utgave nr 7 2008

Nyheter mai 2008

Publisert Sist oppdatert

Nyheter mai 2008


RIBens beautybag


Også gummibåten trenger stell, og utstyrskjeden Maritim har en beautybag i sitt sortiment. I en gjennomsiktig PVC-pose har du alt som trengs for å rengjøre og vedlikeholde gummibåten. Vi har ikke prøvd produktene, syntes posen var en hendig løsning som tiltalte utstyrsfreaken. Posen inneholder 2x500 ml rensemiddel, 1 flaske Boat Finish, en flaske silikonfri polish, to polérkluter, en svamp og ett par engangshansker. Kanskje ikke noe for ekte mannfolk, men ganske sikkert noe for gummibåten, som vi av egen erfaring vet at har lett for å leve en forsømt tilværelse på akterspeilet – med i selskap med sot og salt.
Prisen er 498 kroner og ytterligere opplysninger finner du på www.maritim.no

Røykvarsler for røykere


Røykvarslere må man ha om bord, og de må sjekkes jevnlig. Bergensfirmaet Wema har en optisk røykvarsler i sitt sortiment som kan deaktiveres i 10 minutter, for eksempel når man lager mat – eller er en innbitt røyker. Alarmnivået starter på 55 dBA og øker til 85 dBA. Batterilevetiden skal være mer enn to år. Prisen er 271 kroner hos Maritim. Ytterligere opplysninger finner du på www.wema.no, eller www.maritim.no

Drittlei måkedritt

Drittlei er det originale navnet på en ny måkejager. Apparatet jager måkene ved hjelp av høyfrekvent lyd, og skal ifølge produsenten ha blitt testet på søppelfyllinger med godt resultat.
Måkejageren aktiviseres av en bevegelsessensor med rekkevidde inntil 10 meter, og kan i tillegg slås av og på. Den drives både av batterier og solcelle. Drittlei kan monteres i lanternemast, targabøyle eller lignende. Produktet er sprutsikkert og vil koste ca 490 kroner inkludert oppladbare batterier. Drittlei blir presentert under Sørlandets Båtmesse i Arendal 1. mai.
Ytterligere opplysninger: jfimport@online.no

Ikke lenger sug


Hondas nye 40- og 50 hestere har fått elektronisk innsprøyting. De eldste konstruksjonene i Honda-serien er dermed historie. Nå gjenstår kun modellserien fra 30 hk og nedover som forgassermotorer.


Tekst og foto: Hans Due
Den ”gamle” 40 - hesteren til Honda er med i den store påhengertesten som kom i Båtmagasinets aprilutgave. Honda var først ute med firetakter i denne effektklassen, og den kom allerede midt på 1990-tallet. Man startet med en 45-hester som senere ble strupet til en 40-hester i miljøets tegn, men som også ble spritet opp til en 50-hester. Den gamle 40- og 50-hesteren er en 3-sylindret forgassermotor, og er en av de eldste konstruksjonene i Hondautvalget. Derfor er det ikke unaturlig at man har utviklet en ny og mer moderne konstruksjon nå. Den nye motoren er fortsatt basert på den tresylindrede motorblokken, men har fått flere nye funksjoner.
BLAST
Hondas akselerasjonssystem kaller de for BLASt som står for Boosted Low Speed Torque. Enkelt fortalt er dette et system som forandrer bensin/luftblandingen og tenningstidspunktet under akselerasjon når man gir full gass fra tomgangskjøring. Det skal gi økt dreiemoment i akselerasjonsfasen som gjør at båten kommer raskere i planingsfart. Under selve denne prosessen bruker motoren noe mer bensin, men det skal jevne seg ut så snart båten er i plan.
ECOmo
En elektronisk enhet kontrollerer blandingsforholdet i marsjfartområdet. Honda kaller det ECOmo som står for Economy Controlled Motor. En spesiell O2(oksygen)sensor jobber sammen med den elektroniske enheten for å gi en så bensigjerrig blanding som mulig i turtallsområdet mellom 3.000 og 4.500 omdreininger – der man vanligvis ligger i marsjfart. Det skal i følge Honda gi en drivstoffbesparelse på ca. 22% i dette turtallsområdet sammenlignet med den gamle 50 hk forgassermotoren deres og ca. 18% tilsvarende for 40-hesteren.
Strømlinjet
Designet på resten av motoren har også forandret seg noe. Blant annet har man laget en noe større antikavitasjonsplate og mer strømlinjeformet undervannshus. Motordekselet er også forandret noe i formen. I tillegg har man en sterkere generator for bedre batterilading. På den gamle modellen satt det en 10 amperes generator, mens den nye motoren har fått en 17 amperes generator. Motoren vil bli tilgjengelig på markedet i juni måned. www.kellox.no

Data
ModellBF40, BF 50

MotortypeVannavkjølt tresylindret rekkemotor
Sylindervolum808 ccm
Boring og slaglengde70 mm x 70 mm
Kompresjonsforhold9,4
VentilsystemBeltedreven
Antall ventiler pr sylinder2
Maks effekt BF 4040 hk (29,4 kW) ved 5500 omdreininger
Turtallsområde BF 405000 - 6000
Maks effekt BF 5050 hk (36,8 kW) ved 5750 omdreininger
Turtallsområde BF 505500 - 6000
BensinsystemPGMFI (Programmed Fuel Injection)
Generator12 V 22 A – 17 Ampere batterilading
Gearutveksling2.08 : 1
Tørr vekt lang stamme98 kg. inkl propell