utgave nr 9 2008

Ekstrembåt: Baja 35 Outlaw

Publisert Sist oppdatert

Ekstrembåt: Baja 35 Outlaw


Kom i ditt ess


Glem fleecen, flytedressen og seilerskoene. Frem med sandalene, jekk deg en kald Bud, på med solbriller og singlet – og gi gass! Bajas!


TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN
Baja 35 Outlaw er nemlig bajasbåt nummer 1! Ønsker du å gå seirende ut av et maritimt pokerlag, er det bare å bla opp 3,3 millioner kroner for en blodtrimmet 35-foter med kortstokkdekor og 1.300 hestekrefter. Om du ikke gjør rent bord i pokerlaget, vinner du garantert slaget om oppmerksomheten!
Nytt innslag
Har du oppholdt deg på Sørlandskysten de foregående sommerne, har du kanskje registrert en armada av Nor-Tech-båter og andre glorete farkoster i fullt firsprang over bølgekammene. I så fall har du vært vitne til aktivitet med amerikansk opprinnelse som har fått fotfeste også her på berget. Poker-runs, som det kalles, er en ikke uvanlig familieaktivitet utenfor Floridas kyster. I realiteten er det et maritimt pokerlag hvor folk i alle aldre farer av gårde i både 80 og 100 knop i muskelbåter, tett fulgt av helikoptre, Budweiser og grillmat. De senere årene har tilsvarende evenementer funnet sted også på Sørlandet, med høy se-og-bli-sett-faktor og brutalt descibelnivå. I sommer arrangeres det poker-runs både i Oslo, Arendal, Stavanger, Bergen og Trondheim, og Norges eneste Baja 35 Outlaw blir å se under alle arrangementene.
Hold i hatten!
Vi lå med et turbindrevet helikopter over Langesundsbukta en maidag og ventet på at Bajaen skulle komme smygende ut forbi Langøytangen fyr. Vi hadde ikke før fått et glimt av den i øyekroken før den diabolske farkosten var halvveis til Danmark og piloten måtte ta i bruk alle helikopterets krefter for å holde følge med kortstokken som fór av gårde i 80 knop! Den langsmale potensforlengerer byr på en akselerasjons- og fartsopplevelse som de fleste av oss aldri har opplevd på sjøen. 80 knop er enkelt sagt styggfort på flatt vann, og med litt bevegelse i blåmyra kan det for noen og enhver bli en nær-bajsa-i-buksa-opplevelse.
Parykken bør sitte godt fast når du tar plass i en av fire italienske ståstoler fra ??? med elektrisk drevet setepute og venter på trykket fra de to kompressormatedet V8-motorene fra Mercruy Racing. De såkalte 662-motorene er 700-motorer, som må nedjusteres fra 700 til 662 hk for å tilfredsstille EUs utslippskrav. For å komme under støykravene og dermed kunne CE-merkes, er Norges eneste 35 Outlaw dessuten utstyrt med det rykende ferske X-haust eksossystemet fra Mercury Racing. Det gjør det mulig å kjøre pokerbåt uten å pådra seg hørselsskader.
Dekorert brutalitet
Det er hylet fra de gigantiske skrukompressorene som tvangsmater motorene med luft, og som gir tilnærmet samme effekt som en turbo, som overdøver eksosstøyen fra disse to kunstverkene av noen motorer.
Sekvensiell bensininnsprøytning gir i tillegg et forbausende lavt drivstofforbruk. Et snittforbruk på 71 liter kan høres heftig ut, men om man tar med i regnestykket at man med det forbruket marsjer i 60 knop behøver man ikke rare regnekunnskapene for å komme frem til at spiser mye distanse per liter suppe.
Kreftene fra de to V8-motorene tar veien ut i vannet via to Mercury Racing NXT1 drysump-drev med datafreste propellere. For å redusere friksjonen og dermed hente mer krefter, er det ikke olje i selve drevet. Lagrene smøres med oljeinjeksjon direkte fra motoren, noe som gjør at man henter 100 hk mer ut av hver motor enn om man hadde brukt konvensjonelle drev.
Bajaen skriker i mot oss med sitt sirlig dekorerte skrog. Poker-dekoren er et seks-ukers sprøytelakkeringsprosjekt – og stimulerer garantert eierens interesse for fendere. Det vakuumstøpte skroget er bygget i en kombinasjon av carbon og kevlar. Inngående studier er foretatt for avdekke stresspunkter, og ved å kombinere de to superlette materialene søker man å avlede stress fra stresspunktene i skroget.
Har du råd til båt og bensin er det bare en ting som gjelder: En flytende kortstokk. Du vil garantert komme i ditt ess!
FAKTA: BAJA 35 OUTLAW

Lengde:10,85 meter
Bredde:2,59 meter
Vekt tørr båt:5.000 kg
Tankkapasitet
- bensin:700 liter
- ferskvann:75 liter
Motor
- modellbetegnelse:Mercury Racing 662
- ytelse i hk:2x662 hk
- sylindere:V8
- sylindervolum:8,2 liter
- toppturtall:5.350 omdr./min.
- type drev:NXT1, Mercury Racing CNC-Cleavers
Toppfart:80 knop +
Drivstofforbruk ved toppfart:Mye suppe
Produsent:Baja Marine Ltd., Minnesota, USA
Importør:Baymax Båt AS, Stoa 29, 3970 Langsund, telefon 35 97 36 97, www.baymax.no