Nr 8 2012

Test: Bella 9000 Hybrid Må forandres

Bella 9000 Hybrid er den første nordiske turbåten med hybriddrift. Prisen og prestasjonene gjør hybridversjonen helt uaktuell. Med tradisjonell dieselløsning er den langt mer relevant for vanlig båtfolk – men også den fordrer en lang rekke praktiske forbedringer.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Under båtmessen i Helsingfors i februar ble nye Bella 9000 Hybrid lansert og fanget mye oppmerksomhet. Fremfor alt ble mange begeistret over hybridløsningen, en Steyr på 164 hk med 7 kW el-motor for alternativ fremdrift. Etter å ha testkjørt båten i to versjoner – hybridbåten samt en med konvensjonell Yanmar 4BY2-180 – er konklusjonen enkel når det gjelder motorløsning: Velg diesel! Hybridversjonen koster nesten 600.000 kroner mer, gir en toppfart på 15 knop og marsjer med 10 når den kjøres med diesel, 5,2 knop på topp når den kjøres med el-drift. Dieselversjonen gjør 21 knop maksfart og marsjer lett med 18. Det absolutt eneste som taler for å velge hybridversjonen er støynivået på rundt 60 dBA, men de færreste er villige til å betale over en halv million kroner ekstra for den komforten. Det totale miljømessige regnestykket har vel hverken miljøforkjempere eller båtbransjefolk gjort, men det ville neppe vært til batteridriftens fordel. Hybrid-eksperimentet til Bella Boats viser at det fortsatt er langt igjen til vi ser vellykkede hybride motorløsninger i denne typen båt. Men det er langt igjen også på andre områder før Bella 9000 kan regnes inn i de velfungerende turbåtenes rekker. 

Sjøegenskaper

Etter testseansen i Kuopio i Finland har produsenten allerede bestemt at hybridversjonen av Bella 9000 ikke kommer ut i markedet med det første. En klok beslutning, som dels er basert på at båten blir alt for dyr. Derfor er det lite mer å si om sjøegenskapene til hybridversjonen enn at det her må jobbes mye med å balansere båtens vektfordeling slik at man får løftet forskipet. Forholdet mellom bæring i akterskip og forskip tilsier omfattende justeringer av blant annet tankplassering og batterier. I sin nåværende versjon hører 9000 Hybrid hjemme i prototype-avdelingen, hvor den fortjener måneder med justeringer.

Bella 9000 med en 180 hk Yanmar er derimot et langt mer oppløftende bekjentskap. Eksakt samme båt, men med kun dieselmotor, logget vi til 21 knop på topp. Marsjfarten lå på rundt 18. Da kommer skroget til sin rett, og legger seg greit opp i plan med god sikt forover. I sving legger den seg moderat inn i svingkurven og tilkjennegir et planende skrog. Med en dieselmotor på rundt 200 hk antar vi at denne båten vil kunne ha en marsjfart i området 20-22 knop med en høyst akseptabel drivstofføkonomi.

Uteplassen

Med Bella 9000 viser den finske produsenten fornyet tro på det nordiske akterkabin-konseptet, som i årevis var dominert av norske Scand Boats med 29 Baltic. Marex ga støtet til en renessanse for denne båttypen med den mye omtalte 370 ACC, som i løpet av sommeren får selskap av en 32-foter. Bella vil tilby en båt som bygger på mye av den samme tankegangen, men båten blir et lavprisalternativ som kan være med på å fornye turbåtinteressen i Norden.

Med tanke på dekkslayouten har Bella fått rimelig god plass i sin 9000-modell. Man entrer båten via en romslig badeplattform, og har et bredt og praktisk sidedekk på styrbord side. Her kommer man inn på uteplassen, eller man kan enkelt fortsette videre til fordekket. Båten har solide rekker på hardtopen og utvendig, og på fordekket er det en godt dimensjonert pulpit. Dype og praktiske dreggkasser er også på plass, både i fordekk og på badeplattformen, men båten har kun fire kryssholt. Ytterligere to midtskips er nødvendig på en båt av denne type og størrelse, og vil dessuten gi bedre mening til sidedøren ved førerplassen. Den er i seg et pluss som forenkler håndteringen av båten når man er alene.

Salong

Uteplassen består av en U-sofa på babord side med vendbar rygg på passasjerplassen forut og byssebenk aktenfor førerplassen på styrbord side. I hardtopen er det et stort skyvetak som gjør det mulig å åpne hele salongen mot blå himmel. Over store deler av solsengen akter er det imidlertid et fast tak, noe som har sine funksjonelle svakheter dersom formålet er å få sol på kroppen. Interiørlayouten følger en velprøvd oppskrift det er vanskelig å bomme på, men materialene som er brukt gir ingen sterk kvalitetsfølelse. Salongbordet, med en ekstra hengslet klaff, er av tynn eikefinér. Bordet står på en støpt modul som både fungerer som fothviler for passasjerene (som sitter høyt med god utsikt), men også som romslig stuverom. Så langt praktisk, men når man skal ned i motorrommet, må man fjerne bord og bordsøyle, vippe den store og tunge kassen til høyre før man kan åpne motorrommet, fortsatt med kassen og innholdet montert på selve motorromsluken. Ideen kan ha vært god på tegnebordet, men i praksis er den ubrukelig. Lukene på kassen manglet dessuten terser som holder dem lukket.

Over akterlugaren er det en overraskende stor solseng med liggelengde på 1,80. Salongen kan lukkes helt inne med en kalesje rundt akterlugaren, men åpningen inn på styrbord side trenger noen justeringer. Knapper og glidelåser må festes slik at man enkelt kan komme seg inn i salongen. Under hardtopen er det god belysning fra lyslist over vinduene samt flere downlghts. Alt i LED.

Førerposisjon

Førermiljøet er godt gjennomarbeidet og fungerer fint. Man har god oversikt over instrumenteringen, og det er plass til en kartplotter med bra størrelse på skjermen. Takket være bruken av mørke materialer er det minimalt med reflekser i rutene. Både passasjer- og førerside har vindusvisker. Det er et stort stuverom under fotplaten ved førerplassen, men vi savnet en nisje og praktisk plassert 12 volt uttak på selve konsollen. Førerstolen er komfortabel med flere justeringsmuligheter. En skyvedør som kan åpnes er et pluss på varme sommerdager og et praktisk element når man skal til og fra kai. Den elektroniske spaken til Steyr-motoren er svært kort og har en ergonomisk dårlig utforming. Dessuten er betjeningen av hybridsystemet temmelig komplisert, med mange operasjoner for å veksle mellom el- og diesel-modus.

Hovedlugar

Også her er det bra ståhøyde, samt mye stuveplass i en rekke romslige skap. 220 volt uttak er også montert her, men vi savnet flere 12 volt uttak om bord. I dekket er det to luker, hvorav den ene kan åpnes i forkant. Senterkøya er nokså smal, men fungerer for et par. Den store mengden løse puter og ifyllingsplater i akterkant av køya er imidlertid en unødvendig komplisert og upraktisk løsning. Stuverommet i akterkant av køya mangler dessuten en slingrekant ved dørken, så alt som ligger her vil ramle ut i litt sjøgang. Under køyebunnen er det et stort stuverom med en løs kasse i som kan fjernes for adkomst til thrusteren. Kvaliteten på sammenføyninger i innredningen holder enkel standard.

Akterlugar

En foldedør i kryssfinér og en luke på toppen dekker den store åpningen til stikklugaren. Vi savnet en magnet som holdt døren åpen. Ståhøyden på lugaren er 170 cm. I lugarens akterkant på styrbord side er det et hyllearrangement uten slingrekant som det er vanskelig å se det funksjonelle ved. Det er en hel del skapplass i forkant av køya, samt i skapmodulen på styrbord side og i trinnet ned. Ingen steder er det lagt pakninger mellom kryssfinerplatene og lukekarmene, noe som gir en hel del knirkelyder. Lugaren er forsynt med 220 volt uttak, samt bra LED-belysning. Vindusfeltene oppe under dekk slipper inn mye god belysning. Det er adkomst ned i et stort stuverom under køyebunnen. Her er dessuten batteribanken montert i kasse som skrudd igjen. Adkomsten til batteriene er alt for dårlig – hvilket i seg selv er oppsiktsvekkende i en båt som har elektrisk fremdrift. Selv om kombinasjonen av AGM og lithium-ion-batterier ifølge produsenten er i henhold til CE-kravene og kan brukes på denne måten, er vi ikke komfortable med at de som skal bo på lugaren må sove noen cm over en batteribank på nesten 1.000 Ah. En hengslet luke i dørken gir adkomst til hylse og vannsmurt pakkboks. Luken har imidlertid ingen ters, og den kommer i konflikt med køyebunnen slik at den knapt lar seg åpne. Under propellakselen er det også montert en lensepumpe som i praksis er utilgjengelig.

Byssa

Bak førerplassen er det en byssebenk med mye bra stuveplass i form av dype skuffer. I tillegg er det en skufferekke under passasjersetet på babord side. Benken har god arbeidshøyde, og under to lokk er det henholdsvis et Safeflame kokeapparat med to bluss og en stålvask og et armatur med kaldt og varmt vann. Coriandekslene som dekker benken burde hatt løftere som holdt dem oppe. På selve benken er det lite avsettingsplass, men dette avhjelpes noe av et utfellbart arrangement i kryssfinér i akterkant av benken. Kjøleskapet sitter lett tilgjengelig under førersetet.

Toalettrom

På babord side under dekk er det et romslig toalettrom med god ståhøyde som det er lett å komme inn i. Hybridversjonen hadde foldedør både til lugaren forut og toalettrommet, mens båten med ren Yanmar-installasjon hadde skyvedører. Sistnevnte er absolutt å foretrekke og forenkler adkomsten til rommene. På toalettrommet er det en modul med vask, ettgrepsarmatur og hånddusj. Modulen inneholder også to skap uten hyller, noe som gjør dem helt meningsløse. Vi savnet også en slingrekant på benken. For øvrig har rommet dorullholder, men mangler andre beslag som knagger og tannkrusholder. Belysningen består av to downlights som gir grei belysning. 220 volt uttak er også på plass. Ventilasjonen består av et koøye som kan åpnes, samt et glassfelt oppunder dekk som slipper inn naturlig lys.

Motorrom

Adkomsten til motorrommet er unødvendig komplisert. Når man har fått opp motorromsluken, holdes den opp av to gassløftere. Her sitter den hybride Steyr-installasjonen fritt plassert med god adkomst rundt motoren. Man har enkel adkomst til sjøvannsfilter både til el-motor og hovedmotor og automatisk brannslukker er på plass. Aktuatoren til den elektroniske spaken sitter også lett tilgjengelig, det samme gjør skroggjennomføringene som alle er forsynt med doble slangeklemmer. Derimot er vi svært lite tilfreds med ormebolet av slanger og ledninger i motorrommet, som burde har fulgt skottene og vært pent oppklamret.

Varmtvannstanken og pumpene har man tilgang til via en luke i sofaen, og dieseltank og vanntank kommer man til gjennom en luke i dørken ved byssa. Testbåten var ikke utstyrt med denne luken, og installasjonen lot seg derfor ikke inspisere.

TESTFAKTA BELLA 9000 HYBRID

KONKLUSJON:

Bella 9000 Hybrid er et forsøk som muligens fortjener en ny sjanse. Men mye må ryddes opp i: Vektfordeling og praktiske løsninger justeres, prisen på installasjonen må ned og farten ved dieseldrift må bli konkurransedyktig med en konvensjonell installasjon. Dieselvarianten har vi mer tro på, og blir kvaliteten bedre i kombinasjon med en konkurransedyktig pris vil båten kunne bli en aktuell innstegsbåt i turbåtsegmentet. Veien dit er imidlertid lang.

PLUSS

+ God plass

+ Lav pris på dieselversjonen

MINUS

  • Teknisk kvalitet
  • Batteriplassering
  • Adkomst motorrom
  • Drenering av fordekk
  • Sjøegenskaper

SPESIFIKASJONER

Største lengde:

9,12 Meter

Skroglengde:

9,12 Meter

Største bredde:

3,30 Meter

Vekt tørr båt:

4.450 Kg

Vekt fullastet båt:

5.500 Kg

Største dyptgående fullastet:

0,60 Meter

Kapasiteter i liter

 

  • Ferskvann:

100

  • Drivstoff:

260

  • Septik:

60

  • Varmtvann:

24

MOTOR OG FREMDRIFT

Motorfabrikat:

Steyr

Modellbetegnelse:

M14TCAM

Årsmodell:

2012

Drivstofftype:

Diesel

Ytelse ahk:

164

Ytelse kW:

120

Antall sylindere:

4

Max turtall ihht produsent:

4.000

Type fremdrift:

Strak aksel

Propeller:

 

- materiale:

Bronse

- stigning i tommer:

18’’x19’’

- antall blad:

4

El-motor:

Steyr Hybrid

Effekt:

7 kW

Aksjonsradius full effekt:

2 timer

ELEKTRISK ANLEGG

Batteribank                  

 

- type og størrelse:

LitIon 540 Ah

- type og størrelse:  

2xAGM 100 AH

- antall standard:

1xforbruk, 1xnødstart

- antall testbåt:

1xforbruk, 1xstart

Ladespenning forbruk i volt¹):                             

Ukjent

Ladespenning start i volt¹): 

Ukjent

¹) Anbefalt ladespenning: 14,4 volt

 

MÅL I CM

Dollbord, bredde:

37

Uteplass akter:

-

Badeplattform:

Kommer

Arbeidshøyde byssebenk:

86

Ståhøyde

 

  • i salong:

209 (under kalesje)

  • i byssa:

209 (under kalesje)

  • ved førerplass:

160 (under kalesje)

  • hovedlugar:

190

  • akterlugar:

170

  • toalett:

187

Køyemål

 

  • hovedlugar:

200x185

  • stikkøye:

2005x135

  • solseng:

180x120

 

CE-MERKING

                               I ORDEN        MANGELFULLT

Designkategori:                C             

HIN-nummer:                    OK            

Samsvarserklæring:                            Ikke klar

Brukerhåndbok:                                Ikke klar

FRA CE-SKILTET

Max antall personer:           8

Max antall pers. og last i kg: 1.200 kg

Max motorstyrke:               120 kW/180 Hk

 

TESTRESULTAT ³)

Turtall (omdr./min)

Fart (i knop)

Støy (i dBA)

4.000

15,0

86

3.700

13,0

81

3.400

11,0

79

3.100

9,1

76

2.800

8,5

74

2.500

8,0

72

2.200

7,5

72

1.900

7,0

70

1.600

6,0

68

1.300

5,0

64

1.000

4,2

61

770

3,1

60

TESTRESULTAT HYBRID

1.300

5,2

60

1.000

4,4

58

700

3,2

58

(Reduksjon med 300 omdr./min.)

³) Målingene er utført med Steyr M14TCAM/7 kW Hybrid

 

TESTBETINGELSER

Temperatur

 

- Luft:

14˚C

- Sjø:

10˚C

Vindstyrke:

2 m/sek

Tankinnhold ved test

 

- Diesel:

200 Liter

- Ferskvann:

0 Liter

- Septik:

0 Liter

Antall personer om bord:

1

UTSTYR

BESKRIVELSE

STANDARD

EKSTRA

I TESTBÅT

10’’ kartplotter

 

X

X

Batterilader med landstrøm

X

 

X

Trimflaps

X

 

X

Ankervinsj akter

 

X

X

Dieselvarmer

X

 

X

Defroster

X

 

X

Wallas kokeapparat

X

 

X

Baugpropell

 

X

X

Dusj

X

 

X

Stereoanlegg med radio

 

X

X

Teakstyle dekk akter og plattform

X

 

X

Sjøvannsfilter

X

 

X

Kjøleskap

X

 

X

Varmtvann

 

X

X

Vindusviskere to stk

X

 

X

Vannklosett

X

 

X

Soft-top tak

X

 

X

 

PRIS OG OPPLYSNINGER

Pris fra (inkl. avg.)

1.367.000 Kroner

Pris testet båt (inkl. avg.)

1.935.200 Kroner

Konstruktør:

Bella Team

Produksjonsland:

Finland

Ytterligere opplysninger:

www.bellaboats.fi

KONKURRENTENE

Scand 29 Baltic                Testet i BM 11/1990

Inter 9300                    

Testet i BM 4/1998

 

Powered by Labrador CMS