utgave nr 11 1998

Stoffproblemer i Danmark

Publisert Sist oppdatert

Stoffproblemer i Danmark


Danske seilere og bransjefolk fikk hakeslepp i høst da landets miljøminister plutselig bestemte seg for å bli verdensmester på sitt område og gikk fullt inn for de foreslåtte forbud av grohemmende midler i bunnstoff med virkning fra år 2003.


AV ANNE MARIT KLOKK

Nærmest måpende sitter danske seilere og får denne beslutningen midt i fjeset etter at Miljøstyrelsen nylig har satset flere millioner kroner på et forsøksprosjekt som omfatter bunnstoffbehandling av 48 forskjellige båter i ulike danske farvann. Båtfolket føler seg lurt. For samtidig med at de involverte testbåtene ble gjort klar til sjøsetting og alle trodde at man sammen jobbet mot en løsning på et problem, bestemte politikerne seg i det stille for å nekte bruk av grohemmende midler fra nevnte år.
Dette er den mest rigorøse skjerping av de kommende reglene i hele Europa. Selv svenskene (!) har gitt rom for bruk av miljøvennlige, men grohemmende stofftyper hvis produsentene ikke klarer å komme fram til en som er helt giftfri. Totalforbud i Danmark vil føre til at båtene må på land 4 - 5 ganger i løpet av en sesong for å fjerne groe. Gjør ikke båteierne det, vil merforbruket av drivstoff øke med 30 prosent for å få båtene fremover, noe det ser ut til at danske miljøpolitikere rett og slett har glemt. Trebåtene har de sannsynligvis også glemt. Uten groenhindrende midler vil denne kategorien bli oppspist av pelemark i løpet av få år. Forbudet vil dessuten bety enorme investeringer i hver eneste båthavn med anskaffelser av kranutstyr.
Den danske bunnstoff-og maleprodusenten Hempel har riktig nok utviklet et helt giftfritt bunnstoff som brukes både i Norge og Sverige, spesielt på innsjøer. Selvfølgelig ønsker alle produsentene å kreere et giftfritt stoff effektivt nok også i saltvann, men i Danmark har man ennå ikke lykkes i dette. Båtmagasinet har ganske nylig skrevet om det giftfrie og engelskproduserte stoffet Copperbot, som krever mye under påføring, men som varer lenge. Med totalforbud i sikte, om det blir i år 2003 eller senere, er det klart at bransjen jobber på spreng for å finne giftfrie alternativer.
Norske båteiere har ingen problemer med å forstå danskenes oppgitthet og frustrasjoner for tiden. Hadde de visst hva som foregikk bak ryggen på dem, hadde de i alle fall forsøkt seg med protester. Et fenomen vi er kjent med på hjemmebane fra våre egne politikeres mer eller mindre gjennomtenkte forslag og beslutninger om forbud og pålegg. Bunnstoffdebatten i vårt naboland koker, og seilerne oppfordres til å klage skriftlig og telefonisk under temaet: Bunnen er nådd!