Norsk Trader-debut i Norge

Med Europas sikreste 42-foter debuterer nå Tarquin Boat Company på det norske markedet med egen norsk importør. (17.09.2008)

Publisert Sist oppdatert

Av Therese Vågen

Først ut for det norske markedet er den nye familiebåten Trader 42 Signature, som er den siste i Tarquin Boats 42-foters ”triologi”. Trader 42 og Trader 42 Sportdeck ble presenter i fjor, og følges nå opp av Signature-utgaven som har flybridge med integrert tak over uteplassen. Modellen ble utviklet fra starten av med de tre ulike versjonene i bakhodet, og i forhold til standardutgaven skal flybridgeversjonen i følge produsenten ha bare fem prosent deplasement.

Spesifikasjoner

Lengde:

13,9 meter

Bredde:

4,3 meter

Vekt:

16,2 tonn

Drivstofftank:

1.700 liter

Vanntank:

600 liter

CE-kategori:

A (havgående)

Motorkraft:

2 x Cummins QSB 5,9/380 hk
2x Cummins QSB 5,9/425

Unik


- Dette er Europas sikreste 42-foter og den minste kategori A-båten i Europa. De sa vi ikke kunne klare det, men vi klarte kravene med god margin. Det er ingen andre båter i denne størrelsen som er CE-sertifisert i kategori A, sier daglig leder og mannen bak Trader-båtene, Tony Chappell, i samtale med Båtmagasinet. Han fremhever også en unik fem års garanti på hele det elektriske systemet, samt fem års skroggaranti og generell garanti på to år.

Velutstyrt

Fire vanntette skott, maskinrom med egen inngangsdør som kan luftforsegles ved eventuell brann, vindu i helstøpt panserglass og lensesystem med kapasitet på 30.000 liter i timen er noe av det som skiller seg. I motsetning til andre båter har Trader også utnyttet fordekket som oppholdsplass. Med en meter høyt rekkverk rundt hele båten, samt dyp og bred walkaround, skal det ifølge produsenten være trygt å oppholde seg og ferdes på fordekket og rundt om på båten, også under fart. En stor vindusluke i akterlugaren ut mot badeplattformen fungerer også som fluktrute eller en mulighet til å følge med på aktiviteten utenfor mens en selv slapper av i lugaren. 

Maskinrom Kontrollskap for elektrofile Stort vindu fra akterlugaren

Funksjonelt


Funksjonelle løsninger som vanntett skyvedør fra styrekonsollen på styrbord side med egen adkomst via nedfellbart trappetrinn og åpning i rekkverket, nedfellbar stige ved baugspydet, stor uteplass, tre korte trappetrinn opp til flybridgen, U-formet sittegruppe i front av styrekonsollen på flybridgen for mer sosialt samvær, flybridgekalesje og permanent tak over uteplassen som beskyttelse både mot sol og regn, tredelt musikksystem, belysning i alle trinn, elektrisk vinsj, aircondition, VHF, vaskemaskin og tørketrommel, trådløs fjernkontroll for autopilot, regulerbare bord, TV som kan skjules i overskap, gyrokompass, 12 tommers kartplottere og et alarmskap med 42 alarmvarslere som kan få den mest elektrofile til å sikle, er bare noen av detaljene og utstyret som finnes om bord.

 Kort vei til flybridgde Fordekk som kan brukes   Sosial flybridgde

To eller tre lugarer


Trader 42 Signature kan leveres enten med to eller tre lugarer i full ståhøyde. Utstillingsmodellen Båtmagasinet var om bord i under Southampton Boat Show har rederlugaren plassert akter, men gjestene plasseres foran i fullt utstyrt dobbeltlugar med eget bad. Trelugarversjonen skal ha dobbeltlugar foran og lugar med køye for gjester med et separate dusj på styrbord side, i tillegg til akterlugar. 

Salongen 210 liter kjøl/frys

Norsk importør


Selv om det er et tøft norsk marked om dagen, har den norske importøren Trader Norge A/S tro på at de britiske Trader-båtene passer godt for norske kunder. Med en prislapp på båtene fra fem millioner til 30 millioner kroner og venteliste på ett år, er kanskje heller ikke Traders kundegruppe de første som rammes av eventuelle renteoppganger og svinginger i markedet. Selv har den nye importøren Eivind Teigland fra Fredrikstad ingen tidligere erfaringer med fritidsbåtsmarkedet annet enn mange år i egen båt, men har i flere år drevet innen shipping. Han kom tilfeldigvis over en tidligere Trader-modell da han selv var på utkikk etter båt, og tok deretter selv initiativet overfor de britiske produsentene.