utgave nr 7 1994

Skagerrak 900

Publisert Sist oppdatert
Test: Skagerrak 900

Nygammel bobåt

En blanding av gammelmodighet og nytenkning er inntrykket som sitter igjen etter at vi har testet Skagerrak 900. En halvplanende bobåt med mye treinnredning og et fint skrog. Modellen er bare to år gammel, og het Ramin 785 da den var ny.

Av Hans Due

Det er Furre Båtbyggeri på Rykene utenfor Arendal som bygger båten, men Trygve Stensaker i Lunde Båt A/S på Nesøya ved Oslo står for salg og markedsføring. Noen salgsuksess har ikke båten vært her hjemme ennå, men den selger bra på eksport. Spesielt til Tyskland og Danmark.
De her hjemme som er på jakt etter en 26 fots halvplaner (29,5 fot med nebb og badeplattform) bør absolutt ta en nærmere titt på denne "doldisen". To doble sovelugarer, hvorav den ene er akterlugar, skulle passe utmerket for en familie på fire (seks personer kan fint overnatte). Båten er dessuten forholdsvis lettdrevet, da bredden ikke er mer enn 2,80 m. Med en 165 hk. Yanmar dieselmotor målte vi topphastigheten til 22,5 knop, men båten kan leveres med motorer helt ned til 57 hk.

Sjøegenskaper

Denne båten overrasket oss. Tatt i betraktning av at skroget er ombygd fra en spissgatter til en plattgatter, må vi få gi den forholdsvis ukjente konstruktøren Kjell Rasmussen all honnør for arbeidet. Båten oppfører seg eksemplarisk innen alle fartsområder, og når hastighetene begynner å krabbe opp mot 20 knop, skal det ikke være mye slinger i konstruksjonsvalsen før skumle ting begynner å skje. På stille vann kunne vi gjøre akkurat som vi ville, og vi er overbevist om at brusglasset på bordet ville stått like støtt selv i den krappeste sving. Hurtige unnamanøvrer på full fart avslørte en båt som heller svakt innover, nesten som en planende båt. Vektforskyvning ombord ga ingen merkbare utslag.
Marsjfart på 15-17 knop er meget behagelig, både hva støynivå og komfort forøvrig angår. Da surrer båten på rundt 600 omdreininger under max. Manøvreringen er silkemyk med den hydrauliske styringen. Finmanøvrering akterover er som på andre båter med noe kjøl, langsom og treg respons.

Salong

Under fordekket skjuler det seg en meget stor salong, som ved hjelp av bordet nedsenket (må svinges rundt og to klaffer må brettes ut) omgjøres til en gigantisk køye. I forpiggen er et åpent rom og et lite skap på hver side. Under det åpne rommet er det stueplass for puter som skal til for å omgjøre salongen til sovelugar. Lys er det rikelig av, både om dagen gjennom store sidevinduer og frontruter i dekksoverbygget, og når mørket faller på ute. Det er fem lyspunkter i lugaren, tre i taket og to leselamper. Det midterste frontvinduet i dekksoverbygget kan åpnes, både for lufting og for adkomst til fordekket. Under sofaene er det store stuerom, og under dørken ved salongbordet likeså.
Skrogsider og tak er skaipolstret (men noe slurvete arbeide enkelte steder). Dørken er teppebelagt med delvis kantsydde tepper.
Salongen virker ekstra stor blant annet fordi en del av skottet mot uteplassen er en hengslet plexiglassrute. Mellom sofaen og uteplassen er det et en "firkantet kasse" med to skap, et hengeskap og et skap med masse småhyller. Oppå skapene er det god plass for oppbevaring av kart, bøker eller et TV.
Innredningen er i stor grad i treverk, og stoffet i putene er lyst og tiltalende. Det er lyse fortrekksgardiner til alle vinduer. Under trinnet opp til uteplassen er det et lite stuerom, og trinnet fra døren og opp til uteplassen, skjuler de to batteriene.
Døren har sjalusi i øverste del. En smart detalj er plexiglassruten som skyves på en skinne på dashbordet, og som fungerer enten som lokk over kartbordet, eller som lokk over nedgangen til salongen.

Toalettrom

Toalettrommet er den delen av båten vi likte minst. Vi skulle gjerne ha ofret 10-15 cm av U-sofaen i salongen for å få litt bedre plass. Når man sitter på potta, er man klint helt oppi skottet til salongen, og "tørkejobben" krever smidighet. Dessuten var toalettet plassert litt for langt inn under dollbordet, slik at man må sitte lett foroverbøyd. Unødvendig fordi det forøvrig er godt om plass til bena Med litt utvidelse av dette rommet, vil både toalettbesøkene og eventuelle dusjinstallasjoner gjøre det adskillig mer levelig.
Plastvasken virker simpel og gebrekkelig. Synd, fordi man har satset på skikkelig kvalitet på armatur (Oras ettgreps batteri) slik man har på badet hjemme. Skapene under vasken var ikke utstyrt med dører, hvilket vi ville sett som en fordel. I litt sjøgang skal det ikke mye til før doruller, toalettsaker og håndklær havner i en stor dynge på dørken.
Speilet er passe stort, og det er takhøyde nok til å stå oppreist. Taklyset er korrekt plassert, og ventilasjon ut er sikret gjennom et koøye i sidevinduet. Men sjalusidør inn til salongen synes vi er malplassert. På do vil vi få sitte i fred, ikke i nesten øyekontakt med de som måtte befinne seg i salongen. Skulle odøren gå feil vei, er det neppe behagelig å oppholde seg i salongen på en tid.

Uteplass

Er man i det sosiale hjørnet og har invitert venner med på tur, er det god plass til 6-7 personer rundt bordet foran akterlugaren. Det betinger at man har valgt kjøleboks i stedet for kjøleskap (gir en ekstra sitteplass aktenfor førerplassen som også fungerer som trinn ved ombord- og ilandstigning), og at man sperrer atkomsten til akterlugaren med en løs benk. Forøvrig sitter fem mennesker greit her uten omkalfatring. Bordet er av utbrettypen, plassert på en søyle, og kan enkelt demonteres og stues vekk. Ved å trekke benken på styrbord side inn mot senter av båten, senke bordet og legge en løs pute over, har man en stor solseng, godt skjermet for vinden. Taket på akterlugaren kan også godt benyttes til dette formålet, men krever et ekstra putesett.
Dørken er belagt med teakimiterte plater, og under dørken skjuler motorrommet seg, samt et stort stuerom i forkant av nedgangen til akterlugaren. Forøvrig er det stuerom under benkene på begge sider.

Bysse

Byssa er montert under passasjerstolen vis á vis førerplassen. Ved å brette sammen stolen og vippe den rundt, får man avsettingsplass, avduker kokeapparatet, og ved å brette ut lemmen over vasken aktenfor, får man en stor og praktisk bysse. En skuff under vasken er i minste laget, selv om det er godt om stueplass i de to skapene under her igjen. Man kan også benytte plassen under fotskammelen, eller skuffen og skapet under førerplassen. Under dollbordet er det på hver side en hylle og et stort skap. Armaturet er den samme gode kvaliteten som på toalettrommet, og i byssa har man brukt en skikkelig stålvask.
Vår testbåt hadde "hardtop" (ekstrautstyr) hvor taket er i kalesjestoff og kan fjernes. Men det kan være en grei løsning, både for matlaging i duskeregn og i sterkt solskinn.

Førerplass

Førerplassen er velorganisert. Alle instrumenter og brytere er plassert på konsollen ved rattet, og kartbordet har fått plass mellom instrumentpanelet og frontruten. Eneste ulempe er at du må reise deg halvt opp for å sjekke kartet fordi vinkelen på kartbordet er negativ i forhold til føreren.
Gass-/gearspak er korrekt montert på sideskottet, og er lett å nå når du står og kjører også (hodet opp av luken hvis du har hardtop). Tre vindusviskere av bra kvalitet er standard. Ved service og reparasjoner av det elektriske, må du imidlertid inn under dashbordet, hvilket gjør at det kan være vrient å få oversikt. Førerstolen er regulerbar i lengderetningen. Det er god sikt horisonten rundt, bortsett fra rett mot styrbord hvor en del av hardtop'en dekker utsikten. På standardmodellen uten hardtop er ikke dette noe problem.

Akterlugar

Akterlugaren har dobbeltkøye som er forholdsvis romslig, og som ikke er så trang som mange andre akterlugarer vi har vært borti. Men ståhøyde er det slett ikke. En benk ved nedgangen er både stuerom og grei å ha for av- og påkledning. Under dollbordet på styrbord side er det to skap. Ventilasjon skjer gjennom to koøyer i sidevinduene som forøvrig gir rikelig med dagslys inne. Om kvelden sørger tre leselamper for tilstrekkelig lys.

Dekk/overbygg

Det er dollbord rundt hele overbygget, men kanskje noe i smaleste laget. Det er imidlertid bra med griperekker både på hardtop og dekksoverbygg. Pulpiten forut kan forlenges akterover (ekstrautstyr) helt til hekken, og gir ekstra god sikring. Seks kryssholt (to forut, to midtskips og to akterut) gir gode fortøyningsmuligheter.
Nedgangen til den integrerte badeplattformen er plundrete. Det er forsøkt løst med to rør i vinkel som et slags trappetrinn, men uten den forlengede pulpiten, har man svært lite å holde seg fast i. Men vel nede på badeplattformen kan man holde seg fast i griperekker som er montert på akterspeilet. Badeplattformen har to grunne stuerom, hvorav det ene skjuler en foldeleider for bading og redning. I det andre kan man oppbevare noe fortøyningstau.
Forut ender båten i et nebb og en bred åpning i pulpiten. En liten luke gir plass for en kaffedregg og fortøyningsgreier. Det er antisklimønster over alt hvor det er naturlig å ferdes på dekk og overbygg.

Motor/teknisk

Motorrommet er midtskips siden dette er en båt for strak aksel og ror. Motorrommet er rent, ryddig og servicevennlig. Kabler og slanger er skikkelig oppklamret, og alle skroggjennomføringer har doble slangeklemmer. I motorrommet er også den lensepumpen for septiktanken, mens den manuelle lensepumpen er montert i det store stuerommet foran akterlugaren.
Service på det elektriske anlegget har vi omtalt under avsnittet om førerplassen. Ladespenningen er på 14,06 volt, hvilket er for lavt. To batterier er standard, ett lite startbatteri og et forbruksbatteri. I en bobåt av denne størrelsen er dette for snaut. Det burde vært minst ett forbruksbatteri til.
Yanmarmotoren på 165 hk. virker ideell dersom man ønsker et fartsområde opp mot 22 knop. Støynivået er noenlunde akseptabelt, men det skader ikke om produsenten jager støynivået ytterligere. 84 desibel på topp er like under grensen vi godtar.

Fart/Støy

Farten er radarmålt med to personer ombord, ca. 70 lt. vann og ca. 60 lt. diesel. Motoren er en Yanmar 4LH-DTE som yter 165 hk. Støyen er målt ved førerplass.

OmdreiningerFart i knopStøy i dbA
330022,584,0
300019,581,0
270016,280,5
240013,379,1
210010,176,4
18008,274,2
15007,171,4
12005,765,8
9004,9 63,9
7004,361,6

Konklusjon

En romslig bobåt med et fint skrog. For trangt toalettrom. Dette bør redesignes. Produsenten kan godt bruke et par timer ekstra under monteringen for å få skikkelig finish samt jage støyen enda mer. Polstringen var litt sjuskete enkelte steder. For dårlig lading. Forøvrig er det håndverksmessige samvittighetsfullt utført. En båt som fortjener en bedre presentasjon for det norske publikum.

Data
Lengde o.a.:9,00 m.
Skroglengde:7,85 m.
Bredde:2,80 m.
Duptg.:0,70 m.
Vekt:ca. 2.600 kg.
Drivstoff:280 lt.
Freskvann:140 lt.
Septik:140 lt.
Motor:60-200 hk.
Motor testbåt:Yanmar 4LH-DTE, 165 hk. diesel.
Pris:kr. 495.800,-
Halvfabrikata (2 alt.):kr. 107.500,- og kr. 235.000,-
Produsent:Furre Båtbyggeri A/S, 4880 Rykene. Tlf: 37 09 34 00.
Salg:Lunde Båt A/S, Boks 28, 1315 Nesøya. Tlf. 66 84 66 30.