utgave nr 4 2005

TEST: 3 bowridere - Buster XL, Finnmaster 5700 Open, Yamarin 5820

Publisert Sist oppdatert

U:\Baatmagasinet\Bdesk\TEST\bowriders_405.doc

TEST: 3 nordiske bowridere

Åpent for trivsel

En 19-foter med plass til sju kan det godt bli trivelige båtturer i. Vi har prøvd et knippe bowridere som fungerer i både sol og ruskevær. To av båtene er temmelig like, den tredje er vår favoritt.

TEKST: LARS H. LINDÈNNORSK TILRETTELEGGING: JØRN SØDERHOLM

"Bowrider" er den amerikanske betegnelsen på en styrekonsollbåt / skjærgårdsjeep som har sitteplasser både foran og vindskjermen. Flere modeller har blitt importert fra Bayliner, Sea Ray og andre storprodusenter, men de har aldri blitt noen stor suksess i de nordiske landene. Enkel utførelse og tvilsomme detaljer kan være noe av forklaringen.
Flere nordiske produsenter har utviklet grunnideen og laget modeller som passer bedre til vårt klima og en detaljstandard markedene ønsker: Solide rekker og vindskjermer, reale fortøyningsbeslag, godkjente lanterner og seter som tåler regn. Svenske Ryds og Uttern, samt finske Bella og Yamarin er noen av de nordiske større produsentene som i dag tilbyr flere bowridere.
Fordelen med båttypen er ikke bare det store antallet sitteplasser i forhold til størrelsen, men også at man kan velge plass etter været. I medvind og godvær kan et par personer sitte forut, om det blåser eller regner flytter man bak vindskjermen. En annen stor fordel er at man kan ta seg fra forpigg til akterspeil trygt og sikkert gjennom en vindskjerm som kan åpnes. Siden førerplassen ligger på styrbord side får man en lang, bred og sikker passasje midt i båten.

19-fotere

Til denne testen valgte vi tre finske bowridere i 19-fotsklassen: Buster XL, Finnmaster 5700 Open og Yamarin 5820. Båten har en total lengde på like under seks meter og er godkjente for en belastning på opp til sju personer. Finnmaster 5700 Open er ny på markedet, Buster XL ble presentert for et drøyt år siden mens Yamarin 5820 kom for et par år siden. Finnmaster og Yamarin er begge laget i glassfiber, og har store likheter i design og innredningslayout. Yamarinen var med i en tilsvarende test i Båtmagasinet for to år siden. Vi tok den med også denne gang for å sammenligne den med sin yngre "kopi".
På visse detaljer og i valg av standardutstyr har Yamarin 5820 et forsprang, noe som kan bero på at båten har vært et par år lengre på markedet. Den største forskjellen finner man rundt førerplassen, som er nokså nær optimal på Yamarin. Den har gode seter, god plass til føttene, enkel atkomst til stuverom og perfekt plassering av ratt, brytere og kontrollspak. Buster XL er laget i aluminium, og får dermed et noe mer kantete design. Men den nye generasjonen Buster-båter har utseendemessig kraftig nærmet seg plastbåtene. Skrog og detaljer har blitt rundere, og ut- og innvendige fribord er lakkert for best mulig finish.

Gode sjøegenskaper

Disse tre 19-foterne ble utstyrt med nøyaktig samme motortype og -styrke, en firetakts Yamaha på 115 hk. Alle fikk trebladede aluminiumspropeller med stigning på 17 eller 19 tommer. Toppfarten ble nær identisk for alle tre. Den noe lettere Buster XL tok førsteplassen med 37,6 knop, fulgt av Finnmaster 5700 med 37,2 knop og Yamarin 5820 på 37,0 knop. Også forbruket var likt, med temmelig nøyaktig en liter pr nautisk mil ved toppfart for alle tre. Ved marsjfart på 25 knop lå forbruket på ca 0,7 liter pr nautisk mil for alle. Det er svært gode resultater med så sterk motor, og med testbåtenes tankvolum på rundt 100 liter får man en hyggelig rekkevidde.
De tre båtenes sjøegenskaper har også mange fellestrekk. Samtlige har moderne V-bunnede skrog som går opp i plan uten noen nevneverdig terskel. Best gikk det med Buster XL. Strakt som en planke løftet den seg opp i plan i takt med fartsøkningen.
Motorstyrken på 115 hk er perfekt for alle tre, og for Busters og Finnmasters vedkommende er dette den høyeste anbefalte effekten. Buster XL har en rolig og trygg gange gjennom hele fartsregisteret, det er nesten som å kjøre buss. Finnmaster 5700 og Yamarin 5820 er litt livligere i sjøen - og kanskje litt mer sportsligere å kjøre.

Plast eller plate

Det er ikke lett å utpeke noen vinner i denne testgruppen. De klarer nesten samme toppfart, og forbruket er likt ved alle turtall. Sjøegenskapene er gjennomgående gode hos alle, og prisene varierer med noen få tusenlapper. I utforming og detaljer holder de noe eldre Buster XL og Yamarin 5820 en noe høyere klasse sammenlignet med nye Finnmaster 5700. Men slik er det alltid med eldre konstruksjoner, der man har hatt tid til å utbedre mangler. Min personlige favoritt etter denne testen er Buster XL. Men det beror i første rekke på min betraktelige alder, som krever praktiske og sikre områder å bevege seg på. Dessuten har jeg gått lei av vårpussing og polering. Det er litt enklere med aluminiumsbåt. En detalj ville jeg endret på med det samme: Jeg ville montert to nye stoler med fjærende stativ bak vindskjermen. Om mine tenåringsbarn skulle valgt, tipper jeg de ville sett nærmere på Yamarinen.

Buster XL

Favoritten

Buster XL hører til den nye generasjon aluminiumsbåter som ble presentert av Buster for et par år siden. Da tok man i bruk en helt ny produksjonsmetode, som gjør det mulig å bearbeide aluminiumsplatene og få fram litt rundere og mer elegante former. En annen stor nyhet, som kommer med årets modeller, er at båtene har skrogsider lakkert i "aluminiumsfarge" og grunnede undervannsskrog. Den sistnevnte finessen har gjort det mye enklere å legge på bunnstoff.
Den nye generasjonen Buster-båter har også høyere fribord, som i sin tur gir større innvendig volum.
Foran vindskjermen er det sitteplasser til babord og fri dørkplass langs styrbord side. Her kan man ettermontere et langt stuerom dersom man ønsker flere sitteplasser eller et ekstra rom for fiskestenger eller lignende.
Fordekket har en stor plattform i sklisikker aluminium, pulpit på hver side og et stort stuverom under. Dette er den beste løsningen i gruppen. Et herdet øye sitter høyt i stevnen, og er lett å komme til for låsing. Åpningen mellom konsollene er 45 cm bred, og kan dekkes med en kalesjeflik som er lett å rulle sammen.
Begge sidekonsollene har god plass til sjøkart og ekstra instrumenter. Det er stuverom under begge konsollene. På førerens konsoll har man plassert motorinstrumentet godt foran navigasjonsbordet, ikke skjult bak rattet som ellers er vanlig. En liten finesse er også de faste flaskeholderne på hver side. Vindskjermene er i pleksiglass, og har en form som skal lede luftstrømmen bort fra konsollene. De gir svært god beskyttelse mot vinden. Båten har enkle plaststoler som standard, men fjærende stoler finnes som ekstrautstyr. Komfort og sikt på førerplassen er fullt godkjent.
Under akterbenken er det et stort stuverom som gjerne kunne vært bedre oppdelt i seksjoner. Batteriet står støtt i en elegant kasse med innebygde sikringer og brytere. Bak benken er det et eget rom der man får stuet unna hele kalesjen, inkludert bøylene. Etterpå dekkes alt med ryggstøet. En snedig finesse. Buster XL har et svært stødig og lettdrevet skrog, og når testens høyeste toppfart med 115 hk motor. Man føler seg trygg ved rattet i alle hastigheter, til tross for at det er maksimal motoreffekt som henger på akterspeilet. Også i sjøen har båten likheter med storebror Buster Magnum. Med 80 hk lander toppfarten på 32 knop, og med 100 hk på 35 knop. Alle motoreffektene gir et forbruk på ca 0,7 liter pr nautisk mil i 30 knop.

Fordeler:

+ Innvendig volum
+ Grunnet undervannsskrog
+ Kalesje standard
+ Låseøyets plassering
+ Godt dørkareal

Ulemper:

- Enkle stoler
- Oppdeling av aktre stuverom

Finnmaster 5700 Open

Jyplingen - god innvendig

Finske Finnmaster har på kort tid laget et komplett motorbåtprogram fra små, åpne skjærgårdsjeeper opp til eksklusive kabinbåter. I 19-fotsklassen kom først en walkaround - 5700 WA - og til denne sesongen kommer nå en bowrider på samme skrog. 5700 Open har to store sittebrønner på hver side av vindskjermen. Denne nye modellen har elegante linjer i skrog, dekk og vindskjermer, og Finnmaster kommer utvilsomt til å bli en stor konkurrent til etablerte storprodusenter som for eksempel Askeladden, Bella, Ryds, Uttern og Yamarin. I design og innvendig layout har Finnmaster lagt seg svært nær Yamarin 5820.
Den fremre sittebrønnen har sitteplasser langs styrbord side og fri dørkplass langs babord side. Her er det lettere å bevege seg og arbeide enn i Yamarin 5820. Men med sitteplasser kun på samme side som førerplassen, er det en risiko for at båten vil lute mot styrbord i sidevind. Under sitteplassene er det rikelig med stuverom, også for riktig lange ting. Låseøyet er smart plassert i ankerboksen, men er i følge produsenten ikke herdet.
Gjennomgangen mellom vindskjermene er 50 cm bred, og dekkes av en dør som åpner forover. Åpning akterover hadde vært både smartere og mer elegant.
Førerplassen har elegante bryterpaneler på hver side av rattet, og instrumentene er fullt lesbare et stykke foran rattet. Siderutene går langt akterover, og beskytter effektivt mot sidevind. Konsollene har godt med stuverom innvendig, men begge er noe kronglete å komme til på grunn av dørenes plassering. Den utenpåliggende gass- og girspaken tar for stor plass, en innfelt modell hadde vært smartere. Bekvemme fotstøtter mangler dessverre, her hadde både Buster og Yamarin bedre løsninger.
Finnmaster 5700 Open er testens eneste båt med et stort og dypt stuverom under dørken. Det er langt nok til både vannski og mye annet.
Akterut har båten en stor og bekvem sittebenk. Bak denne har den samme, smarte kalesjegarasjeløsningen som i Buster XL. Her får man plass til hele kalesjen og dens bøyler, og på denne båten er det også en egen luke som dekker rommet. I den aktre sittebrønnen er båten standardutstyrt med et nedfellbart bord på hver side. Akterut finnes to ankerbokser og badeplattformer, med badestige på styrbord side.
115 hk er maksimal godkjent motoreffekt, men den passer båten perfekt. Båten går opp i plan uten noen plagsom terskel, og går svært bra i sjøen. Toppfarten havner på 37,2 knop, og drar man av 1.000 omdreininger får man en marsjfart på rundt 30 knop med god drivstofføkonomi. Her ligger forbruket på like under 0,8 liter pr nautisk mil. Tidligere målinger viser at båten har en toppfart på 32 knop med 80 hk og 35 knop med 100 hk.

Fordeler:

+ Store stuverom
+ Kalesjegarasje
+ Nedfellbare bord

Ulemper:

- Trang førerplass
- Mangler fenderlist
- Døråpningen

Yamarin 5820

Best førerplass

Yamarin 5820 fra finske Kesko ble presentert på markedet for ca to år siden, og er den eneste båten i testgruppen som er godkjent for motorer opp til 150 hk. Tross nesten like hovedmål på alle testbåtene, har Yamarin 5820 stort volum og fremfor alt god dybde innvendig. Den fremre sittebrønnen har plass til 3-4 personer. Under sidebenkene finnes store stuverom. I babord benk går det til og med å få ned et par vannski - eller puter. Høye rekker og pulpiter gjør det greit å ta seg om bord i båten. Ankerboks finnes under fordekket. Åpningen mellom konsollene er 50 cm bred, og kan stenges helt tett med en glassfiberdør. Døren felles bakover ved åpning, og "forsvinner" på en elegant måte.
Båtens gode dybde merkes best i den aktre sittebrønnen. Her finnes også en bred akterbenk som også den ligger dypt, men likevel med hyggelig sikt forover. Under benken skjuler det seg et kjemperom som er forbilledlig oppdelt i seksjoner, så ikke ting farer omkring. Batteriet har for eksempel et helt separat rom. I bunnen av rommet under benken er det en liten inspeksjonsluke ned til kjølsvinet for å sjekke for eventuelt vann. En smart detalj som dessverre mangler på mange båter.
Fra akterbenken når man motorbrønnen og badeplattformene gjennom en liten dør i akterspeilet, en løsning båten er alene om i testgruppen. Fordelen er at man lett kommer seg ut akterover, ulempen er at man ikke får til et bra rom for kalesjen i denne delen av båten. Drivstoffpåfyllingen ligger ute i motorbrønnen, skjult under luken til den aktre ankerboksen.
Yamarin 5820 har den beste førerplassen i testgruppen. Man sitter perfekt, med ratt og spak på riktig sted. Spaken er innfelt i siden, hvilket øker komforten. Båten har ståstoler med uppfellbare sitteputer som standardutstyr, og når man setter seg ned er det god plass til beina i dype fotstøtter. Under begge konsollene er det store stuverom som har enkel atkomst gjennom store sidedører.
Sjøegenskapene er svært gode i denne båten. Den går lett opp i plan, går høyt i vannet og er svært stødig i svingene. Man kjenner at denne båten klarer mer effekt på akterspeilet. 115 hk er likevel fullt godkjent, og gir en toppfart på 37 knop med en 17-toms propell. Drar man av 1.000 omdreininger, kommer man ned på en fin marsjfart på ca 30 knop med et forbruk på kun 0,77 liter pr nautisk mil. 150 hk gir ca 45 knops toppfart og bruker ca 0,8 liter pr nautisk mil i 30 knop.

Fordeler:

+ Bekvem førerplass
+ Ståstoler
+ Innebygget gass- og girspak
+ Oppdelt aktre stuverom

Ulemper:

- Ingen lensepumpe
- Utsatt lanterneplassering

Fakta

Merknad: Prisene er veiledende utsalgspriser fra importør i slutten av februar 2005. Hos forhandlere kan andre pakkepriser forekomme.
*Pris fra forhandler på Sørlandet.
** Selges kun i pakke med motor.

Testresultat med 115 hk

Merknad: Alle tester er utført med to personers belastning og med 3-blads standardpropell. Målingen er gjort ved fire ulike turtall: Først toppturtall, siden har vi dratt av 500, 1.000 og 1.500 o/min. Testene er utført i Havstenssund i oktober 2004. Lufttemperatur +20°, vanntemperatur +18°C.

Mer informasjon:

Båt/modellBuster XLFinnmaster 5700 OpenYamarin 5820
Lengde i m5,605,705,73
Bredde i m2,172,302,20
Vekt uten motor i kg575710740
Anbefalt motor i hk60-11580-11580-150
Maks ant. pers.767
Bensintank liter10010080
Standardutstyr:
AnkerboksJaJaJa
BadestigeJaJaJa
Bord i sittebrønnNeiJaNei
BrannslokkerJaJaJa
Bensintank inneb.JaJaJa
Bensinfilter ekstraJaJaJa
Puter NeiJaJa
KalesjeJaNeiNei
LanternerJaJaJa
Lensepumpe, manuellNeiJaNei
Lensepumpe, elektriskJaNeiNei
LoggJaJaJa
SignalhornNeiNeiNei
Selvlensende dørkJaJaJa
Styring – typ NFBJaJaJa
StåstolerNeiNeiJa
Låseøye, herdetJaNeiJa
VinduspusserNeiNeiNei
Pris, kun båt137.800 kr155.000 kr- **
Pris med 115 hk252.000 kr*266.000 kr280.512 kr

Buster: Bjørn Fjellhaug AS, Bergen. Tlf 55 25 40 10. www.busterboats.no
Finnmaster, Yamarin: Yamaha Motor Scandinavia AS, Vinterbro. Tlf 64 97 94 00. www.yamaha-motor-scandinavia.com

Båt/modellBuster XLFinnmaster 5700 OpenYamarin 5820
TestmotorYamaha F115Yamaha F115Yamaha F115
Propeller i tommer13 x 1913 x 1913 x 17
Heving i mm402020
Toppturtall i test600060005800
Fart i knop:
- toppturtall37,637,237,0
- 500 o/min34,233,833,5
- 1000 o/min31,430,030,0
- 1500 o/min26,826,426,5
Forbruk, l/time
- toppturtall38,039,537,5
- 500 o/min28,628,828,0
- 1000 o/min23,423,823,2
- 1500 o/min18,219,218,0
Forbruk, l/n.mil
- toppturtall1,011,061,01
- 500 o/min0,840,850,84
- 1000 o/min0,750,790,77
- 1500 o/min0,680,730,68
Powered by Labrador CMS