Prøvekjørt: Bavaria-tøffing
Båtmagasinet har prøvekjørt verdensnyheten Bavaria Sport 28. (02.09.09)
Tekst: Amund Rich. Løken
Video: Therese Vågen
► Se bildespesial
Bavaria Sport 28 er en robust tass, ikke veldig stor, men utrolig romslig og sprek. Man kjenner igjen design og linjer fra kjempen Bavaria 46 Blue også i denne utgaven. Båten er kjærkommen i Bavaria-rangen, ikke minst fordi den er svært prisgunstig. En meget romslig 28-foter til under én million kroner lar seg absolutt høre. Med litt utstyr og en D4 300 bikker den så vidt over millionen. Båten vil utvilsomt trekke oppmerksomhet fra nye kundegrupper. Men noe billig preg, det har den absolutt ikke.
Tekniske data |
Steppet skrog
Båten representerer nyutvikling fra innerst til ytterst. Selv om design og romslighet er utpreget, synes det steppede skroget å være mye av kluet for gode sjøegenskaper. Båten som ble lansert på en pressevisning på ”Båter i sjøen” i Sandvika onsdag, er utstyrt med en Volvo Penta D4 300.
På vår lille testtur i går opplevde vi en sprek og villig båt, som lekende lett skjøt fart og ikke hadde noen markant planingsterskel. Til tross for sin størrelse oppfører den seg som en meget stødig og massiv båt i sjøen, med sine drøye fire tonn. Veldig behagelig å manøvrere under alle forhold, og fremfor alt en ”tørr” båt. Selv i bølger og vind var det nesten ikke vann å spore på den lave frontruten. Skroget skyver vannet unna på en tilsynelatende effektiv måte. Bavaria Sport 28 er en morsom båt som har en toppfart på 35 knop.
Båten har fått et utmerket førermiljø. Du sitter høyt og har god utsikt og samtidig god beskyttelse av det relativt lave vindskjermen.
Ny favoritt
Vi tror dette kan bli en liten favoritt, ikke minst fordi den innbyr til et godt familieliv på sjøen. God ståhøyde under dekk, en meget vellykket midtlugar med dobbelt køye, større enn hva vi finner i adskillig større båter, romslig bysse, et godt bad- og toalettrom med dusj og en god salong som lett forvandles til soveplass for to. Den gode romfølelsen er et resultat av den utvidede skrogbredden over vannlinjen som BMWs designere har lagt vekt på.
Farger, materialer og interiørstil er tilsvarende som i storesøster Bavaria Deep Blue 46, lyst og lekkert, med hvite skrogsider. Solid uteplass med en sofa på babord side. Førerstolen kan vendes og integreres som sitteplass rundt bordet. Som alle andre Bavariaer er det også i denne utgaven lagt vekt på en stor og god solseng. Den danner taket på et ruvende stuverom som igjen danner taket på et meget romslig motorrom som lydløs lar seg åpne og lukke med en hydraulisk pumpe.