utgave nr 11 2007

Leserbrev juli/august 2007

Publisert Sist oppdatert

Leserbrev juli/august 2007


Båtmagasinet og vannscootere

Eidangerfjordens Venner har lenge stått i spissen for å få uvesenet vannscootere ”av banen”. Vi er i gang med en ny sesong hvor ulovlig vannscooterkjøring igjen skal plage folk både til lands og vanns. Båtmagasinet har flere ganger tatt opp temaet, og det forbauser meg at båtbladet tar vannscooterens parti. Båtmagasinet siterer blant andre stortingsrepresentant Jan Tore Sanner, som i sin tid satt som leder av Energi- og miljøkomiteen, med Jens Stoltenberg som nestleder. De fikk begge et brev fra undertegnede i 1999, med bønn om hjelp mot det som ble benevnt som ”uvesen”. Heldigvis var det noen, i motsetning til Jan Tore Sanner, som tenkte på miljøet, nemlig den kystnære befolkningen.
Når en leser Odelstingsproposisjon nr 38 av 1998-99 mener jeg det ikke kan herske noen som helst tvil om hva som er vannscooter og hva som er vannjet. Båtmagasinet skriver at det hersker forvirring om definisjon av hva som er hva, og at et kan være årsaken til det generelle forbudet som kom, men som bladet mener ikke skal gjelde vannscooteren. Om Sjøfartsdirektoratet har kludret dette til, lar jeg ligge.
Erfaringer, som jeg tror verken stortingsrepresentant Jan Tore Sanner eller Båtmagasinet Atle Knutsen og Amund Rich. Løken har, er hva det vil si å ha vannscootere summende rundt seg hele tiden.
I vår fjord har vi opplevd at disse fartsmaskinene har gjort det vanskelig for vår kjære fuglebestand. I løpet av bare noen minutters kjøring med disse fartsmaskinene, var noen kvadratkilometer ryddet for fugl.
Det er heller ikke lett for politiet å ta de vi dessverre må betrakte som bøller på vannet. Da snakker vi ikke bare om vannscootere. Politibåten er kanskje litt for godt kjent blant de som elsker fart. Skal en komme en del av dette miljøet til livs, må nok politiet tenkte litt "landbasert". De må ta observasjoner fra land, kombinert med båt som da kan ligge mer skjult. På den måten vil ikke disse fartsyndere kunne føle seg trygge. I tillegg bør igjen Justisdepartementet se nærmere på dette med lasermålinger fra politibåt, et forslag de for noen år siden satte foten ned for. Laseren vil klart være et godt hjelpemiddel. Den er jo i bruk i Sverige.
Båtmagasinet spør om det i det hele tatt finnes juridisk hjemmel for å forby vannscootere, landets EØS-forpliktelser tatt i betraktning. For oss handler ikke dette om juss, men om å ta vare på den fine kysten vår. Med så kort sommer må vi få lov til å nyte naturen, stillheten, ikke være nødt til å akseptere brølende monstre som farer rundt uten å gjøre nytte for seg, annet enn å skape underholdning for tvilsomme ryttere.
Ronny Wold
Skjelsvik

Laget for fotobokser?

I dag mottok jeg mine "registreringsskilter" fra NSSR, Småbåtregisteret. Og du store min - holdt på å si - hvor stor er din? Hvorfor lage disse registreringsmerkene til de grader så store? Har det blitt fotobokser på sjøen? Og hva er det godt for å ha webadressen over hele merket. Helt for jævlig! Mangler bare det norske flagget på blå bakgrunn... Nei, her skal saksen frem, det skal klippes rent slik at kun registreringsnummeret blir værende igjen. Det får da være måte på til markedsføring.

Stine

En liten forsinkelse


Vi har kost oss med båtlivet noen år. Startet i det små med en 24 fots snekke, økte til 27 fot weekendcruiser, for så å ta den helt ut i fjor med innkjøp av en 33 foter. Hele tiden har vi forsøkt å ta vare på båten i vinterhalvåret. Snekka var så gammel at denne stod lagret ute.
Den siste båten er av nyere dato, slik at vi har satset på innelagring og service utført av kyndig personell. Sedvanlig fyller vi ut et skjema og krysser av i vilden sky på høstsesongen, og med ønske om et godt båtliv også neste år. Denne gangen la vi også til notater om at impeller- og viftereimer skulle sjekkes/byttes, i tillegg til at utsetting var ønskes ca. 1. mai.
Vinteren går, og rundt påsketider lurer vi på hvordan det ligger an. Da får beskjed om at alt er i rute og båten kommer på vannet i hht. avtale. 3 mai får vi beskjed om en liten forsinkelse, og at utsetting nok ikke blir på tale før rundt 17. mai. 18 mai ny beskjed, beklager det blir nok ikke før pinse helgen. Får så telefon fredag før pinse; kranbil kommer om én time, og båten kommer på vannet i dag. I pur glede spør vi om de har husket å skifte impeller og viftereim som avtalt? Svaret er nei. Kran avbestilles og deler må bestilles. Nok en uke går, og hører ingen ting. Vi tar ny kontakt, og spør pent om båten nå kan sjøsettes? ”Beklager vi har vært litt uheldig under skifting av impelleren og har forårsaket en sprekk foran på motoren, forsikringsselskap er innkoblet. Motoren må ut av båten for reparasjon. Vi håper at den blir klar i løpet av et par uker. Og da er vi allerede kommet langt ut i juni.
Så her sitter vi da, med sommerhytta på land, og drømmevær på sjøen. Trøsten får være at huset er nybeiset og bilen nypolert allerede.

Vi tror De skal slite med å få penger for den siste fakturaen, men gir vi utrykk for det, får vi vel ikke båten på vannet i år.
HBM

Eskortetjenesten

I dag var NRK P1´s populære programpost "Reiseradioen" på lufta for første gang i sommer. Som i tidligere år ble det reklamert for Redningsselskapets eskortetjeneste over diverse strekninger. Jeg har trodd at dette var en tjeneste primært forbeholdt Kystpatruljens medlemmer, og at andre som ønsket å delta måtte betale en avgift. Dette blir det imidlertid aldri sagt noe om i "Reiseradioen". Er det slik? Kommentar, NSSR?
Båtmann

Ærverdige Blomvåg


Heisan godtfolk. I disse dager gjenåpner ærverdige Blomvåg Fjordhotell i Øygarden kommune. Det er lagt ned betydelig arbeid og midler i oppussing av restaurant, pub og hotellet. Nye 140 meter gjeste brygge skal være klar i disse dager. Her er det mulig å få seg en matbit og en duggfrisk en attåt. Øygarden har en særdeles flott skjærgård med 100 vis av øyer og trange sund. Et eldorado for dykking og fiske. Sees i Blomvåg
Halko

Hva er gammelt?


Et relativt spørsmål dette med alder og båt, men et par rettesnorer må vel finnes for en som skal kjøpe seg båt for første gang? Jeg er ikke gjort av penger og vurderer derfor 23-25 foter fra 70-tallet til under 100.000 kroner, og er derfor også opptatt av ikke å måtte senke masse penger i motorreparasjoner eller bytte. Problemet er bare at jeg ikke har kunnskap.

Valget står mellom en eller annen snekke, for eksempel Nidelv 24, med en 25-35HK motor, eller en planende båt, kanskje Ancas Queen med 130-170 hk. Jeg liker fart, men også pengene mine.
Jeg tenker først og fremst på ferskvannskjølte dieselmotorer.

Hadde det vært snakk om bil ville jeg som en veldig grov tommelfingerregel sagt: 100.000 km = mye liv igjen.200.000 km = liv igjen, men kostnadene begynner å melde seg. 300.000 km = forvent motorbytte snart.

Hvilket ”regnestykke” skal jeg bruke på båt, når det gjelder alder og liv.
Joachim

Powered by Labrador CMS