Fancy fangetransport

Gazelle Technology har utviklet og bygget en ny båtype av merket Flying Fish for Kriminalomsorgen i Bergen. Den skal benyttes til passasjertransport og varetransport mellom Vaksdal, Ulvsnesøy og Bruvik og kan ta inntil 12 passasjerer.

Publisert Sist oppdatert

Fokus for dette prosjektet var å utvikle et fartøy som har lang levetid, som er både robust og miljøvennlig, og som forenkler mannskap og passasjerenes hverdag. Båtens lengde er 13,5 meter og den er bygget med aluminiumsskrog og plast overbygg.

20 knop

Med en MAN motor på 450 hestekrefter har den nye båten en marsjfart på 20 knop i marsjfart, noe som også gjør den driftsøkonomisk og miljøvennlig med hensyn til drivstofforbruk. Motoren er ratet ”heavy duty” for å være tilpasset hyppige avganger. For enklere manøvrering har båten baugthruster som kan styres både fra styrhus og ute på akterdekket. Motoren driver også en hydraulisk kran på akterdekket for ombordlasting av varer og materiell som skal til Ulvsnesøy.

Proppet med utstyr

Det er tilordnet både styreposisjon inne i styrhus og ute på akterdekk. Fører har tilgang til radar, kartplotter, gps, ekkolodd, vhf fra en ergonomisk tilpasset styreposisjon inne i styrhus. For båtfører er det lagt vekt på sittekomfort gjennom bruk av Recaro marinestoler som er luftdempet. Store vinduer rundt overbygget bidrar til bedre sikkerhet under navigasjon. Det er lagt vekt på god belysning i baug, med søkelys og øvrige dekkslys.
Båten er utrustet som passasjerbåt med god komfort for reisende. 8 passasjerer har plass på hoveddekk og 4 i forkabin. På hoveddekk finnes også en liten WC med vakuumtoalett.

Båten har vært testet under grov sjø utenfor Harøysund, samt på hjemturen fra Aukra til Vaksdal, og har vist svært gode sjøegenskaper. Det er lagt vekt på god stabilitet i skroget og flyteevne. Skroget er delt inn i flere vanntette skott som er fylt med oppdriftsskum i tilfelle skrogskade. Langs skutesiden er det montert en sterk fender av type PUR-fender for beskyttelse og ekstra oppdrift.
Båten kan gjøre lette slep, samt assistere for eksempel politiet ved søk og leteoperasjoner og har egen plattform egnet for dykking og for å plukke opp folk fra sjøen.

Modularisert båtdesign med mange bruksmuligheter
Gazelle Technology ser et stort marked for denne type fartøy og ønsker å tilby varianter av denne båttypen til ambulanse, politi og brann, samt som skyssbåt, arbeids- og servicefartøy til for eksempel offshore vindmølleparker. Båten er veldig solid konstruert og vil også kunne passe som redningsbåt. Båtdesignet er modularisert og kan bygges fra ca. 11 til 15 meters lengde med forskjellig type overbygg og utrustning. Skroget har kapasitet for hastigheter mellom 20 til 50 knop avhengig av motor og fremdriftsløsning.

Tekniske data

Lengde:

13,5 m

Bredde :

4,3 m

Servicehastighet :

 Ca 20 knop

Skrogmateriale

: Aluminium

Overbyggsmateriale :

Kompositt

Hovedmotor

: MAN R6 450 Hk Heavy Duty

Propell :

Michigan

Sidepropell :

Sleipner

Navigasjonsanlegg :

Furuno

Om båtprodusenten Gazelle Technology

Gazelle Technology ble etablert i 2000 av tredje generasjons båtbyggere fra Hukkelberg familien. Firmaet har spesialisert seg på design, konstruksjon og bygging av yrkesbåter i aluminium og kompositt fra 5 til 25 meter. Båtene markedsføres med varemerke Flying Fish og kjennetegnes ved å være robuste, sjødyktige og miljøvennlige båter som er tilpasset kundens behov. Gazelle Technology drives i dag av Øyvind Sommer Hukkelberg og Øystein Hukkelberg og er lokalisert i Oslo, Trondheim og Aukra.

(24.11.2010)