utgave nr 11 1997

Minitest: Norway Yachts 210

Publisert Sist oppdatert

Minitest: Norway Yachts 210


Ny drakt


Før KMV la ned sin virksomhet i Kristiansand, lagde de en 21, 23 og 25- foter som siden har ligget urørt. Nå har tønsbergmannen Rune Johansen kjøpt former og rettigheter, pusset på innredning og lansert Norway Yachts 210, basert på KMV 2100.

Tekst og foto: Hans Due

"Fungerer godt som bo-båt", skrev KMV i sin omtale av båten i Båtmagasinets Båtguide for 1990. Det gjelder fremdeles. For det er både bysse og toalett i tillegg til en dobbeltkøye under fordekket. Det er dessuten mulig for to personer å overnatte på solsengen akterut under kalesjen.

Sjøegenskaper

Stor bredde i forhold til lengde gjør båten noe kilen under trimming. Fra det opprinnelige konseptet er det forandret litt på tankinstallasjonen, slik at en langsgående tank i syrefast er delt inn i tre separate rom. Det forreste for drivstoff og de to aktre for henholdsvis septik og ferskvann. En ganske spesiell installasjon som Veritas muligens vil sette fingeren på. Motivet er å samle mest mulig vekt midtskips for å unngå skjev fordeling sideveis. I båten vi prøvekjørte, var det montert den nye KAD 32 til Volvo Penta. Motoren veier 462 kg. med drev, hvilket er på grensen, men det går.
Båten skyter lett i plan med den kompressordrevne dieselen. Opprinnelig var båten ment for lettere bensinmotorer fra 115 hk. til 230 hk. KAD 32 yter 159 hk. på propellakselen. Toppfarten med nesten tomme tanker og en mann ombord målte vi til ca. 36 knop, mens farten sank et par knop med tre mann ombord.
Båten er lett å trimme, men drevet skal ikke mye ut fra akterspeilet før baugen begynner å galoppere. Muligens ville den blitt noe mer stabil med en litt annen tyngdefordeling. Nå skal også sies at drivstofftanken ikke inneholdt mer enn ca. 50 liter diesel. Forøvrig reagerer båten bra på unnamanøvre. Vi fikk ikke anledning til å kjøre i særlig stor sjø.

Innredning

Båten er noe forandret fra opprinnelsen, men innredningen er ganske uforandret. Kokeapparat og stålvask ved nedgangen, en U-sofa med nedfellbart bord og marinedo under et lokk vis a vis byssa. Ute er det to stoler i kjøreretningen og en sofa akterut med vipperygg som kan slås ned forover og blir en del av en meget stor solseng. Dørken på båten vi prøvekjørte hadde teakdekk, men dette er ekstrautstyr. Teak på badeplattformen er imidlertid standard. Her er også en dreggboks og bade-/redningsleider.
Det er ny pulpit til fordel for den gamle griperekka på dekksoverbygget som nå er fjernet. Alle beslag og rekker er i syrefast, likeledes to nye koøyer på hver side av skrogsiden. Sidelanternene er av den vanlige utgaven, men produsenten forsøker å finne innfellbare lanterner fordi det er lett å sparke borti de som nå er montert.
Finishen er bra til å være første byggenummer. Motorinstallasjonen er forskriftsmessig, og det er to 115 Ah batterier med manuell skillebryter som standard.

Data


Lengde:6,75m.
Bredde:2,44m.
Vekt:ca. 1650 kg.
Drivstoff:205lt.
Ferskvann:70lt.
Septik:70lt.
Motor:98-205hk.
Pris:Fra kr. 329.000,- m/135 hk. bensin. Kr. 429.00 for testbåt
Produsent:Norway Yachts AS, Skogergaten 9a,
3112 Tønsberg. Tlf: 33063244