utgave nr 1 2009

Båtførerbeviset: Overkjørt av Brustad

Regjeringen valgte å overse den omfattende utredningen fra sin egen arbeidsgruppe da obligatorisk båtførerbevis til unge båtførere ble vedtatt i oktober. ”Store deler av arbeidet vårt er bortkastet”, sier generalsekretær Jan H. Syvertsen i Kongelig Norsk Båtforbund.

Publisert Sist oppdatert

AV AMUND RICH. LØKEN OG ATLE KNUTSEN

Jan H. Syvertsen var en av åtte medlemmer i en fagtung regjeringsoppnevnt arbeidsgruppe som fra november 2006 til april 2007 utarbeidet en omfattende utredning for innføring av obligatorisk båtførerbevis. Nærings- og handelsminister Sylvia Brustad overkjørte arbeidsgruppen da hun struttende av stolthet la frem innholdet i sin nye forskrift som skal gjelde fra 1.mai 2010.
Båtmagasinet har lest den 135 siders rapporten, men lite av innholdet er fulgt opp i vedtaket.
- Har dere lagt ned et stort arbeid forgjeves, Jan H. Syvertsen?
- Ja, det er etter min mening mye forgjeves og bortkastet arbeid. Du har helt rett i at det er fint lite regjeringen har tatt med seg videre til forskriften.
- Er du skuffet?
- Ja, jeg er det. De har for eksempel økt båtlengde fra vårt forslag fra syv meter til åtte meter, og obligatorisk båtførerbevis skal bare omfatte folk født etter 1.januar 1980, altså en voldsom innsnevring av den gruppe mennesker som faktisk ferdes på sjøen. Regjeringen har tydeligvis vært redde for å skape mer byråkrati enn nødvendig, at lovverket skulle omfatte for mye og for mange båtfolk. Vi fikk noen signaler om det under veis om at de ville at den nye forskriften skulle omfatte færrest mulig, sier Syvertsen.

TVILENDE TIL TILTAK


- Ser vi på hva som skal settes inn av ressurser for å begrense ulykker, stiller jeg meg tvilende til at de foreslåtte tiltakene vil være effektive. Regjeringens vedtak innebærer at ”verstinggruppen”, som består av et fåtall voksne mannfolk i 40-50 års alderen, ikke omfattes av kravet. Dette er båtførere som ikke har noe forhold til sjø- og båtliv, men som benytter båten til å få utløp for aggresjoner som de ellers må holde i tømme. I tillegg kommer et økende antall ”folk i båt” som kjøper store motor- og seilbåter som sin første båt, ofte som alternativ til hytte, uten å ha de mest elementære kunnskaper om båtlivets skrevne og uskrevne regler. Når det ikke en gang kreves at de skal ha et båtførerbevis, er det et signal fra regjeringen om at dette egentlig ikke er så viktig. Det er i så fall et galt signal!
- Statsråden hevder at innføringen av obligatorisk båtførerbevis er en milepæl?
- Det kunne ha vært det, men dette blir for snevert. Ikke forstår jeg hvordan disse reglene skal håndheves. Faktum er at politiet sliter med ressursmangel til å løse sine primæroppgaver. I en slik situasjon er det rett og slett urealistisk å tro at politiet vil være i stand til å prioritere sjøen i den grad som de nye reglene krever, sier Syvertsen, som også stiller spørsmål om ikke det norske rettsapparat har nok å stelle med fra før, om de ikke også skal behandle saker der politiet mener folk skal fratas retten til å føre båt.

VIL BELASTE DOMSTOLENE


- Jeg kan ikke skjønne annet enn at en slik inngripen i en persons handling må besluttes av en domstol. Og da er det nærliggende å føre tanken videre; hvem skal påse at denne personen ikke lenger fører en båt? Dette vedtaket laget for skrivebordet, ikke det virkelige livet på sjøen.
-Sterke ord fra et utvalgsmedlem?
- Ja, men statsråden fremfører dessverre en bristende logikk. Det mest positive er at det skal innføres et bevis. Kunnskap er avgjørende for å skape trygghet på sjøen, men den må omfatte alle.

- Jeg vet faktisk ikke hvem som har gitt innspill til den tekst som ble den endelige i forskriften, men den fraviker betydelige fra arbeidsgruppens dokument. Spørsmålene fra Båtmagasinet er relevante. Faktisk er det ingen som har spurt oss om vårt syn på dette. Jeg snakker ikke på vegne av andre enn meg selv, men jeg er i hvert fall svært forundret over det som er kommet ut av dette, sier Syvertsen.
- Regjeringens mål er å få antall alvorlige ulykker på sjøen ned?
- Det er en god intensjon. Når det gjelder drukning, er det mange årsaker til det. Jeg tviler på at et båtførerbevis endrer statistikken. Promillekjøring har vi dessverre både til lands og til vanns. For å begrense tragiske ulykker er jeg på ett punkt ening med båtbransjen selv som vil ha obligatorisk bruk av flytevest til alle i åpen båt. Da kan folk falle i vannet og holde seg flytende. Du flyter ikke med et båtførerbevis i lomma. Og er du passasjer, så er det heller ikke krav til å ha båtførerbevis.
Jan H. Syvertsen mener åpenbart at det å redusere antall båtførere som omfattes av kravet, og den ressursmessige belastningen dette antas å innebære for byråkratiet, er viktigere enn det som er hovedformålet med båtførerbeviset, nemlig å trygge sikkerheten på sjøen ved at det store flertallet båtførere har de mest elementære kunnskaper om lover og regler for ferdsel på sjøen.
- Det er positivt at regjeringen og Nærings- og handelsdepartementet endelig har bestemt seg for å innføre obligatorisk båtførerbevis fra 1. mai 2010, men måten det skal gjøres på kan man stille store spørsmålstegn ved, sier han.

OBLIGATORISK BÅTFØRERPRØVE
Debatten om innføring av obligatorisk båtførerbevis har pågått lenge i Norge. Her er en oversikt over prosessen som til slutt førte frem til vedtaket om obligatorisk båtførerbevis fra 1. mai 2010.

1978-98 I denne perioden blir det foretatt tre offentlige utredninger (NOU), avlevert tre stortingsmeldinger, to innstillinger til Stortinget, avlevert en rapport fra en arbeidsgruppe nedsatt av Miljøverndepartementet og en rapport fra en arbeidsgruppe ledet av Utenriksdepartementet om ulike aspekter ved båtlivet.
1988 En arbeidsgruppe oppnevnt av Miljøverndepartementet går inn for innføring av obligatorisk opplæring for førere av fritidsfartøy større enn 8 meter, og/eller maskindrevet fartøy som kan oppnå høyere fart enn 10 knop.

1996 En arbeidsgruppe ledet av Utenriksdepartementet foreslår at det innføres krav om opplæring og sertifikat for å kunne føre fritidsbåter som kan oppnå 10 knop eller mer, har 10 hk eller er over 8 meter.
26.06.98 Lov nr 47 om fritids- og småbåter (fritids- og småbåtloven) vedtas. Denne gir hjemmel for eventuell innføring av obligatorisk båtførerprøve.

1999 I handlingsplan mot ulykker med fritidsbåter blir det foreslått å heve aldersgrensen for førere av hurtiggående fritidsbåter til 18 år. 
07.09.06 Det besluttes i regjeringskonferanse å nedsette en arbeidsgruppe som skal fremme et forslag om obligatorisk båtførerbevis for førere av fritidsbåter.
16.02.07 I forbindelse med at skipssikkerhetsloven vedtas, blir det tilføyd en ny paragraf i fritids- og småbåtloven som gir anledning til å innføre krav om obligatorisk båtføreropplæring. Lovendringen trådde i kraft 1. juli 2007.
30.04.07 Arbeidsgruppen legger frem sin rapport til Sjøfartsdirektøren med innstilling om innføring av obligatorisk båtføreropplæring.
??? Innføring av obligatorisk båtføreropplæring vedtas av ???
Ingen av forslagene fra 1988, 1996 eller 1999 blir fulgt opp.

FAKTA: OBLIGATORISK BÅTFØRERBEVIS

INNFØRES fra 1. mai 2010.
INNEN DEN TID må anslagsvis 170.000 fritidsbåteiere ha gjennomført prøven.
ER OBLIGATORISK for alle båtførere født etter 1. januar 1980.
GJELDER FOR FØRERE av fritidsbåter som er lenger enn 8 meter og har motorkraft større enn 25 hk.