utgave nr 11 199

Sandvik 945

Publisert Sist oppdatert
SANDVIK 945

KLASSISK BOBÅT

Av Hans Due

Det er ikke mange norske båter forunt å bli klassikere. Sandvik 945 er en av dem. Produsert i mange år nå og levert både som ferdig båt og halvfabrikat som byggesett. Som "bakveggbåt" var Sandvik 945 tidlig ute, faktisk en av de første båttypene med denne løsningen her i landet. Og populariteten har holdt seg, spesielt på Vestlandet og nord-over.

Det aller meste er solid og gjennomtenkt i denne båten. Kvalitet koster, og Sandvik 945 er ikke noen utpreget billig båt. 622.000 kroner må du ut med for en ferdig båt med en 200 hk. Volvo Penta dieselmotor. Men da har du da også en nesten helt komplett båt, for standardutstyrslisten er omfattende.

KJØREEGENSKAPER/SKROG

Båten er myk og behagelig i sjøen. I krapp motsjø merker du ikke mye til slagene mot skroget, hvilket tilskrives god isolering. Halvplaner-skroget som er konstruert av Jan Bjerke går godt i sjøen i det fartsområdet vi testet, det vil si opp til ca. 15,5 knop. I motsjø er båten noe våt, spesielt i mellom-fartsområdet, noe som kommer av skrogfasongen og det faktum at båten reiser baugen lite. Vår testbåt hadde litt for stor propell, for vi manglet de siste 400 omdreiningene opp til 3800.
Båten er retningsstabil, du behøver ikke å gjete roret hverken i medsjø eller sidesjø. I skarpe svinger legger båten seg svakt utover slik vanlig er for deplasementsbåter med halv-planeregenskaper. Finmanøvrering i havn er tungt. Akterover reagerer omtrent ikke båten på ror. Vår testbåt hadde baugpro-pell, noe som gjorde manøvreringen problem-fritt. Baugpropell bør være et førstevalg på ekstra-utstyrslisten for de som kjøper denne båten. Støynivået ombord er meget behagelig. Til tross for at motoren sitter under dørken inne, målte vi ikke mer enn 78,4 dba på full fart

FØRERPLASS

Miljøet rundt førerplassen er stort sett meget bra. Instrumenter og brytere er plas-sert over-siktlig og greit. Tospaks gear og gasshen-del står på dashbordet, og du når dem greit når du står og kjører med hodet opp av tak-luken. Sikten er god horisonten rundt. De for-holdsvis brede stolpene i den tredelte front-ruten hemmer ikke sikten forover. Tre vindus-viskere og kaldluftsdefroster er stan-dard. Vindusvis-kermotorene kunne med fordel vært pakket inn.
Førerstolen er ikke god. Du har følelsen av å bli helt ut. Samtidig er den ikke jus-ter-bar i lengderetningen. Derfor blir det litt i trangeste laget. Knærne subber borti rattet.
Kartbordet er mellom rattet og instru-mentpanelet. Det er stort, og det er plass til adskillig større kart enn båtsportkarte-ne. Under rattet er alle de elektriske kab-lene samlet i et panel på skottet. Det er ryddig og oversiktlig. Ved service eller reparasjoner fjerner man kun en plate som er festet med en krok, og dermed har man tilgang til hele panelet.

SALONG/BYSSE

Som de fleste andre båter av denne typen er også Sandvik 945 organisert med førerplass, stor U-sofa vis á vis og bysse aktenom fører-plassen i salongen. Interiøret består av mye treverk. I U-sofaen er det plass til fire personer dersom man skal spise behagelig, 5-6 personer som kun skal ta en prat over en kaffekopp. I brosjyren operer Sandvik med sitteplass til 7 personer, men i så fall sitter man som sild i tønne. Bordet har dobbel bordplate, der den øverste kan vippes opp. Mellom bordplatene kan man oppbevare kartverk. Noen annen funk-sjon har ikke denne løsningen. Under bordet er det skap for kopper og glass med plexiglass skyvedører. Under den aktre delen av U-sofaen er det et skap og et stuerom der også varmt-vanns-berederen får plass.
Det er lyst og trivelig i salongen, man har utsyn i alle retninger. Eneste minus vi fant var putene i sofaen som med fordel kunne vært enten tykkere eller med en fastere skumplast inni. Bordbena var også noe i veien for de som satt ved enden av bordet, men dette er Sandvik i ferd med å endre på.
Det er god ventilasjon i salongen til tross for at ingen av sidevinduene kan åpnes. Det er to takluker i tillegg til tre lufte-ventiler. Og så kan jo bakdøren åpnes om det skulle røyne på.
Byssa er fornuftig organisert med stål-vask og kokeapparat i benkeplaten og med 52 lt. kjøleskap (standard) under førersetet. Førersetet kan vippes opp og gi plass til avsettingsplass. Over kjøleskapet er det bestikkskuff og skjærefjøl, og under vask og kokeapparat er det skap og tre skuffer. I borde bak benkeplaten er det hylle med plexi-glass skyvedør. Armaturet er av marinetypen, d.v.s. tynt og gebrekkelig. Her er det god plass til vanlig rørleggerarmatur. Det er et lyspunkt over oppvaskkummen. For øvrig er det to lyspunkter i taket i salongen/byssa.

LUGAR/SALONG

Det er to sovelugarer under dekk forut. Den ene er i baugen, og er innredet med V-sofa og bord, altså en salongløsning som kan gjøres om til dobbeltkøye.
I vår testbåt hadde eieren innredet en fast køye over sofaen på styrbord side. Som standard leveres båten med ryggstøer i V-sofaen som kan vippes opp og henges med carabinkroker på skottene slik at det blir ytterligere to køyer i denne lugaren. I borde bak ryggene er det hyller til smågreier. I baugen er det tre skap, ett stort henge-skap i midten og to mindre stueskap på hver side. Under benkene og dørken er det stuerom. Tak og skrogside ned til de øvre køyene er pols-trert i beige velour. Det er lyst og vennlig i denne lugaren. Stor takluke med sotet plexiglass, to lange og to små vinduer i skrogsiden. Dekks-luken burde vært hengslet i forkant, og det burde været muligheter for å feste en gardin foran slik at man unngår å få solen i ansiktet om morgenen.
Det er fire lyspunkter i denne lugaren. Innredningen er i oljet teak.

TOALETT

Toalettrommet på styrbord side aktenfor lugaren forut er ganske romslig. Det er god stå-høyde, og en stor L-benk med vask og tre skap under. I borde over benken er det tre mindre skap. Elektrisk avtrekksvifte er standard. Det er to lamper riktig plassert på skottet over vasken, en på hver side av speilet. Toalettet er av bra kvalitet. Dørken er ikke drenert, så dusjmulighet har man kun på akterdekket.

SOVELUGAR

På babord side er det en separat dobbeltlugar som går på tvers innunder U-sofaen/dørken i styrhussalongen. Det er full ståhøyde i av-/påkledningsdelen og ganske godt med armslag. Stuerom for klære finnes i hyller i borde. Ventilasjon ivaretas enten gjennom døren eller et lite vindu mot styrhussalongen. Dagslys kommer inn gjennom tre vinduer i skrogsiden. I tillegg er det tre elektriske lyspunkter.
Dobbeltkøya er noe smal, men fullt brukbar for formålet. På akterskottet er det en luke inn til motorrommet som ivaretar servicen ved skifte av impeller og pumpe-reimer. I fotenden av køye på styrbord side er det også en liten luke som går inn til et rom for vannpumper og kabler/slanger.

UTEPLASS/DEKK

Akterdekket er i utgangspunktet rent, men man kan få løse benker/stuerom som passer den avrundede hekken. Dekket er selvlensende. Det er en luke midt på som går ned til stort stuerom, batterier, styresylinder og tanker for drivstoff og vann. Her finnes også den manuelle lensepumpen og pumpen for septik-tanken samt inspeksjonsluke for akselgjennom-føringen. Nødstyring er enkelt å montere ved å fjerne et lokk i dekket og sette på en rorkult som følger med. Honnør for denne løsningen fordi nødstyringen kan skje fra akterdekket med god sikt forover. Under styreposisjonen ute er det en slange for saltvannspyling av dekk og båt forøvrig. Helt akterut er det hånddusj med kaldt og varmt vann.
Alle områder på båten hvor du beveger deg er utstyrt med antisklimønster. Ut og innstigningen fra akterdekket skjer via to fastmonterte leidere. Rundt hele akterdekket er det solide håndrekker. Pulpiten på fordek-ket går over i manntau som slutter ved ned-gangen til akterdekket. Helt i baugen er en defellbar ombord- og ilandstigningsleider en del av pulpiten. På styrhustaket og det opp-høyde fordekket er det solide griperekker. Dollbordene er brede og gode. Sikkerheten for de som ferdes rundt på båten er meget godt ivaretatt.
Det er tre kryssholt på hver side av båten, to foran i baugen, tok helt akter og to på siden.
Dreggboks for- og akter er standard. Det samme er horn og lyskaster som er montert på styrhustaket. Lanterner står på en mast på taket samt på siden av styrhuset. Vår testbåt hadde targabøyle, men denne er ekstrautstyr.
Badeplattform og bade-/redningsleider er standard.

MOTORROM/TEKNISKE INNST.

Motorrommet er under dørken mellom byssa og salongen. Rommet er meget godt isolert, men det er ganske trangt rundt motoren for service og reparasjoner. Kabler og slanger er ryddig og ordentlig oppklamret. Selv om batteri og motor sitter i to separate rom, er det kort vei fra generator til batteri. Vi målte en ladespenning på 14,2 volt på bat-teriet ved 2000 omdreininger, og det får godkjent. To 90 ampéretimers batterier er standard.

KONKLUSJON

Sandvik 945 er en av de mest samvittig-hetsfulle båter vi har vært ombord i. Det håndverksmessige er solid utført, og innred-ningen er ryddig og ordentlig. Finishen er av høy klasse. Bobekvemligheten er meget god. Bortsett fra de små detaljene vi har påpekt tidligere, har vi ingenting å utsette på båten.

FART/STØY

Vi har målt farten i knop, både med radar og med båtens egen fartsmåler for sammenligning-ens skyld. Som man vil lese av resultatene er avvikene store i mellomfartsområdet. Topp-farten kan sannsynligvis økes noe med en lettere propell. Vi manglet ca. 400 omdrei-ninger på topp. Vi var to mann ombord, ca 250 lt. diesel og 200 lt. vann samt bagasje. Støy-nivået er generelt meget lavt. Mellom 1200 og 1650 omdreininger regi-strerte vi en merkbar hyling fra akslingen, noe som ga seg utslag i støymålingen i tabel-len.

Omdr.fart radarfart loggstøy i dba
340015,416,078,4
310014,014,677,3
280011,812,475,3
2500 9,010,972,4
2200 8,510,371,0
1900 7,6 9,366,2
1600 6,7 8,164,5
1300 5,6 6,363,6
1000 4,1 5,158,7
700 3,0 2,956,3
550 2,9 2,859,2

DATA
Lengde:9,45 m.
Bredde:3,45 m.
Dyptg.:0,90 m.
Vekt:ca. 4000 kg.
Vekt m/mannskap og utstyr:ca. 4500 kg.
Motor:Volvo Penta TMD 41A/ 200 hk.
Konstruktør:Jan Bjerke
Pris standard båt:Kr. 622.000,-
Pris halvfabrikatFra kr. 165.00-0,-
Produsent:Sandviks Båtbyggeri A/S, Bankløkka 10, postboks 173, 3191 Horten. Tlf: 033-44491.

Powered by Labrador CMS