Båtimporten øker i verdi
Det er blitt hevdet at årets sommer i Sør-Norge er den verste i historien og man skulle tro det ville influere på båtsalget, men tvert i mot. I første halvår økte importen med 22,7 prosent til 2,085 milliarder kroner. Nok en gang er det de mellomstore familiebåtene som bykser frem med en solid salgsøkning (opp 27,8%), men også seilbåtene har god vind i seilene (opp 24,9%), opplyser båtbransjeforbundet Norboat.
- Vi trodde faktisk at veksten skulle flate ut, men vi har tatt skammelig feil. Ikke bare øker vi, men veksttakten er opp i forhold til tilsvarende periode i fjor. Da var økningen på 18,5 prosent. Norge er det land i verden som har desidert størst antall fritidsbåter per innbygger, og utviklingen bare understreker hvor glad nordmenn er i å komme på sjøen. Det at familiebåter og seilbåter gjør det bra er kanskje ikke så underlig med tanke på at hytteprisene langs kysten er blitt helt horrible, slik at et bøttekott uten innlagt vann og strøm koster flere millioner. Da kan man kjøpe seg en båt med god komfort for fire eller seks personer og med masser av utstyr til en brøkdel av prisen, sier Erlend Prytz som er administrerende direktør i bransjeforbundet NORBOAT.
Noen nøkkeltall:
I løpet av første halvår 07 økte importen av fritidsbåter med 22,7% til 2.085 mill NOK
Familiebåter med innenbordsmotor/hekk aggregat steg med 27,8% i kroner.
Fra Finland økte importen i denne klassen med 61,4%, noe som understreker at vi ikke lenger bare importerer små joller fra Finland
Fra England med 46,2%
Fra Canada med hele 118,3%, men landet ligger fremdeles sist på rankingen
Fra USA med 32,5%
Målt i kroner importerer vi mest fra Sverige (17%). Finland på andreplass er hakk i hæl med 16% mens Storbritannia og Tyskland deler tredjeplassen, med 14%.
Amerikanerne øker igjen med 32 prosent totalt. Svak dollar og god fart i norsk økonomi og ikke minst i båtbransjen gjør at merker som Sea Ray, Chapparal, Rinker, Bayliner, Chris Craft m.fl. nå er tilbake på det norske markedet.
England selger fremdeles store båter, de har en solid tredjeplass målt i kroner, men kun en åttende plass i antall båter. Dette bare understreker at vi fremdeles importerer store engelske båter som Sunseeker, Princess og Sealine.
Importen fra Finland øker med 32 prosent, men i klassen familiebåter er økningen på hele 61 prosent. Fra Finland har vi tradisjonelt importert landstedbåter og joller, slik er det ikke lenger. I tillegg til Targa som bare har større båter i programmet, produserer Aquador, Bella og Yamarin også større båter nå. Det er likevel et tankekors at det norske markedet nå er det største for finsk eksport, mens vi kun klarer å sende rundt to prosent av vår eksport dit.
Fra Danmark øker importen av seilbåter med hele 58%. X-Yacht er svært fornøyde og har hatt en solid økning på forsommeren.
Sverige troner fremdeles på toppen med over 350 millioner så langt i år, mot ca 300 i samme periode i fjor. Det er mange sterke aktører fra Sverige, men det er ingen som peker seg spesielt godt ut, men seilbåtprodusenten Hallberg-Rassy nyter nok godt av den økende seilbåtinteressen i Norge. Det finnes også norske merkenavn i importtallene fra Sverige, for eksempel Windy som produserer to modeller i Sverige. Andre sterke merkenavn fra Sverige er Nimbus, Ryds, Nord-West, Storebro og Uttern.