundt på seks måneder

Publisert Sist oppdatert

Europa rundt


på seks måneder

To voksne og et barn Europa rundt på seks måneder! I fjor høst begynte Ann Christin, Robert og Christopher på 8 år fra Drammen planleggingen. Båtmagasinet skal følge dem fra forberedelsene til hjemkomsten.


Av Ann Christin Tollefsen og Robert Fredriksen

Båten, en 85 modell Sunseeker på 31 fot ble anskaffet i fjor, men vi innså fort at båten trengte oppgradering for å kunne gjennomføre en 6 måneders langtur. Båtmagasinet har tidligere skrevet om "middelhavsfarere", men vi tror flere bærer på denne drømmen, så vi håper vi kan bidra med nyttig og interessant lesning til mai neste år, når reisen skal virkeliggjøres. Våre planer er å reise "vestkystveien" til Middelhavet. Vi håper å stoppe på steder som kanaløyene, Nederland, Frankrike, Portugal og Spanias vestkyst. Turen ned til Gibraltar regner vi med å bruke ca. 2 måneder på. De siste fire måneder vil vi bruke i Middelhavet fra Gibraltar til sør i Italia. Turen hjem kommer til å gå på elver og kanaler fra Marseille til Rotterdam og hjem til Drammen.

Båten

Båten er utstyrt med to Volvo AQAD 40B dieselmotorer, (2 x 165 hk) kompass og håndholdt Garmin GPS. Litt snaut, vil vel de fleste si. Sunseeker’n gjorde i fjor sommer 32 knop på knopmeteret og 31,8 på GPS. Vår første investering har derfor vært å modifisere singelprop drevene til DuoProp. Vi ble fortalt at Volvo har et ombygningssett for de gamle 290 drevene som er meget enkelt å montere, så vi bestemte oss for å gjøre jobben selv. Det til tross for at vi var noe tilbakeholdne. Vi hadde fram til da kun skrudd propellere av og på etter ublide møter med stokker og steiner. Engstelsen skulle vise seg å være helt ubegrunnet.

Ombyggingen

Ombygningssettet besto av nedre del av undervannshuset, ferdig montert med drivaksler, noen o-ringer samt et utvalg av shims, eller mellomlagsskiver i diverse tykkelser. Etter å ha tappet oljen, som forøvrig var veldig grå på grunn av inntrenging av vann via foringen til propellakselen, ble undervannshuset skilt fra drevet ved at vi fjernet de fire boltene som er skrudd inn nedenfra og over kavitasjonsplaten, samt en bolt i bakkant av drevet og to bolter som sitter bak dekselet hvor gearsjalteren sitter. De sistnevnte boltene er ikke nevnt i instruksjonsheftet som medfølger, men man skal slite enormt for å få av undervannshuset uten å fjerne disse.
Dersom undervannshuset sitter hardt, kan man banke forsiktig med en gummihammer eller med en hammer og trekloss. Det viste seg at den koniske ringen rundt drivakselen blir sittende igjen i den øvre delen av drevet når nedre del fjernes. Siden ringen allerede er påmontert det nye drevet, må den selvfølgelig fjernes. Vi brukte en stor skrutrekker, men Volvo Penta har en spesiell Volvo avtager. Ringen sitter ikke veldig hardt, så det bød ikke på noe stort problem å få den fjernet. Riktignok ble det en antydning til grader i godset, men dette files enkelt vekk med en fin fil.

Nøyaktighet må til

De plane flatene som går mot hverandre, bør være rene og jevne. Vi brukte fint smergelpapir for å rengjøre den gamle øvre flaten. Ytterringen rundt drivakselen skal opp i hullet i den øvre delen av drevet. Det er her våre shims kommer inn i bildet. Mål avstanden fra ytterringen og ned på den plane flaten med et skyvelær. NB! Bruk et kvalitets - skyvelær eller aller helst et mikrometer. Mål så avstanden hvor ringen skal opp i den øvre delen av drevet. Differansen kompenseres med å legge de medfølgende shims på toppen av ringen. Hylsen som forbinder drivakselen med resten av drevet, flyttes i vårt tilfelle ikke over på den nye akselen. Vi måtte benytte den medfølgende hylsen som er noe lengre. Årsaken er at det med årene er kommet større og sterkere motorer, noe som har medført at den gamle typen aksel hadde en tendens til å ryke.
Volvo Penta har derfor gått noe ned på aksellengden i det nye undervannshuset for unngå dette problemet. De tre medfølgende o-ringer smøres inn med vannfast fett og settes på plass på det nye undervannshuset. Vi fant ut at det enkleste var å feste o-ringen for oljekanalen (den midterste) på den øvre delen av drevet, da denne o-ringen ellers kan være vanskelig å få entret. Det som nå gjensto var å sette den plane flaten på undervannshuset inn med vannfast fett, eller som Volvo anbefaler, et Volvo tetningsmiddel. Hovedsaken er å hindre vanninntrengning mellom flatene, for å hindre at disse korroderer. O-ringene skal sørge for den øvrige tettheten. Vår siste utfordring var å få de to delene sammen. Kanskje noe knotete å få til på grunn av de løse shimsene, men med litt andakt og følelse gikk det ganske greit. Monter propellen, husk fett på akselen, og det var det.

Er det verdt pengene?

Så kommer 1000 kroners spørsmålet. Er det bryet verdt å påkoste penger og bygge om? Vårt svar er definitivt ja. Gamle drev får som vårt, lekkasjer i aksling. I stedet for å påkoste reparasjoner bruk heller pengene på å få bedre toppfart (normalt ca. 5-10%), betraktelig bedre akselerasjon og dermed også kraft, samt redusert drivstoff forbruk. Og ikke minst, la nå minstemann få gleden av å kunne fortelle kameratene at båten går tre knop fortere enn i fjor.
En ting til. Glem for all del ikke å fylle opp det nye drevet med olje. Vi brukte den metoden vi syntes var enklest, nemlig å vippe drevet helt opp, fjerne umbrakoskruen ved girveksleren og helle oljen inn her til det ble fullt. La oljen synke for så å etterfylle.
Dessverre fikk vi litt problemer fordi den ene motoren fikk vann i en sylinder, som førte til en skjev råde. Men når dette leses, skal båten være på vannet og godt testet. Vi ser frem til å kunne fortelle mer om de forhåpentlig vis ventede positive resultater med DuoProp, montering av radar, autopilot, VHF og ekkolodd.