utgave nr 11 2005

Kysten Rundt - november 2005

Publisert Sist oppdatert

Båtmesser vinter og vår

Det er en rekke båtmesser rundt omkring i verden i vinter og til våren. Her er en oversikt over en del av dem:

DatoSted
10 - 13. novemberStockholm, Sverige
15 - 17. novemberAmsterdam, Nederland, METS - utstyrsmesse
19 - 27. novemberAten, Hellas
2 - 12. desemberParis, Frankrike
16 - 25. desemberIstanbul, Tyrkia
31. desember - 8. januarNew York, USA
6 - 15. januarLondon, England
21 - 29. januarDüsseldorf, Tyskland
3 - 12. februarGöteborg, Sverige
10 - 19. februarHelsingfors, Finland
11 - 19. februarLisboa, Portugal
11 - 19. februarGent, Belgia
16 - 20. februarMiami, USA
22 - 26. februarZagreb, Kroatia
28. februar - 5. marsAmsterdam, Nederland
1 - 5. marsBudapest, Ungarn
3 - 12. marsStockholm, Sverige
9 - 12. marsWarsawa, Polen
14 - 18. marsDubai, Forente Arabiske Emirater
17 - 26. marsSjøen for Alle, Oslo
29. mars - 2. aprilMadrid, Spania
1 - 9. aprilSplit, Kroatia
13 - 16. aprilMoskva, Russland

Hjemmebygget flytemolo I

Molde Båthavnlag, en av landets største private småbåthavner, var lei av bølger i havna. De konstruert like godt sin egen bølgedemper i form av en flytemolo.
De var ikke fornøyd med de eksisterende løsningene i markedet, og båtlaget landet til slutt på en egenprodusert løsning med to flytemoloer på til sammen 300 meter. Den ene er på 200 meter. Hver enkelt brygge er på 20x4 meter, og veier rundt 60 tonn. Alternativet hadde blitt ordinær steinmolo, med en prislapp på 25-30 millioner kroner.
- Etter en vinters erfaring viser det seg at bryggene virker over alle forventninger. Bryggene ligger stille i forhold til hva vi forventet. Vi opplever flatt hav på innsiden ved relativt store bølger på utsiden, forteller styremedlem i Molde Båthavnlag, Ståle Nogva
Bryggene er oppankret med en mengde lodd på bunnen i tillegg til flere fjellbolter. Det er benyttet en kombinasjon av fibertau og kjetting til forankringen.
- Når vi har gjennomført dette, og båthavna er fullt utbygd, vil den fremstå som en av de største og peneste havner langs vår langstrakte kyst, mener Nogva. For mer informasjon: www.baathavnlag.no

Hjemmebygget flytemolo II

En marina ved Navajo-sjøen i det sørlige Colorado, USA, hadde bruk for en molo til å beskytte seg mot halvannen meter høye bølger.
For å spare penger bygde de en flytende bølgedemper av utrangerte hjullasterdekk, bundet sammen med stålvaier. Flyteelementer i dekkene sørger for flyteevne. På denne måten fikk de en molo som kostet en fjerdedel av hva det ville kostet å bygge den i stein eller betong.
www.premiermaterials.com

Sikkerhetspris til sjøskole

Sjøholmen Maritime Senter i Bærum fikk årets sjøsikkerhetspris. Senteret driver svømme- og livredningsundervisning samt opplæring i sjøvett overfor barn og unge. Det har hver år besøk av 15.000 elever fra grunnskolen, hvorav mange tar båtførerprøven.
I fjor ville Bærum kommune legge ned Sjøholmen Maritime Senter for å spare penger, men senteret fikk leve videre. Bak Sjøsikkerhetsprisen står Redningsselskapet, Sollerudstranda skole og Gjensidige. Daværende justisminister Odd Einar Dørum delte ut prisen til Sjøholmen maritime senter.
Leder Stein E. Arnesen på Sjøholmen Maritime Senter kvitterte for diplomet og 12.000 kroner ved blant annet å si dette:
- Jeg er stolt og glad på vegne av Sjøholmen Maritime Senter og Bærum kommune. Det er spesielt hyggelig å få prisen nå, med tanke på at kommunen ville legge ned hele senteret i fjor. Heldigvis snudde politikerne etter at de fikk kunnskap om hva dette arbeidet betyr. Nå håper jeg vi kan være på politikernes fremtidsplaner.

Havnesjefens skyssbåt

På Norssteam-festivalen i Bergen i sommer fant vi vesle Iola (t.v.). Hun hadde tatt turen helt fra Wales – riktig nok i en container – sammen med eier Richard Hayne. Han reiser rundt til festivaler i hele Europa for å vise fram båten han har konstruert og bygget selv.
- Iola er bare 20 år gammel, men bygget etter en tradisjon fra 1880-årene. Den gangen ble slike små dampbåter brukt av havnesjefene i de største havnene, for å ta seg rundt i havneområdet og formidle meldinger til og fra besøkende skip, forteller Hayne.

Suksess i Kalvåg

Forbundet Kystens landsstevne i Kalvåg ble en kjempesuksess. Fra det ganske land kom båtene, over 600 når det største båtstevnet noen gang langs Vestlandskysten åpnet.
Fint vær gjorde sitt til at over 10.000 besøkende storkoste seg. Det vesle fiskeværet Kalvåg var et velegnet festivalsted, og det vanket mange lovord fra de tilreisende over et flott arrangement.

Dar kjem dampen – igjen

Så er endelig den gamle fjordabåten D/S Oster ferdig restaurert. Dette er båten som Ivar Medås så fortreffelig har besunget i ”Dar kjem dampen” etter Ragnvald Hammers fine tekst.
Nordhordland Veteranbåtlag overtok båten 8. mars 1996. Det har kostet 12 millioner kroner og 26.000 dugnadstimer å få båten fullt restaurert. Flere verksteder har gjort sin del av jobben, blant annet Hardanger Fartøyvernsenter.
D/S Oster ble bygget i 1908, og trafikkerte ruteområdet innover Osterfjorden i 56 år. I 1964 ble den solg og ombygget til fraktebåten M/S Vaka.
Etter hjemkjøpet i i 1996 og en imponerende innsats fremstår Oster i dag som et viktig minne fra vår gamle kystkultur.