Nedslående service i båtbransjen

Til tross for tøffe økonomiske tider og mer tilspisset konkurranse om kundenes penger enn noen gang, får kundeservicen i båtbransjen strykkarakter. (15.05.09)

Publisert Sist oppdatert

Tekst & foto: Therese Vågen

Det viser en uavhengig undersøkelse gjennomført av konsulent- og bedriftsrådgivningsfirmaet Raad Gruppen under årets ”Sjøen for Alle”.

Overraskende resultat

En tilsvarende undersøkelse ble også gjennomført på ”Sjøen for Alle” i 2005, og utviklingen over de fire siste årene viser et nedslående resultat.
- Resultatet i 2005 var dårlig. Vi regnet kanskje med at en under årets messe, med finanskrise og lavere antall utstillere, ville være mer motiverte, men når responsen viste seg å være så lav så ble vi nok litt skuffet, sier bedriftsrådgiver Dag O. Eriksen, som selv er båtinteressert og derfor valgte seg ut båtbransjen som et måleverktøy.

Forverring

Gjennom situasjonssimulering viser undersøkelsen at utstillerne, på tross av vanskelige tider i båtbransjen, ikke var mer på ”hugget” og motiverte for å ta seg av de besøkende på standen, enn de var for fire år siden. Formålet med situasjonssimulering er å avdekke hvordan utstillerne klarer å håndterere de besøkende på standen og lede disse frem til et salg. Mens resultatet i 2005 viste at standpersonalet tok kontakt i fire av ti tilfeller etter at ”kunden” hadde simulert interessert i fem minutter inne på standen, var den tilsvarende uttellingen i år bare halvparten enn for fire år siden. I de tilfellene hvor standpersonalet tok kontakt ble det også avdekket svært mangelfulle salgsferdigheter.

Feilprioritering?

- Det vi faktisk ser, er at nå når man virkelig trenger en ekstra innsats, så er utstillerne i liten grad i stand til å gjøre det som trengs for å skape resultater. Dersom de ikke klarer å utnytte mulighetene på messen bedre enn dette, så er det trolig andre og bedre måter å utnytte markedsføringsbudsjettet på enn messedeltagelse, sier Eriksen.

Mange om pengesekken

- Men mange av utstillerne solgte mer enn tidligere og ga uttrykk for at årets messedeltagelse var en suksess?
- En suksess i forhold til hva? Om messen var en suksess er jo avhengig av hvor forventningene ble lagt i utgangspunktet. Hvis forventningene er lik null er jo alt positivt. Det interessante her er jo hva det kunne ha blitt, påpeker Eriksen, og understreker at båtbransjen også konkurrerer mot andre bransjer rettet mot fritidssegmentet.
- En konkurrent til båt er ikke nødvendigvis en annen båt, men kan like gjerne være hytte, bil, motorsykkel, en kostbar feriereise eller nytt bad.