utgave nr 9 2001

Minitest: Ibiza 25 Coupè

Publisert Sist oppdatert
Minitest: Ibiza 25 Coupè

”Ekte” skjærgårdsjeep

Bortsett fra hederskronte Willys Jeep fra andre verdenskrig og et par andre unntak, har de fleste landbaserte jeeper tak og ”innelukket styrehus”. ”Mr. Ibiza”, Helge Duus, har nå lagt tak på ”skjærgårdsjeepen” og kan ha satt en ny standard for betegnelsen.

Tekst og foto: Ingvar Johnsen
Med mange nye og smarte løsninger, er den 25 Coupè modellen blitt en båt med like bruksmuligheter. Den lukkede salongen/styrehuset innbyr til helårsbruk og til kjøring i ruskevær uten at man må iføre mannskapet overlevningsdrakt. Når finværet slår til, kan båten ”åpnes” og seks personer får solplass ute. I og med at hele akterskottet kan åpnes sammen med de store lukene og sidevinduet, blir kombinasjonen uteplassen og salongen et lyst og luftig ”allrom” fra akterspeilet og fram til skottet for sovelugaren forut.
Denne åpne løsningen gir også fleksible muligheter for frakt av materialer og lignende. Det store selvdrenerende akterdekket med lett tilgang til en stor bade/arbeidsplattform inviterer til fiske med forskjellig type bruk, dykking o.s.v.
Båten er ikke velegnet som turbåt for en familie over lang tid, og er heller ikke beregnet til det. Men den har overnattingsmuligheter både forut (2 voksne), samt at bordet i salongen kan senkes og gjøres om til seng for to som enten er små eller veldig glade i hverandre. Bysse med ett bluss rødsprit - apparat, kjøleskap og trykkvann samt dusj ute åpner for enkel "kokkelering" og et akseptabelt toalett. Varmtvannstank er ekstrautstyr.

Sjø- og kjøreegenskaper

Skroget er en videreutvikling av Biam 740 og det samme som Viknes 750. Vestlandsbyggeren Viknes og Duus har hatt et nært samarbeide i mange år, og den nye Ibiza – båten er produsert hos Moi Produksjon AS, som er et selskap der begge båtbyggerne har interesser. For å gjøre det bildet komplett: Moi Produksjon AS, drives til daglig av den tidligere Nidelv - sjefen Torstein Nilsen.
Tilbake til båten. Den er en havplaner med strak aksel. Testbåten hadde Yanmars fire sylindrete dieselmotor på 96 hestekrefter. Dette gir båten en maksfart på 20 knop ved topp turtall på 4000 omdr. min. min., mens den behagelige marsjfarten ligger på mellom 13 - , og 16 knop ved turtall på mellom 3400 og 3700 omdr. min.
Lydnivået er i overkant av hva man bør kunne forlange, men forårsakes antakelig av resonanser i store plastflater og tomrom i innerskallet. Støyen var stort sett den samme med åpent eller lukket akterskott.
Skroget setter seg en del med akterenden når farten økes – som halvplanere flest. Skroget virker likevel disiplinert, mykt og udramatisk. Med 96 dieselhester under dørken, har ikke båten noen problemer med å takle grovere sjø enn vi opplevde en solskinnsdag utenfor Arendal. Kreftene gir godt spillerom for også å takle vanskelig og krevende med - og låringssjø (skrått inn fra siden aktenfra).
Testbåten hadde hydraulisk vinklet gear med muligheter for montering av slurekopling. Med denne kan du redusere propellomdreiningen etter ønske. Det gjør at du kan ”andøve” båten ved fiske, og dorge så sakte at fisken har en sjanse til å ta igjen kroken!
Finmanøvrering bør gå greit. Båten tar – om ikke villig – ror også mot propelldreiningen. Her lover Duus justeringer som skal bedre disse egenskapene. Men for all del, egenskapene er allerede bedre enn mange andre båter vi har testet. Vil du være helt sikker på å være situasjonens herre/dame, koster en baugpropell med kontroll ved begge styreposisjonene kr 24.800,- ekstra.

Konklusjon

Båten koster en halv million i standard utførelse med 72 hk. Yanmar diesel. Med 96 – hesteren må du ut med ytterligere kr 21.000,-. Av ekstrautstyr kan nevnes: Teakdørk ute, 11.900,-, defroster/varme koplet til motorens kjølevann, kr 7800,-, varmtvannstank, kr 6.800,-, kjøleskap, kr 7500,- m.m. Båten leveres med to styreposisjoner som standard. Selvsagt er en halv million kroner mye penger, men er faktisk ikke mer enn du må betale for en skandinavisk daycruiser på mellom seks og syv meter med mer sparsomme fasiliteter og plass.
Vi likte totalløsningen og ser ikke bort fra at skjærgårdsjeep – begrepet er flyttet dit det egentlig hører hjemme, nemlig på en lukket tøff båt som takler det meste, uansett vær. Jeg lurer likevel litt på om båten ikke hadde tjent på å bli laget i planende utgave med hekkaggregat . Produsenten antyder at den muligheten er til stede. Mercruisers nye lille diesel med drev kan være perfekt for denne båten.
Til slutt: Båten er preget av enkle og stort sett funksjonelle løsninger. Det meste er synlig, lett tilgjengelig og enkelt å vedlikeholde/reparere.

Data

Fart og støy
Lengde:7,50 m.
Bredde:2,50 m.
Diesel:140 l.
Vann:90 l
Vekt:1950 kg.
Opplysninger:Duus Trading AS, tlf.: 37 08 60 00. På Internertt: www.ibizaboats.no

Omdr. min.Støy db(A)Fart i knop (radarmålt)
75060,73,5
100065,54,1
130066,65,0
160069,76,3
190074,26,7
220079,97,8
250079,98,3
280078,99,1
310079,311,9
340080,313,3
370083,416,0
400084,020,0

Powered by Labrador CMS