utgave nr 6 2001

HotSpot

Publisert Sist oppdatert

HotSpot

Tekst : GLEN PHILIP HAGEN

Norsk racekalender

2. 6 Tvedestrand Standard, 3B, 3C Norges Cup
23. –24.6 Brevik 3B, 3C Norges Cup
30.6 Kilsund Standard, 3B, 3C NM Norges Cup
7.7 Tvedestrand Standard, 3B, 3C NM Norges Cup
13. –15.7 Arendal Class 1, ProVee ?? OCR

Internasjonal racekalender

3.6 Latvia, Riga Rundbane F1 VM runde
3.6 Italia, Trieste VM Runde Class 1 Off
10.6 Stettin eller Poznan Polen Rundbane F1 VM runde
9-10.6 Belfast, Irland Rundbane F3 VM runde
16-17.6 Glasgow, Storbritannia Rundbane F3 VM runde
17.6 Korsica Class 1 Offshore VM runde
23-24.6 Chalon s.Saone Frankrike F1 VM runde F2 EM runde
1.7 Cagliari Italia F1 VM runde
1.7 Travemünde Tyskland Class 1 offshore VM runde
7-8.7 Lefkada Hellas F3 rundbane VM runde

Erik Kirkedelen i nytt team

Erik Kirkedelen som i fjor kjørte halve sesongen med Edoardo Polli, har funnet seg en ny teamkompis. Det er selveste Massimo ”Mad Max” Lippi, som blir throttleman for Erik i år. Båten de skal kjøre har hatt en annen nordmann bak rattet, nemlig i fjor da Kjell Inge Røkke var styrmann. Mad Max har enda lengre fartstid innen Class 1 enn det Jolly Motor båten har, men han har ikke blitt verdensmester ennå. Hvis Franco Alloni får nok snurr på de to Lamborghini motorene, kan kanskje dette året bli Max’ og Eriks.

Matteo og Ken med ny båt

Nicolini Offshore har hatt nok å gjøre i vinter. Matteo, broren Luca Nicolini og de andre gutta har bygget ny båt for Ken Thorne, men nå er nok en ny og kortere båt (40 fot) på beddingen. Motorer blir Seatek diesler. Ken og Matteo skaffet som kjent de store overskriftene da de rollet under Scandinavian Grand Prix i Oslo i fjor og båten deres World of Cars ble delt i tre.
Hvis de har litt mer flaks enn i fjor, ser vi dem nok på pallen i noen race.

3 norske i Class1

Foruten Erik Kirkedelen i gamle Jolly Motor, får vi se ytterligere to båter med norsk mannskap i årets Class 1 serie. I Color Line Offshore Racing finner vi Bjørn Rune Gjelsten med sin engelske throttleman Steve Curtis. Båten er fjorårets Spirit of Norway som har skiftet navn, og blitt bygget om for det nye gearkasseløse reglementet. De to har testet en del i Oslofjorden hvor de har eksperimentert med nye drevoppsett og diverse propellsett.
Den siste riggen er heilnorsk, og det er Andreas Ove Ugland som har med seg throttleman Jann Hillestad i Jotun/Ugland. Den lange rød båten blir etter hvert pensjonert til fordel for en kortere båt fra Marine Technology, bygget av amerikanske ex Victory Team’s Randy Scism. Når dette er klart er i skrivende stund ikke helt sikkert, men båten er bygget med tanke på neste års enda strengere regelverk. Kjell Inge Røkke og Jim Dyke ser ut til å ta et hvileår, men det er også usikkert. Med 13 båter på startstreken går det fremover hva gjelder konkurranse og spenning.