utgave nr 12 1998

Draco Oceancraft 610: Bra under, lurvete inni

Publisert Sist oppdatert

Vi prøvekjører: Draco Oceancraft 610


Bra under, lurvete inni


Borte er de gamle Drangsholt-Dracoene. Nye Oceancraft-Dracoer dukker opp jevnt og trutt. Skrogene til konstruktøren Geir Arnestad er bra, men innredningen i 610 bør redesignes.

Tekst og foto: Hans Due

Modellen 610 er en 20-foter som avløser 570-modellen (18,5 fot). Dette er gjort for å få en lengre vannlinje, høyere totalvekt og bedre sjøegenskaper. Skroget går bra. Det tåler motorstyrker opp til 130 hk. og en maks hastighet på 50 knop. Vi har prøvekjørt båten med den splitter nye firetakts 100-hesteren til Yamaha, hvilket ga en toppfart på ca. 34 knop med fire personer ombord. Båten sitter godt i sjøen, og man kan trimme ut motoren ganske mye før båten begynner å galoppere med baugen. I svinger sitter den godt uten å begynne å hugge. 100-hesteren virket som en ideell motor for denne båten.

Den siste meteren

Innredningen i båten er tradisjonell for skjærgårdsjeeper fra baugen og til ca. en meter fra akterspeilet. U-benk forut, et lite fordekk med drenert luke for tauverk og en liten dregg, styrekonsoll med to bøtteseter i polyetylenplast og en liten sittebenk foran. Styrekonsollen kan deles på midten og vippes forover for tilgang til batteri og et lite stuerom.
Aktenfor styrekonsollen er det en toseters benk , og det er fra her at Draco Oceancraft 610 skiller seg fra sine slektninger. Benken er nemlig som et slags skille til motorbrønnen å regne. Det er passasje på begge sider av benken, kun skilt fra motorbrønn/badeplattform med en liten opphøyning på hver side. Det gir enkel adkomst til motoren og en slags integrert badeplattform , men hvis man slakker brått av på tempoet, kommer hekkbølgen inn over badeplattformen og slår over opphøyningene og inn i båten. Foran motoren er en luke ned til et stuerom. Denne luka klarte ikke å holde tett på båten vi prøvde med det resultat at stuerommet fylte seg med vann, og vi måtte starte den elektriske lensepumpen for hver gang vi gjorde en rask stopp. Dessuten virket det som om avstivningen i skrogsiden ble for dårlig med kun den lille opphøyningen som skilte motorbrønnen/badeplattformen fra resten av båten. For når vi fikk opp dampen og det var litt småsjø, flagret skrogsidene. Mon tro om det ikke vil kunne skje skumle ting med laminatet etter et par års bruk på grunn av tretthetsbrudd i materialet. Hadde benken akterut gått helt ut til skrogsidene, ville avstivningen blitt adskillig bedre, men den enkle adkomsten til motorbrønn/badeplattform hadde selvsagt blitt lidende. Noen god løsning slik det er i dag synes vi ikke det er.

Fart/støy

Farten er målt med GPS og med fire personer ombord. Motoren er den nye 100 hk. firetakteren til Yamaha. Støyen er målt ved førerplass.

OmdrFart i knopStøy i dbA
60003487
55002984
50002585
45002283
40001785

Data

Lengde:6,14 m.
Bredde:2,20 m.
Vekt u/motor:ca. 550 kg.
Drivstofftank:120 liter
Pris:Kr. 228.200,- m/90 hk. Yamaha og uten putesett og teakdørk
Produsent:Draco Boats International AS. Tlf: 37 09 56 00