Båtbransjen uenig i forslag om obligatorisk båtførerbevis

Båtførerbevis løser ikke problemene, for det er ikke kunnskap mange båtfolk mangler, det er holdninger, sier prosjektleder Erik Brauner i båtbransjens hovedorganisasjon.

Publisert Sist oppdatert

I en ellers litt rotete artikkel i VG, der blant annet Kongelig Norsk Båtforbund blir mikset med Båtbransjeforbundet, uttaler Brauner at Norboat går aktivt mot forslaget fra Sjøfartsdirektoratet om å innføre et båtførerbevis. Hovedorganisasjonen mener at et sertifikat må kreves av førere av båter som kan gå over 25 knop, og at det bør være ordninger for førere med såkalt realkompetanse: båtførere som har et langt liv på sjøen og solid egenerfaring, sier Brauner.

- Opplegget til Sjøfartsdirektoratet er at alle båtførere skal gå på et kurs og betale 525 kroner for et papir som viser at du har tatt kurset. Det er utrolig mye penger til sammen, men har ingen effekt dersom man ikke får et sertifikat som det kan sanksjoneres mot, sier Brauner.

- Norboat går også inn for at det påbys å bruke redningsvest, eller flyteutstyr som det kalles på fagspråket. I dag er det bare krav til at man skal ha slike plagg til alle som er om bord, de må ikke være på.

Og til sist: Prosjektleder Erik Brauner i Norboat, båtbransjens eget bransjeforbund, "som blant annet omfatter Kongelig norsk båtforbund", mener de som styrer statskassa burde sette av atskillig flere millioner til politiets båttjeneste, skriver VG.

- Redningsselskapet er enige i at man ruster opp sjøpolitiet, men tviler sterkt på om KNBF som interesseorganisasjon for båtfolket, har ambisjoner om å bli slått sammen med båtbransjeforbundet. At mange av problemene på sjøen ikke skyldes mangel på kunnskap er etter redningsskøytenes erfaring, i beste fall en underdrivelse. De fleste har gode holdninger, og vil gjerne, men mangler kunnskap. Ofte har folk kjøpt redskap over disk som det er direkte farlig å bruke uten kunnskap, sier informasjonssjef Ingvar Johnsen i en kommentar på www.redningsselskapet.no