Bavariasjefen besøker "gullgutten"
SJØEN FOR ALLE: Det norske båtmarkedet er så viktig at Bavarias toppsjef i egen person reiste til Lillestrøm. Båtmagasinet møtte ham.
Tekst & foto: Amund Rich. Løken
► Bavaria + BMW
► Nye Bavaria-linjer
► Trekkplaster på Sjøen for Alle
Det er en tøff og offensiv Bavariasjef, Andres Cardenas, som møter Båtmagasinet til et eksklusivt intervju på ”Sjøen for Alle”. Om den nye Bavaria Deep Blue 46, designet av BMW Group, skulle vises noe sted, så var det for det norske båtpublikum på Lillestrøm. Han har mange lovord om den norske importøren, og han er tydelig stolt over nyvinningen, den har vakt berettiget oppsikt. Så er det bare den første båten i en ny serie bygget på samme lesten. Hardtopp- og flybridgebåter kommer. HT-utgaven er snart klar for presentasjon, mens flybridgebåten, den første i Bavarias historie, kommer tidlig i høst.
- Men timingen, Cardenas, verden er inne i depresjon, så den kan neppe sies å være heldig?
- Alle merker finansuroen, men vi har fortsatt stor aktivitet på linjen i fabrikken. Tidligere produserte vi 20 båter pr. dag, nå er det redusert til ti, men situasjonen tatt i betraktning er vi fornøyde. Vi tjener penger, og det er viktigst. I denne tiden har vi lagt mye konsentrasjon på utvikling av nye båter. Det skal lanseres 12 i år, og det er ganske bra.
To linjer
- Forsvinner den klassiske Bavariaen nå som BMW-looken er på vei inn?
- Jeg kan berolige alle med at den ”klassiske” Bavariaen fortsatt vil bestå. Forandringer og forbedringer vil riktignok skje fortløpende, ikke minst åpnes det mye mer for kundetilpassede båter hva gjelder materialvalg og farger, men den vellykkede linjen vil bestå.
- Er det plass til to så vidt forskjellige design?
- Absolutt. Vi opplever allerede nå at Bavaria, designet av BMW-group, også trekker til seg oppmerksomhet fra båtfolk som har vært opptatt av andre og dyrere produsenter. Det er hyggelig, men jeg vil samtidig understreke at vår filosofi om rasjonell og kostnadseffektiv produksjon skal synes på prislappen også for denne serien. Jeg tror vi kan love svært mye båt for pengene, sier han og legger til at han gjerne vil dele en liten historie med oss, en historie han overhørte da båten første gang ble vist på messen i Düsseldorf. En potensiell båtkjøper ble meget forbauset over prisen. Han hadde vurdert å investere i en adskillig dyrere båt, men på ingen måte mer luksuriøs eller større båt. ”Her får jeg faktisk så mye mer for pengene at jeg i tillegg kan kjøpe en Porsche til kona”, smilte han.
- Gjør hva du vil med pengene, sier jeg, men at denne båten er mer fornuftig enn mye annet, det vet jeg, sier Cardenas.
- Men har folk råd i dag?
- Vi vet at pengene er der og at kjøperne er der. De vender tilbake. Vi bruker ”ventetiden” til å møte markedet med forberedelse av nye produkter og banebrytende design.
Flinkest i klassen
Bavarias toppsjef har tatt veien til Lillestrøm for å ha samtaler med Lars Erik Solvang og hans team i Lunde Båt som han anser som ”de flinkeste guttene i klassen”.
- I mange år har vi hatt en hyggelig Bavariautvikling i Norge. De er profesjonelle samarbeidspartnere, ikke bare fordi de er gode på salg, vi lytter også når de har synspunkter på produktene. Det var Lars Erik som meldte tilbake et ønske om større badeplattform og dusjløsning i denne, sier han og peker på 46-foteren. Og legger til:
- Hans ønsker ble selvsagt etterkommet, vi vet at disse folkene kjenner sitt marked.
Andres Cardenas drar tilbake til Tyskland inspirert av den gode responsen hans 46 fots baby har fått i Norge. Verden går videre, nå er det snart klart for lansering av nye versjoner, både ”BMW”-båter og Bavaria-klassikere.