utgave nr 11 1999

Test: Westfjord 310

Publisert Sist oppdatert

Test: Westfjord 310

Bra "Svorsk"

Carlanders Båtvarv i Munkedal har overtatt flere Tresfjord - modeller og har byggte dem under navnet Westfjord. Etter Tresfjord 29, har nå Tresfjord Nova gjennomgått svensk "behandling" og er blitt til Westfjord 310 og har ikke tatt skade av ansiktsløftingen.

Tekst og foto: Ingvar Johnsen

Tresfjord Nova var i sin tid resultatet av en undersøkelse blant båtfolk der man var ute etter å få fram 1980 - årenes familiemotorbåt. Eivind Amble konstruerte båten sammen med en gruppe fra Industridesigneutdanningen i Oslo og fra det daværende Tresfjord - verftet. Båten var på mange måter vellykket, men det er et spørsmål om ikke den nåværende varianten er mer moderne og riktigere for et voksent publikum. Akterlugarløsningen fører uvilkårlig til mye klatring og kalesjebretting.
Den mest iøynefallende forandringen med den svenske varianten er at akterlugaren er borte og at styrehustaket har fått annen utforming. Forandringene store også innvendig. Skroget er modofisert ved at det er gjort noe spissere i baugen, samt at det er lagt på konkave bæreflater på skroget akterut, noe som gir båten en flatere trim. Den tidligere Storebro - konstruktøren John Lindlom har hatt en finger med i forandringene. Noe av det du legger merke til når du du kommer ombord er trearbeidene. De består av nydelig mahogni, lakkert med to - komponents lakk, solid dimensjonert med runde hjørner og utformet slik at det er mulig å holde seg ordentlig fast overalt. Her er det noe å lære for mange norske båtbyggere. Mye av innredningen i norske båter blir prefabrikkert. Hos Carlanders Båtvarv bygger man innredningen selv.

Uteplassen

Her ligger altså den sørste forandringen i forhold til Novaen. Akterlugaren er erstattet av en stor og selvdrenerende uteplass med et stort ekstra "lensehull" for å tilfredsstille EU - kravene om at uteplassen skal tømmes for vann på fem minutter. Dørken i vår utgave hadde et flott teakbelegg (ekstrautstyr). Det er tilgang til den store badeplattformen via en halvåpning i akterspeilet. Rundt sargen, mellom inner- og ytterskallet er det flere stuerom med store luker. Under dørken er det også et stort "lasterom" med tilgang til batterier, styring o.l.
Det er lett å entre og forlate uteplassen via ordentlig dimensjonerte trappetrinn. Uteplassen er stor og utmerket for å plassere et bord og stoler, eller for å bli brukt som arbeidsdekk for fiske eller transport. Det kan leveres kalesje som dekker til uteplassen.

Salong/styrehus

Inngangen med skyvedør er skjermet med takskjegget fra styrehustaket. Salongen er både lys og lun takket være kombinasjonen store vindusflater og lunt treverk. Du kan selv bestemme stoffkvalitet og farge på sofaen. Bordet kan senkes og gjøres om til to ekstra soveplasser. Overalt ombord er det godt med stueplass, skapplass og skuffeplass. Byssa på babord side har kardangopphengt gasskomfyr og stor oppvaskkum med kran i ordentlig rørleggerkvalitet. Vi stiller oss litt spørrende til at varmtvann ike er standard i en båt i denne klassen. Kjøleskapet er på 85 liter og arbeidshøyden på bysseseksjonen er riktig.
Førerplassen er svært bra utformet. Oversikten er god ut av vinduene både for – akterover og til siden. Det er også er god plass til elektronikk og instrumenter både på instrumentbordet og på panelet i taket. Kartplassen er stor nok til de største sjøkartene, og er plassert rett foran fører evt. navigatør. Under førersetet er det egen plass for sjøkartene. Frontrutene har ordentlige vindusviskere med parallellarmer. Personlig har jeg litt problemer å venne meg til den flate rattplasseringen, men de som har brukt det en stund, har ingen motforestillinger. Motorkontrollen er bra plassert.

Sovelugarer

"Hovedlugaren" forut har ikke den vanlige salongløsningen, men har to ordentlige køyer. Målene på køyene er voksne med sine 1,95 x 90 cm. Utenfor toalettdøren er det en sitteplass som er grei for avkledning. Lugaren har bra med garderobeskap og stueplass og er vel utstyrt med leselamper og halogen "downlight" i taket. I denne "sovesalongen", eller forpiggen, som båtbyggeren kaller den, er ståhøyden på mellom 1,90 -, og 2,00 m. Den separate midtlugaren er lys og romslig og har to separate køyer på 2,00 x 90 cm. Der er ståhøyden 2,62 m. Alle rommene under dekk gir et lyst og lunt preg. Kombinasjonen plastinnerskall, vinyl, PVC og den høye lakkfinishen på treverket gjør båten lett å holde ren innvendig. Alle dører og luker er solide og vel tilpasset.

Toalett/dusj

Toalettrommet er elegant utført i en helstøpt plastmodul i hvit glassfiber. "Brønnen" er utstyrt med automatisk dusjlensing. Rommet har store og gode skap og akseptabelt avtreekk. At dorullen er plassert inne i dusjen er ingen genistrek. Båten er utstyrt med 100 liters septiktank som standard.

Sjø - og kjøregenskaper

Skroget er modifisert. I forhold til Novaen er det laget noe spissere i baugen samt at det er lagt på en konkav helt akterut på skroget for oppnå en flatere trim. Skroget er harmonisk og nær 100 prosent retningsstabil. I akterover tar båten villig ror. Skroget er mykt i motsjø og går tørt og fint. Vi har kjørt Nova - skroget under harde påkjenninger før. Det er et trygt og bra skrog. Modifiseringen som er gjort i Sverige ser bare ut til å ha vært til det bedre: Mykere i motsjø og flatere gange.
Skrog og dekk er bygget i sandwich (over vannlinjen). Det betyr isolering og lyddemping.

Teknisk/elektrisk

Kvaliteten på det tekniske er bra og over gjennomsnittet. Motorrommet er meget godt isolert, faktisk noe av det beste vi har opplevet. På toppfart (3500 omdr. min) viste støymåleren 78,8 desibel. Noe som er eksepsjonelt bra. Båtbyggeren har tydeligvis lagt ned mye arbeide i isoleringsjobben med en kombinasjon av tre millimeter blymatte og 50 mm motorisolering med aluminiums - folie. Det romslige motorrommet har tilgang både ovenfra, fra midtlugaren og fra lasterommet akterut. Bra.
Det elektriske anlegget virker ryddig nok, men ladingen på rundt 13,5 volt er aldeles for dårlig. Hele båten er veldig bra skrudd sammen, og vibrasjoner eksisterer ikke. Dekksflatene er rene, har bra antisklibelegg. Beslag og håndrekker er veldig bra dimensjonert og ordentlig montert. I det hele tatt en av disse båten som gir en god trygghetsfølelse overalt. I standardutførelse koster båten 1.125 mill. svenske kroner. Priseksempler på tilleggsutstyr er Eberspächer D5L med 10 KW defroster, 20 liters varmtvannsbereder inkl. dusj på akterdekket, 20 AH landstrøm med jordfeilbryter samt 20 m. kabel koster 44.000 kroner. Skal du i tillegg ha elektrisk ankervinsj med 10 kg Bruceanker og baugpropell må du ut med 52.000 kroner til.

Konklusjon

Det skinner vel gjennom at undertegnede likte denne båten. Den har gode, velprøvede innredningsløsninger og er en fin blanding av moderne båtbygging og tradisjonelle kvaliteter. Planløsningen egner seg i Nordiske farvann. En båt vi absolutt kunne ha tenkt oss å ha i eget eie.

Fart og støymålinger


Omdr. minFart i knopStøy i dbA
8002,059,9
11005,360,3
14006,961,8
17007,865,6
20008,769,6
23009,972,4
260011,972,2
290014,574,7
320016,779,0
350020,078,8
Powered by Labrador CMS