Nr 3 2013

Årets båtforening 2012 Veldrevet gigant

Med over 1.000 båtplasser er Molde Båthavnlag AL en av landets største båtforeninger. Utviklingen siden den spede starten i 1957 har vært enorm. I dag har en aktiv kjerne stålkontroll på et imponerende anlegg. Utstyrsparken er moderne, inkludert ny travellift, og havnesjef på heltid.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Siden 1985 har Båtmagasinet har delt ut sin Ljugekrakk til en båtforening som har utmerket seg gjennom sin innsats for sine medlemmer. Molde Båthavnlag AL oppfylte alle kriterier for å motta prisen for 2012, og fikk den tradisjonsrike krakken som synlig bevis på utmerkelsen. I begrunnelsen het det:

"Med sine høye ambisjoner, men også gode gjennomføringsevne, er Molde Båthavnlag AL et mønsterbruk blant norske båtforeninger. Gjennom å tilby en imponerende infrastruktur til båtfolket, både stimulerer og styrker Molde Båthavnlag båtlivet i regionen. Laget har et helhetlig fokus for sin virksomhet og legger forholdene vel til rette for rekruttering av yngre båtfolk. Molde Båthavnlag er Årets Båtforening 2012."

Profesjonelt drevet

I de nybygde foreningslokalene er det kontormedarbeider Randi Ødegård som tar i mot oss med lunsj en strålende vinterdag i februar. Ved siden av studiene, tar Randi seg av administrative oppgaver hver uke, mens havnesjefen John Olav Lillebostad er fast ansatt i full stilling for å drive havna. I tillegg har foreningen en innleid daglig leder som jobber to dager i uken. Og det må til for å drive en havn med rundt 2.500 meter med brygger, 517 båtplasser inntil 24 fot, 327 inntil 31 fot, 112 inntil 38 fot og 45 båtplasser for båter inntil 45 fot. Pensjonert havnesjef Per Nygårdsvold har mye av æren for at havna er kommet på dagens nivå, blant annet gjennom arbeidet med å bygge betongbrygger.

– Totalt har vi støpt over tyve betongbrygger i en egen form som vi fikk laget, og tretten bølgedempere, forteller Nygårdsvold, som foreningens svært aktive havnesjef gjennom femten år.

– Jeg fikk også bygget en egen arbeidsflåte med to vannjet’er som har vært uunnværlig i arbeidet med å ruste opp havna. Antallet båtplasser er nesten fordoblet siden 1997, og i dag ligger de fleste båtene over 31 fot på betongflytebrygger som alle er tilknyttet strøm og vann, sier Nygårdsvold.

Egen travellift

Over lunsjbordet i det moderne møtelokalet fortelles det engasjert om ventelister, økonomistyring og strenge, men rettferdige ventelisteregler. Og om fasiliteter de fleste båtforeninger bare kan drømme om, finansiert i stor grad gjennom at medlemmene har vært villige til å betale ekstra innskudd.

– Vi har tilgang til vann og strøm på alle brygger, og vi har også bensin- og dieselfylling på kortterminal. I 2011 ferdigstilte vi en ny slipp og kjøpte en 50 tonns travellift som betjenes av havnesjefen. Med den utfører vi løft både for foreningens medlemmer, men også andre som måtte ha behov. Totalt har vi plass til ca 20 båter på land samtidig, forteller Øystein Nilsen, som er nestleder i styret.

Styreleder Otto Ødegård var på jobb i Nordsjøen da prisen ble utdelt, men på frivaktene bruker han mesteparten av tiden sin i foreningen.

– I 2012 tok vi i bruk en ny gjestebrygge på 120 meter som vi etter planen skal legge ut strøm til i år. Etter at vi innviet det nye havnekontoret i 2010, har vi gjennmomført båtførerkurs to ganger i året, inkludert eget damekurs, og vi arrangert Sjøredningsdag for alle femteklassinger i byen i samarbeid med Redningsselskapet, forklarer Ødegård.