Familiens favoritt?

Vi spår at den nye Bavaria Sport 31 blir en av familiens favoritter i 2012. Båtmagasinet har som første båtblad prøvekjørt det første eksemplaret som akkurat har kommet til landet.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: AMUND RICH. LØKEN

Det er fire grunner til at vi spår nyheten fra Bavaria en lysende fremtid som familiebåt i de nordiske farvann. Den er liten, kun 31 fot, men kjempestor! Den har fire faste køyer, stort baderom med dusj, nesten to meter under dekk med masser av dagslys og kanskje fremfor er den greit priset. En godt utrustet båt, med en singel D6 330 hesters motor, vil koste rundt 1.5 millioner kroner. Og da får du en over fem meter lang strandlinje med på kjøpet, en gedigen badeplattform som sender båten et par divisjoner opp blant de mer luksuriøse. Og skal vi komme med en femte grunn, så må det være at lite tyder på at båtmessene i 2012 vil være overfylte med nyheter i denne klassen.

Lokket over motorrommet åpnes hydraulisk. Stort oppbevaringsrom mellom motor og solsengen.
Med en singel Volvo Penta D6 330 er det romslit i motorrommet.

 

Riktig størrelse

Bavaria har pushet markedet med den ene nyheten etter den andre de par siste årene, båter fra 28 til 43 fot. Den nye 31-foteren legger seg beleilig mellom lillebror på 28 og den atskillige mer robuste 34-foteren. Selv om den ruver med sin imponerende plassutnyttelse har den mål som ikke skremmer. Med største bredde på 3.31 meter og største lengde på 10 meter gjør den lett å plassere både i båsen i hjemmehavnen og i en overfylt gjestehavn. Den er rett og slett litt nøktern, og det bør falle i smak for båtkjøpere som for tiden snur krona både én og to ganger.

Her er det mye båt for pengene. Og mye moro. Trolig er det akkurat den «pakken» vi manøvrerte i Oslofjorden torsdag som blir den mest aktuelle i Norge, en båt med én motor, en samarbeidsvillig Volvo Penta D6 330. Kanskje noen vil etterspørre litt mer kraft, i tilfelle er det bare å sette inn en D6 370, men ikke for vår del. En familiecruiser som skyter fart opp til 32 knop er mer enn nok. Den marsjer så elegant og er så støysvak på 25 knop at det bare er en fryd.

Uten nevneverdig planingsterskel skyter båten fart opp til 32 knop.
Båten er lett å manøvrere og morsom å kjøre, selv om det er en traust familiecruiser.

Leken båt

Bavaria har utviklet en god førerplass. I sittende stilling har du full oversikt i alle retninger og godt beskyttet bak en robust vindskjerm. Legg merke til flaten bak vindskjermen foran førerplassen. 2/3 av flaten er sotet glass for å gi mye dagslys under dekk, men den mørke flaten har også den effekt at sollyset ikke reflekteres i vindskjermen.

Fra din skipperplass kan du leke og ratte så mye du vil. Båten lystrer villig vekk, men samtidig oppfører den seg så ansvarlig at du ikke utsetter noen om bord for overraskelser, verken i sjø eller ved kjøring i krappe svinger. Den lystrer lett på trimming og med lett bruk av trimflaps har den heller ingen ubehagelig planingsterskel.

Utesalongen er stor, men romslig u-sofa på babord side. Den har kjøleskap og er klargjort for en liten gassgrill i minibyssa på styrbord side. På styrbord side er det adkomst til en meget stor og behagelig badeplattform. Her kan du gjerne slappe av i en stol, mens mor nyter sol og sommer på en stor madrass på motorlokket. Et lokk som for øvrig åpnes hydraulisk og gir adkomst til et stort motorrom. Det er ikke ståhøyde her nede, men heller ikke så langt unna. En servicemann vil fryde seg i slike omgivelser. Båten har adkomst til dekk fra trapper på begge sider fra badeplattformen.

Nye Bavaria Sport 31 er både klassisk og moderne på én gang.
Fine linjer og mye plass under dekk.

 

Kjempeplass under dekk

Underdekk er det kjempeplass. Med en ståhøyde opp mot to meter, og som tidligere nevnt med masser av lys gjennom takluker, virker rommet atskillig større enn det er. En dobbeltkøye med forheng er integrert i baugen. Stor bysse på styrbord side, også her med gassbluss og ellers med alle fasiliteter både for mat og underholdning. Radio og lyd styres fra et konsoll i dette miljøet. Fjernsyn er plassert på vegg med vribart stativ. Midtskips har båten også et stort og godt soverom bak lukket dør på babord side. I utgangspunktet er lugaren utstyrt med to enkle køyer, men med enkle grep forvandles den til dobbelt køye. Båten er smakfullt innredet med mahogni som materialvalg. Imponerende er også det romslige baderommet på styrbord side, til og med egen dusj er det funnet plass til i denne 31-foteren.

Også Bavaria Sport 31 er utviklet i samarbeid med BMW Group DesignworksUSA. Selv om den preges av deres typiske Bavariadesign, har den noen klassiske trekk som helt sikkert gjør båten meget spiselig for både for moderne og mer tradisjonelle kunder. Uansett er det familien som står i fokus i dette konseptet. Vi tror at den nye Bavaria Sport 31 kan bli en av familiens favoritter i 2012.

Legg merke til glasset bak vindskjerm og føerplass. Det gir godt lys til rommet under dekk og sørger for at solrefleksen ikke forstyrrer skipperen.
Stor og god u-salong ute.

Dobbelt køye i baug er skjult med forheng til salong og bysse under dekk.
Stor salong også under dekk. Dør på styrbord side inn til toalettrom, dør på babord side til stor lugar med to køyer midtskips.

 

Bysse med god armsleng med gassbluss.
Midtskips har Bavaria Sport 31 en stor og god lugar med to køyer som kan forvandles til dobbeltkøye.

 

Plassen under dekk er godt utnyttet i den nye 31-foteren.

 

Fakta om Bavaria Sport 31:

Største lengde i meter: 10,06

Lenge på skrog i meter: 9, 61

Største bredde i meter: 3,31

Høyde over vannlinje i meter: 3,08

Vekt tørr båt i kilo: 5,470

Dieseltank i liter: 520

Vanntank i liter: 150

Antall køyer: 4

Ståhøyde under dekk: 1,90 meter

Motor i testbåt: Volvo Penta D6 330

Pris testbåt i kroner: Ca 1,500.000

Importør: Lunde Båt Motor

www.motorboat.no