utgave nr 9 2006

Nyheter juli 2006

Publisert Sist oppdatert

Nyheter juli 2006


Liten hard top-båt

Yamarin har sjøsatt en morsom, liten hard top-båt på 5,6 meter. Skulle lysten til en overnatting melde seg, er det mulig å gjøre det. Inne under dekk og tak, foran styrekonsollen, har båten en dobbelt køye. Under køya er det et stort og fint stuverom, med plass til det som trengs for en liten overnattingstur. Men først og fremst er båten skapt for en ”beskyttet” dagstur.
Yamarin 56 HT er ganske lik sin storebror 59 HT, men altså mindre og enklere utrustet. Av standardutstyr finner vi to Yamaha multifunksjonsinstrumenter, navigasjonslys, 90 liters fastmontert bensintank, et stort og elegant soltak og en praktisk ankerboks både forut og akter.
Båten er godkjent for fem personer, med anbefalt motorkraft fra 60 til 100 hk. Den leveres i pakke med Yamaha motor.
Mer informasjon: Marine Trading AS, telefon 69 24 56 00. www.marinetrading.no

Sporty familiebåt

SportsFamily er navnet Finnmaster har valgt på sin nye 7600. Dermed slår den finske produsenten også fast hvor markedsfokus skal ligge.
– Nye designlinjer, som ikke går på bekostning av praktiske løsninger og sjøegenskapene, har vært viktig ved utviklingen av båten, sier produsenten.
Båten er rikelig utstyrt som standard: Stort toalettrom, defroster for vinduene, Wallas 900 varmeapparat, kjøleskap og ferskvannstank, for å nevne noe. Finnmaster har utviklet et bredt og høyt skrog for å gi plass til det som trengs i en familiebåt. Romfølelsen gjør livet om bord trygt og hyggelig for barna.
Dette er en innelukket bakveggbåt beregnet på den skandinaviske sommeren. Den store luken i taket slipper inn rikelig med lys og gjør innerommet til en trivelig plass å være. Et lyst og lett interiør forsterker det lyse og vennlige inntrykket. Med motorkraft opp til 220 hk, Volvo Penta D4, går båten lett i plan og bringer familien av gårde langt i over 30 knop.
Mer informasjon: Brunswick Oslo Marine AS. www.oslomarine.no

Finsk HT-cruiser

Finske verft lanserer flere familiebåter i størrelsen rundt syv meter i sommer. Finnmaster er på vannet med sin 7600 og Flipper slipper sin nye 705 HT. Bakveggbåter og båter med hard top gir den ekstra beskyttelse som skal til når en familie med barn skal trives på tur. Flipper har valgt en stor aktersalong ”under åpen himmel”, men kalesje er en del av standardpakken. Byssa er plassert under stolene for fører og passasjer. I lugaren under dekk er det køyeplass til to. Store skyveluker i taket gir godt med lys. Flipper 705 HT er en moderne båt, med gode sjø- og fartsegenskaper. Den kan leveres med motorer fra 160 til 260 hester.
Mer informasjon: Brunswick Oslo Marine AS, www.oslomarine.no

Enda en finsk ”SUV”

Nord Star solgt godt med sin Patrol-serie. Båtene er utviklet på noe av det samme ”SUV”-konseptet som klassikeren Targa, en store finsk suksess. Nord Star har nå lansert 26 Patrol. Den har et romslig styrhus med u-sofa. Forut er det en lugar med dobbelt køye og separat eget toalettrom.
26 Patrol kan leveres med motorer for fart fra 34 til 45 knop, blant annet i form av en Volvo Penta D6 350.
Trykkvann, kjøleskap, porselen toalett og trimplan er blant standardutstyret. Båten har 350 liters drivstofftank, 100 liters vanntank og 75 liters septiktank.
Mer informasjon: Nord Star Norge AS, tlf. 22 44 55 20. www.nordstar.no

62 fots eleganse

På Southampton Boat Show i september skal Sunseeker presentere sin nye 62 Predator, en båt som vil koste fra 12 millioner kroner på det norske marked. Det lille skipet er nesten 20 meter langt, veier 30 tonn og har twin-installasjoner med motorkraft opp til 1.200 hk. Det oser av eleganse og spennende interiørdetaljer.
Det er ingenting i veien for å be mange venner til bords i 62 Predator. 16 mennesker i båtens salonger. Båten er formet slik at enhetene smelter sammen, og gjestene opplever å være i samme selskap.
En stor ”owners cabin” med eget bad er kanskje en selvfølge i denne klassen. Også en stor gjestelugar har eget bad, og båten har i tilegg enda en gjestelugar med to køyesenger. Den har alle fasiliteter, fra oppvaskmaskin til et elegant underholdningsanlegg. Her kan også tilrettelegges for en egen mannskapslugar. Og skrogfargen, den velger du selv.
Mer informasjon: Sunseeker Norge AS. www.sunseeker.no

Liten og bred bowrider

Bella 530 Excel er en liten nyhet denne sommeren. Liten i den forstand at produsenten har valgt å fylle mest mulig komfort, kjøreegenskaper og praktiske løsninger inn på liten plass.
Et dypt v-skrog bidrar til gode sjøegenskaper, selv i grov sjø og med stor fart. I forhold til sin lengde er bowrideren en bred båt med sine 2,26 meter. Vindskjermen har en glassdør i midten som tjener som åpning til sitteplassene forut og til ombord- og ilandstigning.
Det er god plass til passasjerene i sofaen akter. Her er det også plass til et lite bord. Båten har en fast 100 lites drivstofftank, ankerboks forut og to bokser for tauverk på hver sin side akterut. Under aktersofaen er det godt med stuveplass. Båten er beregnet for motorstørrelser fra 70 til 115 hk.

Bakvegg fra Middelhavet

Små bakveggbåter ser vi oftere fra nordiske og europeiske produsenter enn verft i Middelhavet.
Karnic har nylig lansert 2265, en bakveggbåt for markedene i Nord-Europa og Norden.
Den er bygget på skroget til walkaround-båten 2260, et skrog som i følge importøren er velprøvd og sjøsterkt. Båten er 22 fot, har en hytte med dobbelkøye og kjøleskap og et romslig, drenert akterdekk. Oppå motorluka ute er det en fiskekum. Volvo Penta D3 sørger for fremdrift, i 130 hk versjon som standard. Da koster båten 499.000 kroner.
Mer informasjon: Brevikstrand Båt AS, telefon 92 88 11 50. www.brebat.no

Redning på minuttet

Zodiac Minuteman er en 4,20 meters gummibåt beregnet på redningstjeneste og andre profesjonelle brukere. Tidligere i sommer fikk den både klassepriser og ble overall-vinner for innovative produkter på Seawork 2006, en internasjonal messe for profesjonelle aktører på havet.
Minuteman fikk prisene for sine to mest sentrale egenskaper: 1) Den er selvoppblåsende, uten deler som skal monteres. Båten klargjøres fra nedpakket til sjøsettingsklar stand på 60 sekunder. Gummibåten fylles med trykklufttank (eksempelvis en dykkerflaske), og hele båten henger sammen og blåses opp samtidig.
2) Rapid Access Door, en forsenkning i pongtongen på babord side. Den gjør det enklere å dra en forulykket person fra vannet om bord i båten.
Fremdrift besørges av padleårer eller inntil 30 hk påhengsmotor.
Mer informasjon: www.zodiacmilpro.com. Norsk importør: Fische Marine AS. www.fischemarine.no

Skremmer fugler

No Shit er det fyndige navnet på en ny type fugleskremsel fra det svensk designselskapet Freijd of Art. Prinsippet er enkelt: Få fuglene til å tro at de er i livsfare, så stikker de av.
På et 75x150 cm banner er det trykket et stort silhuettbilde av en havørn. Plassert på brygga eller båten skal det få andre fugler til å tro at det sirkler en havørn over hodet, klar til å slå ned. Dermed skal de ikke fristes til å lande og legge igjen sine uønskede visittkort.
Fugleskremselet er utviklet i samarbeid med svenske ornitologer, for å kommunisere direkte med fuglenes mest grunnleggende instinkter. Prisen oppgis av leverandøren til SEK 450.
Mer informasjon: www.freijd.se

Dråper mot snorking

Snorking er en uting. I båt er det en enda større uting, der folk sover nærmere hverandre enn noen andre steder. Vi kjenner folk som snorker så fælt at de holder folk våkne både i egen båt og nabobåter. I et tilfelle gikk en snorker inn i koma om natten, og måtte hentes av sykebil. Noen dager senere våknet han temmelig forvirret på sykehus.
Den som snorker kan i prinsippet gjøre fint lite med snorkingen der og da. Snorkedråper kan kanskje fungere for noen.
God Natt snorkedråper er en blanding av 12 eteriske oljer, sammensatt slik at de utfyller og forsterker hverandres virkning. Snorkedråpene reduserer slimproduksjonen i nese og svelg, og stimulerer strupemusklene til å ”stramme opp” drøvelen og den bløte gane. Disse skal dermed flytte seg vekk fra åndedrettsåpningen, og snorkelyden skal avta. En liten flaske koster kr 169 på www.bioshop.no.

Jeanneau Prestige 30

Jeanneau lanserer i september Prestige 30. Det er minstemann i en motorbåtserie som inkluderer større søsken opp til 50 fot. Det er en stor day- og weekendcruiser, med en dobbel lugar midtskips og en U-salong forut som kan konverteres til dobbelkøye med nedfellbart bord. For øvrig har båten toalett og bysse under dekk. Utesalongen er stor og sosial, med en U-salong aktenfor førerplassen, og mindre ”sjeselong” på motsatt side. Bysse/wetbar er plasser på babord side, vis-a-vis førerplassen.
Båten leveres i en daycruiser-versjon, og en versjon med hardtop. Båten leveres etter informasjonen tilgjengelig i skrivende stund med dobbel motorinstallasjon på totalt 380-560 hk. Norsk pris var ikke klart da dette ble skrevet.
Mer informasjon: Svela Marine, telefon 69 31 11 80. www.svela.no

Elektronisk øye

Med alderen opplever mange at synet ikke lenger er hva det var. Spesielt i skumringen. Da kan et ekstra, elektronisk øye være nyttig.
For eksempel i form av et multisensor kamera fra Night Vision Technologies på hyttetaket eller targabøylen. Det gir deg et ekstra øye som er 30.000 ganger sterkere enn det menneskelige øye.
5000-serien har et fargekamera med 312 X zoom, samt et ”ultra low lux” kamera og et termisk kamera til de riktig mørke kveldene på sjøen. Det styres med en joystick, og kan vris 360°. Når du ikke er i båten kan du logge deg inn på en dertil egnet webside og se bilder fra kameraet (ekstrautstyr).
Hvis du er mye ute i grov sjø, er kanskje 6000-serien et bedre valg. Det har nemlig en plattform stabilisert rundt to akser, som holder kamerahodet i samme stilling selv i store bølger. Mulighet til låse på ett objekt og holde følge med det til det er ute av eget fartøys kurs kan sikkert også være nyttig.
Et eksempel: Havila 12, et SAR-fartøy i Nordsjøen utstyrt med Night Vision, kan oppdage hodet på et menneske som flyter i sjøen – på 1.300 meters avstand!
Men det koster jo litt: Prisen starter på 85.000 for 5000-serien og 150.000 for 6000-serien. US-dollar, altså.
Mer informasjon: Radek Navigasjon AS. www.radek.no

Presis kurs

GPS-kompass er et hjelpemiddel for den som ønsker ytterst presis kursangivelse. Vector G2 forsyner autopilot, plotter, radar og andre NMEA-display med nøyaktig rettvisende beholdt kurs opptil 10 ganger pr sekund, også under tøffe forhold. Kompasset kan holde følge gjennom skarpe tørner, med en rate of turn på 25 grader pr sekund. GPS-kompasset er uavhengig av feilkilder som misvisning, deviasjon og gyrokompassets feilvisning. Prisen oppgis til snaut 25.000 kroner av den norske importøren.
Mer informasjon: Pro Nav AS, telefon 51 49 43 00.

Ligger på luft

”Som å ligge på luft”, sa en madrasselger en gang til oss om toppmodellen han ville selge. Nå kan båten bokstavelig talt ligge på luft når den skal sjøsettes og tas på land i marinaen.
Sea-Lift er en tralle for båthåndtering, der båten hviler på luftfylte puter i stedet for å henge i stropper. Det skal gi mindre fare for skade i forbindelse med håndtering.
Størrelsen — og sikkert prisen — tyder på at dette er noe for marinaer eller større båtforeninger, ikke menige båteiere.
Mer informasjon: www.sea-lift.com

Ny flytevest – Regatta

En flytevest som ikke ser ut som en flytevest. Det er ideen bak nye Breeze. Den er et godkjent flyteprodukt (standard EN 393), men myk og behagelig nok til at den blir på når du skal hjem igjen eller en tur i kiosken.
Mer informasjon: www.regatta.no

Kompakt med bildestabilisator

Panasonics nye kompakte digitalkamera har innebygget bildestabilisator. Den minimerer faren for uskarpe bilder på grunn av ustø hånd eller underlag i bevegelse.
Optikken er fra Leica brikkens oppløsning er på fem megapiksler. En ekstra finesse for båtfolk: Et ”vannetui” (ekstrautstyr) gjør det mulig å fotografere ned til 40 meters dyp. Prisen for kameraet er ca 4.000 kroner.
Mer informasjon: www.panasonic.no

På vippen

Kjenner du BK-hengeren? Det som tidligere ble solgt som BK-hengeren selges nå som Tiki tilhengere, samme navn som i våre naboland. Tilhengerne monteres i Fredrikstad, av komponenter produsert på hovedfabrikken i Estland.
Tiki Tilhenger tilbyr blant annet 10 ulike båthengere. Den minste er ubremset, har 450 kg totalvekt og kan ta båtlengde inntil 14 fot. Den største — og nyeste — modellen BT 3500 BP har 3.500 kg totaltvekt. Den tar båter inntil 26 fot og vekt på inntil 2.685 kg. Alle hengerne i utvalget leveres med nesehjul og en vippebro bak som gjør det enklere å få båten opp på hengeren.
Mer informasjon: Tiki Tilhenger AS, telefon 69 32 71 27. www.tikitilhenger.no

Ståltopp

På Napoleon, Vetus’ nyeste ankervinsj, er alle deler over dekk i syrefast stål. Vinsjen passer båter på 8-14 meter. Nominell løftekraft er 350 kg, maksimal løftekraft 950 kg. Vinsjens display viser blant annet hvor mye kjetting eller tau som er ute.
Mer informasjon: Frydenbø Marine Equipment, telefon 55 59 84 10 eller marineequipment.frydenbo.no

Vet du hva klokka er?

Vet du det? Heeelt nøyaktig? Et Wempe kronometer kan hjelpe deg å holde styr på nøyaktig tid, på gammelmåten. Det er et ytterst presist instrument som har blitt håndlaget i over 60 år. At det er riktig vakkert er et hovedpoeng. Prisen? Tja, snaut 109.000 kroner. Men da kan du velge mellom en klassisk versjon i høyglanspolert mahogni eller en moderne versjon i svart pianolakk, altså!
Mer informasjon: www.nelsoncats.no

Holder til pappvin

Drikker du vin av kartong? Da har du antakelig en eller flere ganger har lurt på hvor mye som er igjen i kartongen.
Archie vinstativ gir deg svaret på det. På displayet viser den nemlig — basert på vekt — hvor mye som er igjen i kartongen i antall glass eller flasker. Med flere separate minner kan den vise hvor mye man har forsynt seg med pr kveld pr person. Minnet drives av et innebygget 9V batteri, og en innebygget dryppekopp beskytter duken eller teakbordet mot søl.
Mer informasjon: www.vingaver.no. Kan kjøpes for 399 kroner hos www.helthjem.no

Bøker for båtfolk


På langtur

RED ADMIRAL: Sommeren 1977 vinket legeparet Diana og Stein med to barn farvel til familie og venner i Bergen. I Red Admiral, en 39 fots ferrosement-skøyte, la de ut på langtur. Turen varte i hele fem år, og familien ble til fem da sistemann ble født på New Zealand. ”Det beste av alt var å oppleve turen sammen, som en familie… Blåste det opp til storm, surret vi alle kluter, skalket lukene og lot Admiralen seile sin egen sjø. Og så laget vi pannekaker og spilte gitar under dekk til uværet ga seg”, skriver Stein Hoff i boka Red Admiral.
Flyt Forlag, www.flyt.no.

Bok om spissbåter i Rana

Boken ”Trebåtbygging – bygging av spissbåt i Rana” må vel sies å være et temmelig smalt nisjeprodukt. Men som andre nisjeprodukter kan det dermed pløye desto dypere i materien. Boka gir en presentasjon av hvordan Rana-spissbåten ble til på slutten av 1800-tallet, og hvordan den har blitt bygget i tusenvis fram til i dag.
Forfatteren Ulf Mikaelsen på Kjerringøy har gitt boka ut på eget forlag. Selges blant annet på www.ulf.no for 298 kroner.